پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار هیئت کنسولی عراق با مسئولین سازمان حج و گفتگو پیرامون ایجاد مقدمات تسهیل روند اعطای روادید به زائران اربعین

دیدار هیئت کنسولی عراق با مسئولین سازمان حج و گفتگو پیرامون ایجاد مقدمات تسهیل روند اعطای روادید به زائران اربعین

رئیس اداره کنسولی وزارت امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده است، پیش از ظهر امروز با حضور در سازمان حج و زیارت با مسئولین این سازمان دیدار و در خصوص مسائل زائران عتبات بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج در جلسه دیدار امروز احمد الکمالی رئیس اداره کنسولی وزارت امور خارجه کشور عراق با مسئولین سازمان حج به همکاری مناسب طرف عراقی در زمینه اعزام زائران بویژه زائران اربعین به عتبات اشاره داشت و گفت: سال گذشته بیش از 700 هزار زائر ایرانی از طریق کاروان های سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام شدند همچنین تعداد زائران ایرانی اعزامی به عراق در ایام اربعین حسینی(ع) بیش از یک و نیم میلیون نفر بود که اوج همکاری طرفین را به نمایش گذاشت.

وی در سخنانش به راه اندازی 11 دفتر موقت کنسولگری عراق در ایران برای تسهیل در روند صدور ویزای زائران اربعین اشاره کرد و افزود: این اقدام، نظام جدیدی در روند اعزام ها ایجاد کرد که می تواند زمینه ای برای بهبود فرآیند صدور ویزا در ایام اربعین آتی فراهم آورد.

مدیر کل عتبات سازمان حج با بیان این مطلب که برنامه ریزی های ما در سال جدید بر مبنای اعزام حداقل یک میلیون زائر به عتبات است ، ابراز داشت: در خصوص افزایش اعزام زائران به این تعداد، نیازمند همکاری و تلاش برادران عراقی خود هستیم.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت به راه اندازی سامانه سماح در سازمان حج و زیارت برای پذیرش زائران اربعین و انجام روند صدور ویزا اشاره داشت و گفت: مشتاقان زیارت اربعین می توانند تمام اطلاعات لازم در خصوص متقاضیان این سفر زیارتی را در سامانه مذکور که طی دو سال گذشته راه اندازی شده ثبت و برای دریافت روادید اربعین اقدام نمایند .

وی در سخنانش به ظرفیت های موجود در سامانه سماح اشاره و خواستار اتصال این سامانه به سامانه صدور ویزای عراق شد  و توضیح داد: در این صورت روند کنترل ویزا در پایانه های مرزی زمینی و فرودگاه ها توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دو کشور آسان تر خواهد شد و در صورت موافقت برای اجرای آن و آموزش این سامانه به وزارت خارجه عراق و سفارت آن کشور در ایران اقدام خواهیم کرد.

نظافتی در سخنانش از تلاش های دولت عراق و مهمان نوازی مردم این کشور در پذیرایی از زائران ایام اربعین تقدیر کرد.

در ادامه این دیدار احمد الکمالی رئیس اداره کنسولی وزارت امور خارجه عراق از دیدار با مسئولین سازمان حج و زیارت ابراز خرسندی و به پیوند برادری میان دو ملت اشاره کرد و گفت: در این سفر که بمنظور تقویت فعالیت های سفارت عراق در تهران و همچنین برنامه ریزی برای همکاری بهتر با سازمان حج و زیارت صورت گرفته است، امیدواریم زمینه همکاری های بهتر در آینده را فراهم کنیم.

وی در سخنانش روابط دو کشور را روابطی تاریخی و دیرینه خواند و افزود: البته روابط دو طرف در همه زمینه های فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و غیره در حال توسعه است و منحصر به امر زیارت نیست اما نقش امر زیارت در تحکیم روابط دو کشور نقشی قابل توجه است که این گونه نشست ها نیز موجب تقویت ارتباطات دو کشور خواهد شد.

این مسئول عراقی در سخنانش با اشاره به اعزام بیش از یک و نیم میلیون ایرانی در ایام اربعین به کشورش اشاره داشت و گفت: با توجه به وسعت روابط دو کشور و همچنین همکاری و تلاش های سفارت عراق در تهران ، مشکلات کمی را در صدور ویزا شاهد بودیم البته در خصوص پیشنهادات شما سفارت ما و وزارت خارجه کشورمان آماده توسعه روابط است و پیشنهادات شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در اسرع وقت نتایج این بررسی اعلام خواهد شد.

وی از سفر هیئتی عراقی به ایران طی 10 روز آینده خبر داد و گفت: این هیئت با سازمان حج و زیارت نیز به گفتگو خواهند نشست تا در اربعین آینده شاهد مشکلات و کاستی های گذشته نباشیم .

این مسئول عراقی در سخنانش تأمین آسایش و امنیت زائران ایرانی را مورد توجه و تأکید قرار داد .

محسن نظافتی در این دیدار به موضوع تصمیم گیری در خصوص روند صدور ویزای زائران اربعین از سوی طرف عراقی اشاره داشت و گفت: سال گذشته تأخیر در تصمیم گیری در این خصوص و تعیین دیرهنگام نرخ روادید اربعین یکی از معضلات ما بود و شایعاتی را در میان مردم بوجود آورد و برخی تصور کردند می توانند بدون ویزا راهی عراق شوند که شاید به همین دلیل در مقطعی محدود شاهد بی نظمی در مرز مهران در ایام اربعین بودیم.

وی در این خصوص اضافه کرد: بهتر است صدور ویزای اربعین از چهار پنج ماه قبل از اعزام آغاز شده و در خصوص ایجاد دفاتر موقت کنسولگری در ایران برای تسهیل در روند صدور ویزا هرچه زودتر چاره اندیشی شود و چرخه صدور ویزا و همچنین ایجاد استیکر مخصوص برای روادید ایام اربعین هر چه زودتر چاره اندیشی شود.

وی تصمیم گیری و تعیین راهکار مناسب برای اعزام اتباع غیر ایرانی مقیم کشورمان به عراق در ایام اربعین  را یکی از موضوعات مورد توجه قلمداد کرد.

ناصر خدرنژاد مدیرعامل شرکت شمسا نیز که در این جلسه حضور داشت ، گفت: سالانه 3 میلیون زائر از ایران به عتبات اعزام می شوند و همچنین سالانه یک و نیم میلیون زائر عراقی به کشورمان سفر می کنند که نشان از وسعت روابط دو کشور است.

وی به موضوع بی نظمی موقت در زمان محدود در پایانه مهران در ایام اربعین گذشته اشاره کرد و بیان داشت: هماهنگی و همکاری خوبی میان ما و سفارت عراق در تهران وجود دارد و ما امیدواریم با پیشنهاد مطرح شده در خصوص روند صدور ویزا شاهد تکرار آن بی نظمی حتی در مقطعی محدود نباشیم.

مدیر عامل شرکت شمسا به همکاری خوب کنسولگری عراق با شمسا به عنوان مجری سفرهای زیارتی عتبات اشاره داشت و این همکاری را مورد تقدیر قرار داد و گفت: امیدواریم با حضور شما عزیزان این همکاری ها توسعه و افزایش یابد تا مشکلات موجود به حداقل کاهش یافته و البته بیان نقطه نظرات از سوی دو طرف می تواند به همکاری های متقابل کمک کند.

محمد آزاد معاون سازمان حج و زیارت نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به هیئت عراقی حماسه اربعین را نتیجه همکاری خوب دو دولت و مردم دو کشور دانست و گفت: البته با برنامه ریزی های بموقع برای روند صدور ویزا و دیگر فرآیندها این حماسه بهتر از گذشته شکل خواهد گرفت.

وی در سخنانش برای ملت و دولت عراق به ویژه برای پیروزی کامل در مقابله با گروههای تکفیری آرزوی موفقیت کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.