پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جزئيات جديد از بهره برداري فاز نخست صحن حضرت زهرا(س)

جزئيات جديد از بهره برداري فاز نخست صحن حضرت زهرا(س)

فاز اول صحن زيارتي حضرت زهرا(س) روز چهارشنبه بعد از حدود 3و نيم سال كار بي وقفه، طي مراسمي در سالروز ميلاد حضرت فاطمه (س) به بهره برداري رسيد و در اين روز رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گوشه هايي از آنچه را در پشت صحنه اين بزرگترين پروژه معماري و مهندسي جهان اسلام گذشت، بازگو كرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت به نقل از ايرنا، حسن پلارك ، درحاشيه اين مراسم از آرزوي ديرينه شيعيان در داشتن نشاني از بانوي مهرباني و خوبي ها گفت و به چگونگي تامين هزينه هاي اجراي اين پروژه اشاره كرد و نيم گريزي هم به كار بدون مزد بسياري از مهندسين و كارگران زد.

*در آرزوي يك نشانه

پلارك ، ارزش معنوي پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) در كنار بارگاه امام علي(ع) را فراي همه ارزش هاي آن دانست و گفت : يكي از بزرگترين آرزوهاي مردم ايران و همه شيعيان دلباخته و دلسوخته جهان تا همين 15 سال پيش دسترسي به عتبات مقدسه بود كه راهش را بعثي ها و دشمنان اهل بيت بسته بودند و چه بسيار مردان و زنان شيفته با آرزوي زيارت از دنيا رفتند و چه بزرگاني و اهل معرفت كه تشنه همين زيارت به ديار باقي شتافتند.

وي افزود: اين آرزوي ديرينه سرانجام بعد از 35 سال با جانفشاني ها و مجاهدت ها، بويژه در جريان دفاع مقدس و به بركت خون شهدا محقق شد و با مديريت رهبر معظم انقلاب اين آرزو به حقيقت پيوست، اما اگر همان زمان از مردم مي پرسيديد، اكنون چه آرزويي داريد؟ اكثرا خواستار خارج ساختن عتبات مقدسه از مظلوميت و محروميت و بازسازي و ترميم حرم و بارگاه ائمه در كربلا، نجف، كاظمين و سامرا ، آن هم در شان و متناسب با مقام و عظمت ائمه اطهار (ع) بودند.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات، با بيان اينكه، اين موضوع ، خواسته دوم شيعيان و بويژه ملت ايران، بعد از گشوده شدن راه عتبات بود، گفت امروز با ساخت صحن حضرت زهرا(س) در شب ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ، اين آرزو نيز به حقيقت پيوسته است، چرا كه اين پروژه يكي از بزرگترين پروژه هاي مذهبي جهان اسلام است كه در آن صحن و خانه حضرت زهرا(س) بنا شده است.

پلارك در اهميت اين پروژه تصريح كرد 'زيبايي كار آنجاست كه در كنار مرقد حضرت امير(ع) ، صحن و سرايي بنام همسر گرامي اش ساخته شده است تا ديگر اين بانوي گرامي و عزيز اسلام را بانوي بي نشان خطاب نكنيم.'

وي در پايان اين بخش از صحبت هايش به بقيع هم اشاره كرد؛ آنجا كه دلي نيست با ديدن خرابه هاي آن نگيرد و نسوزد و سپس گفت: باور داريم كه اخلاص و روحيه عاشقان اهل بيت عصمت(ع) در زماني نه چندان دور بقيع غريب را نيز در آغوش خواهند گرفت.

* همه با عشق حاضر شدند

درباره مرداني كه طي 3 سال و نيم گذشته در پروژه ساخت صحن حضرت زهرا (س) مشاركت كرده اند، اكثر آنها روايتهايي را شنيده اند و پلارك در اين خصوص گفت، همه آنها كه براي كار در اين پروژه حضور يافتند، ريسك بالاي كار درعراق را پذيرفته و خطراتش را به جان خريدند و در يك جمله همه با عشق آمدند.

وي، افزود: مهندسين و كارگران اين پروژه با وضو سركار حاضر مي شدند و برايشان نه ساعت كار مهم بود و نه شرايط آن و اگر فراخوان عمومي مي كرديم ، نمي توانستيم پاسخگوي خيل مشتاقان كار در اين پروژه باشيم.

* كار بي مزد و مواجب

رئيس ستاد عتبات عاليات، فاش كرد كه خيلي از عوامل اجرايي، اعم از كارگران، عوامل فني و حتي برخي مديران اين پروژه ، بدون حق ماموريت و فوق العاده در عراق حاضر شدند و برخي ها حتي حقوق و دستمزد عادي هم دريافت نكردند؛ موضوعي كه روز سه شنبه در جريان آخرين تلاش ها براي آماده سازي صحن حضرت زهرا(س) با آن مواجه شديم، بطوري كه هر چه تلاش كرديم ، يكي از مديران اين پروژه حاضر به قرار گرفتن مقابل دوربين و انجام مصاحبه نشد و بعدا در گفت وگو با پلارك شنيدم كه گفت، ايشان بدون حقوق در اين پروژه كار مي كند و تنها منبع درآمدش همان حقوق تدريس در دانشگاه است.

* جايي كه تفاوتي ميان مدير و كارگر نيست

يكي ديگر از مواردي كه پلارك به آن اشاره كرد، اين بود كه محل خواب مديران ارشد پروژه ، براي كاستن از هزينه ها و صرفه جويي ، به جاي هتل هاي گران قيمت، كارگاه و در همان محل اسكان كارگران بوده است و اين نشان مي دهد كه كار در دستگاه اهل بيت(ع) تفاوتي ميان كارگر و مدير وجود ندارد.

* مردم عزيز درباره هزينه ها بدانند

پلارك در باره هزينه هاي ساخت صحن حضرت زهرا(س) نيز گفت، ابتدا بايد بگويم كه براي اين پروژه از بهترين مصالح استفاده شده است ، اما به مردم عزيزمان مي گويم كه ما در اين پروژه سنگ متري يك ميليون و 500 هزار توماني نخريديم و تنها قيمت استخراج را پرداخته ايم و حتي كار سنگبري هم مجاني تمام شده و همه اينها به عشق حضرت زهرا(س) بوده است، درصورتي كه اگر مي خواستيم با قيمت تمام شده و واقعي پيش برويم ، هزينه اين پروژه سرسام آور مي شد.

وي درباره هزينه فاز اول ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (س) گفت كه اجازه دهيد در پايان پروژه اعلام كنيم، فقط همين را بدانيد كه دوستان عراقي تا اين مرحله از پروژه هنوز باور ندارند و تعجب مي كنند.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات به همه اقشاري كه مستقيم و غير مستقيم در اين پروژه مشاركت كردند تا قيمت ها به شدت كاهش يابد، اشاره كرد و گفت خيلي ها پول نقد مي دهند، برخي ها كه توان مالي كمتري دارند با خريد خشت هاي طلايي 110 توماني مشاركت مي كنند و متبرعاني هستند كه مصالح و افراد و شركت هايي كه آهن آلات اين پروژه را تامين كرده اند و اين روندي است كه جريان دارد و قيمت ساخت را در عراق به يك پنجم كاهش داده است.

فاز اول بخش زيارتي صحن حضرت زهرا(س) در حرم مطهر علوي، شامل شبستان، مسجد، رواق و بخش هاي خدماتي ويژه زائران، روز چهارشنبه با حضور مقام هايي از ايران و عراق از جمله رئيس دفتر مقام معظم رهبري، امام جمعه موقت تهران و امام جمعه مشهد و نيز نماينده آيت الله سيستاني ، به بهره برداري رسيد.

اين قسمت، بخشي از پروژه صحن حضرت زهرا (س) است كه در دو قسمت زيارتي و غير زيارتي در زميني به مساحت 6 هكتار ، معادل 60 هزار متر مربع ، با زيربنايي معادل 218 هزار متر مربع ، از سال 90 كار ساخت آن شروع شده است.

بخش زيارتي اين پروژه ظرفيت پذيرش 100 هزار نمازگزار را دارد و در بخش خدماتي نيز 900 چشمه سرويس بهداشتي براي آن پيش بيني شده است.

در بخش غير زيارتي نيز كه در مساحتي حدود 118 هزار متر مربع در حال ساخت است، بخش هايي شامل حوزه و كتابخانه ، بخش اداري و دارالضيافه ، پاركينگ و سرويس هاي بهداشتي را در بر مي گيرد.
پلارك در پايان گفت و گو با خبرنگار ايرنا، درباره زمانبندي پروژه تاكيد كرد كه اين پروژه در زمان مقرر و حتي جلوتر از موعد تعيين شده به بهره برداري خواهد رسيد.

و اينگونه، با عشق و سرپنجه هاي هنرمند معماران و مهندسان و كارگران ايراني، اثري زيبا از سنگ، شيشه و مقرنس كاري به عشق ولايت و ائمه اطهار(ع) و به نام زيبا و مقدس حضرت زهرا(س) در نجف اشرف خلق شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.