پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سيزدهم رجب، ميلاد منادي عدالت و صداي رساي مظلوميت

سيزدهم رجب، ميلاد منادي عدالت و صداي رساي مظلوميت

روز سيزدهم رجب سالروز ميلاد با سعادت امام اول شيعيان حضرت علي(ع) شير خدا، شاه عرب، فاتح بدر و حنين و سردار قهرمان خيبر است، امامي كه بر بلنداي شانه هاي خورشيد، با تبر معرفت، بت هاي زمانه را شكست ، او منادي اصلي عدالت و صداي رساي مظلوميت بود.

اين روز مبارك ، ميلاد بزرگ امامي است كه سرچشمه زلال انسانيت، آموزگار اخلاق و پارسايي بود و با شجاعت، عدالت و مردانگي زيسته و والاترين الگوي هاي شهامت و ديانت، مظهر علم، عزت، حكمت، سخاوت و شجاعت بوده است.
حضرت علي (ع) با آمدن خود سكوت كعبه را شكست و در عمل عدالت را تفسيري عاشقانه كرده است، امامي كه درخشش نجابتش، آغوش مهربان مظلوميت است و نداي حمايتش از رسول اكرم (ص) خالق به يادماندني ترين شب تاريخ يعني ليلة المبيت( شبي كه به جاي پيامبر اسلام در بستر خوابيده است) مي باشد.
حضرت علي (ع) از اولين شخصيت هايي است كه ميلاد ايشان به مهمترين و مبارك ترين روزهاي تاريخ يعني ايام البيض گره خورده است، امامي كه تفسير واقعي عدالت، شجاعت، معرفت، محبت، ايثار و مقاومت بود.
جرج جرداق مسيحي مي گويد: پس از ضربت خوردن علي (ع) طوفان هيجان و شورش از در و ديوار عالم مي‏وزيد و همه خواهان انتقام بودند مگر چهره گشاده پسر ابي‏طالب كه آثاري از انتقام در آن ديده ‏نمي‏شد، زيرا همه عيادت‏ كنندگان در خانه امام ايستاده و دردمند و گريه‏ كنان از خدا مي‏خواستند كه به اميرمؤمنان رحم آورد و او را شفا بخشد تا درد مردم آرام گيرد، و همگي بر ابن‏ ملجم يورش برده و او را دستگير كرده‏ بودند، اما هنگامي كه او را خدمت امام آوردند، امام فرمود: غذاي خوب به او دهيد و بستر نرم برايش بگستريد.

* ميلاد خجسته حضرت علي (ع)
بنا به نوشته مورخين، امام علي(ع) 13 رجب سال سي‌‏ام عام الفيل و در خانه‌ خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموي پيامبر) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراين امام علي(ع) از هر دو طرف هاشمي نسب است. حضرت در خانه كعبه متولد شده و مولود كعبه مي باشند.

*حضرت علي (ع) همسر ام ابي ها و پدر حسنين(ع)
آن حضرت ، امام اول تمامي شاخه‌هاي مذهب شيعه و پسرعمو و داماد پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص)، است. 
ايشان ، همسر ام ابي ها حضرت فاطمهٔ زهرا (س)، و پدر امام حسن (ع) و امام حسين (ع)، و حضرت زينب كبري (س) مي باشند.
حضرت علي (ع) داراي فرزنداني است كه شجاعت، ايثار و فداكاري، كرم و بخشندگي، صبر و شكيبايي، تاريخ را شرمنده خويش كرده اند و هر كدام از صفات آنها امروز الگوي تمام عيار مردان بزرگ الهي است و همگان بر اين باورند كه راه و رسم استقلال، آزادگي، شرف و مردانگي از دامن اين سلاله پاك برمي خيزد.

* اسلام و امام علي (ع)
هنگامي كه حضرت محمد(ص) پيامبر بزرگ اسلام اعلام دريافت وحي الهي نمود، حضرت علي (ع) جز اولين شخصيت هايي بود كه به ايشان ايمان آورد و مسلمان شد.
رسول خدا(ص) فرمودند: همانا علي نخستين كسي است كه به من ايمان آورد و اولين كسي خواهد بود كه در روز رستاخيز با من مصافحه مي كند، درپايان حديث چنين آمده كه پيغمبر(ص) فرمودند اوست باب مدينه علم من كه ازجانب آن وارد مي شوند و اوست خليفه من پس ازمن (الغديرعلامه اميني جلد2 صفحه455)
دعوت پيامبر به اسلام در مكه ۱۳ سال به طول انجاميد كه بعد از آن ، سه سال به طور مخفيانه بود. در پايان اين سه سال و در ابتداي دعوت علني، پيامبر اسلام(ص) ۴۰ تن از خويشان و بستگان خود از بني ‌هاشم را به ميهماني دعوت كرد. مطابق با روايت تاريخ طبري،
آن حضرت در اين ميهماني از خويشانش پرسيدند چه كسي حاضر است او را در اين كار ياري كند ، هر كس او را ياري نمايد برادر، وصي و جانشين او خواهد بود. اما هيچ‌يك از بستگانش به جز حضرت علي (ع) پاسخ مثبت نداد.
پيامبراكرم (ص) در پاسخ به حضرت علي(ع) سكوت كردند و براي بار دوم و سوم اين درخواست را تكرار نمودند كه باز تنها علي پاسخ مثبت داد. پس از بار سوم، پيامبر اكرم (ص) ، حضرت علي(ع) را برادر، وصي و جانشين خود اعلام كرد.

*هجرت پيامبر به مدينه و ليلة المبيت
شب اول ربيع‌الاول سال 13 بعثت، وقت تنگ است و پيامبر(ص) بايد از خانه خارج شود، اما كسي بايد به جاي او در بستر بخوابد، در اين شب تاريخي حضرت علي (ع) در جايگاه پيامبر اكرم (ص) و براي نجات جان او در بسترش خوابيد.
در سال سيزدهم بعثت، سران قريش در يك شوراي عمومي تصميم گرفتند كه نداي توحيد را با زنداني كردن پيامبر(ص) يا با كشتن و يا تبعيد او خاموش سازند.به همين جهت سران قريش تصميم گرفتند كه از هر قبيله فردي انتخاب شود و سپس افراد منتخب به هنگام نيمه شب با شبيخون بر خانه نبي مكرم(ص) هجوم برده، او را قطعه قطعه كنند. بدين طريق، هم مشركان از تبليغات او آسوده مي‏شدند و هم خون او در ميان قبايل عرب پخش مي‏شد و لذا بني‌هاشم نمي‏توانست، ‏با تمام قبايلي كه در ريختن خون وي شركت كرده بودند، به خونخواهي و مبارزه برخيزند.
پيامبر اسلام (ص) كه مي‌دانستند دشمنانش درحال كشيدن نقشه براي قتل وي هستند، از حضرت علي(ع) خواست كه به جاي وي در بسترش بخوابد. شبي كه پيامبر از مكه به مدينه هجرت كرد، حضرت علي (ع) جان خود را به خطر انداختند و در بستر پيامبر (ص) خوابيدند. وقتي دشمنان وارد خانهٔ محمد شدند، از ديدن علي بسيار شگفت‌زده شدند و به وي آسيبي نرساندند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.