پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

منتظر راهکار عربستان برای صدور ویزای حجاج و ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی هستیم/سفر مجدد هیئت ایرانی مذاکره کننده حج به عربستان/ وعده سعودی ها برای پرداخت دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل تا یک ماه و نیم آینده

منتظر راهکار عربستان برای صدور ویزای حجاج و ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی هستیم/سفر مجدد هیئت ایرانی مذاکره کننده حج به عربستان/ وعده سعودی ها برای پرداخت دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل تا یک ماه و نیم آینده

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف سعودی در خصوص حج تمتع امسال گفت: در مورد نحوه صدور ویزا برای زائران ایرانی و ارائه خدمات کنسولی به آنان همچنان در انتظار پاسخ طرف سعودی هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، مهندس سعید اوحدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به بیان روند مذاکرات انجام شده با سعودی‌ها در خصوص حج تمتع سالجاری پرداخت و ضمن اشاره به تأخیر 3 ماهه در انجام مذاکرات برای امضای تفاهم نامه حج 95 گفت: فضای مذاکرات متأثر از 3 موضوع حوادث حج سال گذشته و ماجرای فرودگاه جده، تأخیر 3 ماهه در نشست با وزارت حج و همینطور قطع روابط سیاسی دو کشور بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد جلسه اول هیأت ایرانی با عربستانی ها گفت: روز اول مذاکرات همچون سالهای قبل وزیر حج عربستان ریاست هیأت سعودی را بر عهده داشت که قوانین و مقررات مربوط به حج را مطرح کرد و اعلام داشت که بعد از حوادث منا در این خصوص کارهای زیادی انجام داده اند که بعد از پایان صحبت‌های ایشان هیئت ایرانی مطالب خود را مطرح کرد.

وی ادامه داد: موضوع اولی که بیان کردیم تأمین امنیت زائران بود که موضوع بسیار اساسی و دغدغه جدی جمهوری اسلامی ایران بخصوص بعد از وقوع حوادث تلخ حج سال گذشته بویژه فاجعه منا است که در این رابطه20 پیشنهاد مشخص و راهکار برای تأمین امنیت زائران که نتیجه کارگروه های تخصصی در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و نشست با هیئت های علمی دانشگاه های کشور بود را آماده کرده بودیم که به زبان عربی به آنها ارائه دادیم که مورد استقبال طرف سعودی قرار گرفت.

همچنین تاکید کردیم که زائران ایرانی حق دارند از خدمات کنسولی بهره‌مند شوند چرا که همه ساله با توجه به بالا بودن میانگین سنی زائران و مفقود شدن احتمالی گذرنامه زائران یا سرقت اموال و تصادف زائران نیازمند ارائه خدمات کنسولی هستیم و ارائه خدمات کنسولی در راستای حفظ عزت، کرامت و از حقوق زائران است.

اوحدی با بیان اینکه به طرف سعودی اعلام شد که طرف ایرانی حجی را می خواهد که امنیت و حفظ کرامت و احترام زائر در آن لحاظ شود، گفت: از آنها خواستیم تا در مورد چگونگی انتقال زائران به عربستان به طور دقیق اظهار نظر کنند. همچنین با توجه به جلسات متعددی که قبل از سفر با مسئولین وزارت امور خارجه کشورمان و کارگروه هایی که مسئولیت آنها را آقای عراقچی و آقای امیرعبداللهیان به عهده داشتند، داشتیم و آنها اعلام آمادگی برای فراهم کردن تمام تمهیدات لازم برای صدور ویزا در کشور خودمان را کرده بودند به طرف سعودی گفتیم ما آماده هستیم تا شما از طریق سفارت کشور حافظ منافع خود صدور ویزا را انجام دهید و ما نیز تمهیدات لازم را انجام می دهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: بعد از ارائه پیشنهادات شفاف طرف ایرانی در خصوص صدور روادید حجاج، وزیر حج عربستان از نماینده وزارت امور خارجه عربستان خواست تا پاسخ هیأت ایرانی در خصوص چگونگی صدور ویزا را بدهد که ایشان گفتند در این مورد کارگروهی تشکیل می شود تا به راهکاری مناسب برسند و پاسخ را قبل از عزیمت هیات ایرانی ارائه دهند.

وی ادامه داد: همچنین درخواست ملاقات رئیس سازمان هوایی کشور عربستان با مهندس پرورش مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که این مورد نیز مورد قبول و تأیید واقع شد.

اوحدی در خصوص پاسخ هیأت عربستانی پیرامون چگونگی صدور ویزا گفت: همچنان منتظر اعلام نظر آنها هستیم و قرار است برای هیأت ایرانی مجدداً ویزا صادر شود تا جهت نهایی شدن مذاکرات، هیئت ایرانی به عربستان عزیمت نماید.

وی با بیان اینکه سهمیه حجاج ایرانی برای تعداد 64 هزار نفر اعلام شده است، گفت: البته عربستانی‌ها برای اولین بار در تفاهم نامه آوردند که سهمیه ایران با توجه به جمعیت آن 78 هزار نفر است که این موضوع از سال آینده اجرایی می‌شود و امسال بر اساس همان کاهش 20 درصدی که برای همه کشورها اعمال می شود 64 هزار ایرانی می توانند به حج اعزام شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص تعداد ثبت‌نام زائران در فراخوان‌های اول و دوم برای حج تمتع سال 95 گفت: تاکنون 17 هزار نفر برای پرداخت قسط اولیه سفر خود و انجام مرحله اول ثبت نام اقدام کرده اند که پیش بینی می کنیم اگر نتایج مذاکرات با سعودی ها مثبت باشد مشکلی برای تکمیل ظرفیت اعزام‌ها نخواهیم داشت .

اوحدی در خصوص مجازات خاطیان فرودگاه جده گفت: در مذاکرات اخیر به وزیر حج عربستان گفتیم که تعلل در صدور حکم این خاطیان ابهامات و سوالات زیادی را ایجاد نموده است که وزیر حج عربستان نیز در این خصوص تأکید کرد که حکم این دو پلیس مجرم صادر شده و بزودی اعلام عمومی خواهد شد.

اوحدی در مورد دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در موسم حج گذشته گفت: وزیر حج عربستان تاکید کرد یک تا 1.5 ماه آینده انجام خواهد شد و همچنین در مورد فاجعه منا نیز ما با استناد به احکام فقهی اهل تسنن و تشیع به آنها گوشزد کردیم که شهادت زائران بدلیل ازدحام جمعیت مشمول پرداخت دیه از بیت المال و بر عهده حاکم آن کشور است که مورد قبول طرف سعودی قرار گرفت و آنها وعده دادند که بعد از پرداخت دیه شهدای حادثه جرثقیل موضوع فاجعه منا را مورد بررسی و اقدام قرار دهند.

اوحدی در خصوص صدور ویزا در کشور ثالث گفت: ما هیچ پیشنهادی به جز همان مورد که اعلام کردیم به عربستانی‌ها نداده‌ایم و همینطور آنها نیز تا به امروز به صدور ویزا در کشور ثالث اشاره نکرده اند و ما همچنان منتظر هستیم تا طرف سعودی پیشنهاد شفاف و روشن خود را در خصوص چگونگی صدور ویزا اعلام نماید.

وی در توضیح اظهارات روز گذشته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان که فضای مذاکرات حج را سرد و تحکمی دانسته بود، گفت: بهر حال ما در شرایط ویژه قطع روابط سیاسی هستیم و بصورت طبیعی شرایط مذاکره با گذشته متفاوت می باشد. در نحوه تنظیم تفاهم‌نامه مشاهده شد که آنها تفاهم نامه را یکطرفه تنظیم کرده بودند که ما تأکید کردیم که بایستی مطالب، اظهارات و پیشنهادات طرف ایرانی نیز همچون سال های گذشته لحاظ شود.

وی با اشاره به تأخیر صورت گرفته در برگزاری مذاکرات حج و اثرات آن بر برنامه ریزی سفر حج تمتع ، خاطر نشان کرد: در مجموع ما همچنان منتظر پاسخ سعودی‌ها هستیم البته ظرفیت خوبی در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای برگزاری حج و اعزام زائران وجود دارد گرچه اکنون نیز برای برگزاری دوره‌های آموزشی زائران زمان محدودی وجود دارد.

در ادامه این نشست، مهندس پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: سعودی‌ها بندی را در تفاهم‌نامه مبنی بر اجازه استفاده دو طرف از شرکت هواپیمایی ثالث قرار داده بودند که ما نسبت به آن اعتراض کردیم و آن بخش حذف شد.

وی در خصوص خبر روزنامه عکاظ مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیماهای ایرانی بر فراز آسمان عربستان گفت: برداشت من این است که مصاحبه قبل از نشست مربوط به تفاهم‌نامه حج انجام شده و یا مصاحبه کننده از موضوعات مربوط به مذاکرات و توافقات انجام شده اطلاعی نداشته است.

وی مطرح کرد: پیشنهاد مشخص هیئت ایرانی در خصوص ضرورت استفاده از پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی برای انتقال حجاج به تأیید وزارت حج عربستان رسید که مکتوب آن نیز به ما اعلام شده است.

 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.