پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج از روند مذاکرات حج خبر داد ؛

برای تأمین امنیت زائران به یک جمع بندی منطقی رسیدیم / منتظر راهکار شفاف عربستان برای صدور ویزای زائران هستیم

برای تأمین امنیت زائران به یک جمع بندی منطقی رسیدیم / منتظر راهکار شفاف عربستان برای صدور ویزای زائران هستیم

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص روند مذاکرات حج 95 با طرف عربستانی گفت: در خصوص تأمین امنیت زائران به یک جمع بندی کاملاً منطقی رسیدیم اما در خصوص موضوع صدور ویزا که یک موضوع اساسی است تا این لحظه راهکار اجرایی و شفاف از سوی وزارت حج عربستان ارائه نشده و طرف سعودی اعلام کرده که در خصوص تعیین راهکار به زمان بیشتری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی که در راس هیئتی ایرانی برای مذاکره با دست اندرکاران حج عربستان به این کشور سفر کرده است، شامگاه امشب در گفتگو با خبر 21 شبکه اول سیما در خصوص روند این مذاکرات گفت: بعد از جلسات مفصلی که با حضور وزیر حج عربستان، معاون وزیر کشور و مسئولین وزارت امور خارجه آن کشور در خصوص سیاست های اجرایی حج 95 تشکیل شد، دو طرف مسائل و ملاحظات خود را مطرح کردند که با توجه به حوادث حج گذشته یکی از این موضوعات مطرح شده، بحث تأمین امنیت زائران عزیزمان بود.

وی افزود: نتایج این مذاکرات تبدیل به پیش نویس 60 صفحه ای شد که طی 4 روز گذشته جلسات متعددی برای بررسی بندهای این پیش نویس برگزار شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در پیش نویس تفاهم نامه حج 95 آمده ، این بود که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید دوباره مجوز پرواز بگیرد که ما اعلام کردیم این موضوع با تفاهم نامه ای که قبلا توسط سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون مشترک به امضا رسیده ، مغایر است.

مهندس اوحدی در این خصوص توضیح داد: از این روز جلسات طولانی در خصوص بررسی موضوع برگزار گردید و نهایتاً طرف سعودی پذیرفت که این حق زائر ایرانی و جمهوری اسلامی است که از خدمات شرکت های هواپیمایی داخلی استفاده کند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه اظهار داشت: البته موضوع صدور ویزای زائران همچنان از جمله موضوعاتی است که حل نشده است البته ما راهکارمان را به صورت مکتوب به طرف سعودی اعلام کردیم.

مهندس اوحدی در ادامه بیان کرد: سعودی ها دو روز گذشته از ما خواستند که سفر بازگشت خود را به تعویق بیندازیم تا شاید وزارت حج و وزارت خارجه عربستان بتوانند بر سر موضوع صدور ویزا به یک جمع بندی نهایی برسند که امروز بعد از ظهر به ما اعلام کردند که در این خصوص به زمان بیشتری نیاز دارند و راهکار مشخصی را تعریف نکردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: بدون ویزا نمی شود وارد کشور عربستان شد راهکار ما در خصوص صدور ویزای زائران کاملاً شفاف است راهکار ما صدور ویزای زائران در ایران است البته وزارت امور خارجه کشورمان نیز اعلام کرده که همه تمهیدات را فراهم می کند تا ویزای زائران در داخل کشورمان صادر شود اما در این خصوص منتظر وزارت حج و امور خارجه سعودی هستیم تا راهکار شفاف خود را اعلام کنند.

مهندس اوحدی در خصوص راهکار سعودی ها در زمینه تأمین امنیت زائران اظهار داشت: سعودی ها در این زمینه راهکارهای خوبی ارائه کردند راهکار آنها در نظر گرفتن دستبند الکترونیکی برای همه زائران با مشخصات هر زائر و امکان جستجوی مکان استقرار زائران است.

وی در این باره اضافه کرد: در خصوص تأمین امنیت زوار ما نیز پیشنهاداتی ارائه کردیم که نتیجه آسیب شناسی ها و جلسات تخصصی است که با هیئت های علمی دانشگاه ها برگزار کرده ایم که سعودی ها نیز از پیشنهادات ما استقبال کردند لذا در خصوص تأمین امنیت زائران به یک جمع بندی کاملاً منطقی رسیدیم.

رئیس سازمان حج کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: اما در خصوص موضوع صدور ویزا که یک موضوع اساسی است تا این لحظه راهکار اجرایی و شفاف از طرف وزارت حج عربستان ارائه نشده است.

 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.