پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر موسوی در شورای عالی مدیریت سازمان : بازرسی ها هنگامی خوب است که به سود زائر و نتیجه آن رفع مشکلات باشد

دکتر موسوی در شورای عالی مدیریت سازمان : بازرسی ها هنگامی خوب است که به سود زائر و نتیجه آن رفع مشکلات باشد
بیست و چهارمین نشست شورای عالی مدیریت سازمان حج و زیارت امروز چهارشنبه 4 اردیبهشت با حضور اکثریت اعضا و به ریاست حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و ریییس سازمان حج و زیارت تشکیل گردید .
پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و بیان حدیث هفته آقای دکتر موسوی در ادامه سلسله بحث های اخلاقی پیش از دستور جلسه به تبیین موضوع تاثیر لقمه حلال و انقاق در زندگی انسان اشاره و گفت :مال به معنای هر چیزی است که انسان به آن میل و گرایش شدید پیدا کند .در این راه علاوه بر بخل، « شح »  هم وجود دارد. اگر تمام گنجینه های آسمان ها و زمین در اختیار انسان قرار گیرد ،قانع و سیر نمی شود در این چارچوب، انقاق تنها راه و ابزارچیره شدن بر این خصلت ناپسند باشد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: باید مال را از راه حلال بدست آورد و در راه حلال نیز انقاق و مصرف کرد.لذا آنچه چیزی را که می خواهیم انقاق کنیم باید از مسیر حلال بدست آمده باشد زیرا بحکم شرع و قانون حق تصرف در مال دیگری را نداریم.بنده بر این باورم، که انسان درهیچ حالتی و به هر دلیلی دست سائل و مستمند را رد نکند. می توان مبلغی هرچند ناچیز برای انفاق به سائلان در جیب گذاشت و عندالزوم به آنان داد.
وی در ادامه با اشاره به تبلیغات رسانه ای به بهانه بهای حج تمتع سالجاری گفت: برخی افراد و گروهها از رهگذر رسانه ها بدون توجه به مسائل اقتصادی و نرخ ارز و همچنین تورم موجود ،اقدام به جوسازی نمودند . البته دوستان ما در تلاشند تا با صرفه جویی  در هزینه ها بویژه نرخ بلیط هواپیماها ایرانی و سعودی از این جهت کمکی به زائران بکنند.در هر حال به کسانی که بدنبال جوسازی هستند سفارش می کنیم ،رعایت انصاف و تقوا در گفتن ها و نوشتن بسیار مهم است نباید زحمات خادمان زائران ایرانی را نادیده انگاشت.
مشاور رییس جمهور با تاکید بر عملیاتی کردن دستاوردها و نتایج بازرسی های حج تمتع 91 و عمره گفت: انتظار می رود دوستان ایرادها و نقص ها را بررسی کنند و منتظر ارجاع ها نباشند. شما باید چشم بیدار باشید و همه امور را تحت نظر و اشراف قرار دهید البته گزارش تخلفات باید محرمانه باشد تا ضمن حفظ حیثیت افراد، موانع و مشکلات از رهگذر تذکر و ارشاد مرتفع گردد. چون ما بدنبال رفع مشکل هستیم نه مچ گیری.در خصوص بازرسی ها باید همه امور اعم از نقاط مثبت و سلبی در نظر گرفته شود و از همه مهمتر خروجی و دستاورد بازرسی هاست که نتیجه آن باید بهبود کارها ،اصلاح نقاط ضعف و دریافت پاسخ هاست.اگر مدیری پاسخ بازرسی ها را نداده و ترتیب اثر ندهد حق حضور در حج 92 را ندارد.همه باید بدانند بازرسی ها هنگامی خوب است که به سود زائر و نتیجه آن رفع مشکلات باشد.باید بتوانیم حرکت ها را به سود نظام انجام دهیم در ضمن لازم است بازرسی ها شامل همه جنبه های حج بشود.و بازرسان توان تحلیل و آنالیز گزارش ها را داشته باشند.

ریاست سازمان حج و زیارت به مساله توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و قانون در همه سطوح اشاره و اظهار داشت :ما فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را بالاتر از هر چیز و تبعیت از ایشان را یک فریضه می دانیم و از دیدگاه امام (ره) و مقام معظم رهبری عمل به قانون یک امر واجب تلقی گردیده است ،لذا همه باید  براساس قانون باید حرکت کنیم و جز قانون راه دیگری نیست .در این راستا رعایت سلسله مراتب سازمانی یک ضرورت است و همین امر اقتضا می کند که کلیه کارها با هماهنگی معاونت ها انجام شود.

 باید بدعت ها و و سنت های غلط را شکست

وی با تاکید بر تدوین و آماده سازی دستور العمل های کلیه حوزه های مربوط به حج 92 گفت: در فاصله زمانی 10 روز باید براساس روش های علمی و روزآمد کلیه دستورالعمل ها تهیه ،تدوین و ابلاغ گردد.کارها را به دقیقه نود موکول نکنید.باید بدعت ها و و سنت های غلط را شکست و نباید همه چیز را به افراد موکول کرد ،بلکه با طراحی و تدوین شاخص های قابل تعریف و ارزیابی افراد را به آنها محک زد.

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی به موضوع انتخاب ذابحین حج سالجاری پرداخت و گفت : از طریق شهرداری ها با کشتارگاه های سراسر کشور مکاتبه شود تا افراد حرفه ای خود در زمینه ذبح را معرفی کنند و دوستان براساس شیوه نامه  افراد را بدور از تبعیض ،بطور عادلانه از تمامی نقاط کشور انتخاب نمایند. به دوستان سفارش می کنم قبل از هرگونه تصمیم ساختار را تدوین کنید.

 وی سپس به ضرورت آموزش های کاربردی به عوامل و زائران اشاره و با تاکید بر بهره جستن از روش های روزآمد و مبتنی بر واقعیت ها گفت: از هم اکنون باید کارگاههای آموزشی متعدد برای عوامل و زائران برگزار شود ، حداقل دو جلسه از 12 جلسه آموزشی حجاج به موضوع اطلاع رسانی پیرامون مسائل مربوط به حمل و نقل ،اسکان ،تغذیه و نکات حراستی از رهگذر نمایش فیلم های آموزشی اختصاص یابد .انتظار می رود تا روز شنبه آینده کلیه واحدها نکات آموزشی مربوط به حوزه مربوطه را تدوین و تحویل روابط عمومی سازمان جهت ارائه به کارگردانان خبره در راستای تهیه و تدوین فیلم های آموزشی دهند.

هدف از آموزش ها انتقال بایدها و نبایدهای حج است

،متاسفانه هم اکنون بسیاری از آموزش ها کلیشه ای و تکراری بوده که بطور طبیعی برای عوامل و زائران ملال آور است. می توان در موسم حج نیز براساس یک برنامه زمانبندی شده زائران را بطور گروهی به بازدید از مراکز خدماتی بویژه آشپزخانه ها اعزام تا از نزیک در جریان فعالیت های اجرایی حج قرار گیرند

در این نشست همچنین آقای شکوه فر مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی به تشریح نتایج نظرسنجی تلفنی از زائران حج تمتع سال 91 پرداخت و گفت : براساس تاکید ریاست محترم سازمان ،امسال نظرسنجی ها در سه بخش و مرحله انجام شد که بخشی از آن بطور تلفنی و با جامعه آماری 1240 نفری از 26 استان کشور صورت گرفت که براساس آن ، نتایج خوبی کسب بدست آمد که مشروح آن در 240 برگ جمع آوری و سپس در قالب نمودارهای تقدیمی تهیه و تدوین گردید و هم اکنون جهت بهره برداری در اختیار همه مدیران قرار گرفته است.

 همچنین در ادامه نشست سایر مدیران به ارائه گزارشی از حوزه کاری خود پرداختند که اخبار تکمیلی آن منتشر خواهد شد.


روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.