پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدمنا در سبزوار با حضور رئیس سازمان حج و زیارت+عکس

برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدمنا در سبزوار  با حضور رئیس سازمان حج و زیارت+عکس

مراسم بزرگداشت شهید محمود دشتی از شهدای مظلوم منا  با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولین در سبزوار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی که همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) بمنظور شرکت در مراسم بزرگداشت شهید محمود دشتی از شهدای مظلوم فاجعه منا به سبزوار سفر کرده، پیش از ظهر سه شنبه در مراسم بزرگداشت این شهید مظلوم گفت: تاریخ مملو از رخدادهای بزرگی است که بدلیل ویژگی های عظیم در تاریخ ثبت و تأثیر گذار بوده است. ائمه معصومین(ع) 1400 سال قبل به شهادت رسیده اند شهدای کربلا در شرایطی به شهادت رسیدند که امکانات تبلیغی وجود نداشت اما جزئیات این حماسه بزرگ سینه به سینه به نسل ها انتقال داده شده و در زندگی نسلها تأثیر گذار بوده است.

وی افزود: در حماسه عاشورا حدود 72 تن از اهل بیت(ع) و یاران امام حسین(ع) در کنار حضرت به شهادت رسیدند اما ماندگاری این حادثه مرتبط با تعداد شهدا نیست در جنگ ها و حوادثی که در طول تاریخ رخ داده بعضاً صدها و هزاران نفر کشته شده اند اما اینها اثری بر سبک زندگی و رفتار مردم و روند رشد و تکامل زندگی انسان ها نداشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت فاجعه غمبار منا را که در آن بیش از هفت هزار زائر کشورهای مسلمان در لباس احرام با مظلومیت به شهادت رسیدند، از جمله رخدادهای بزرگ تاریخ خواند که در میان حوادث تأثیر گذار در تاریخ ثبت خواهد شد.

مهندس اوحدی با اشاره به آیه ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون بیان کرد: راز ماندگاری و زنده نگهداشتن یاد شهدا این است که بر اساس این آیه نزد پروردگارشان و در خوان ضیافت الهی متنعم می شوند  و این شهدا که نزد خداوند از روزی معنوی بهره مند می گردند دستشان از زمانی که در کنار ما در حیات دنیوی بوده اند، بازتر است و بر اساس آیات قرآن به ما که در مسیر حقیقت و حرکت به سوی کمال از آنها جا مانده ایم، بشارت می دهند و چون از زندگی مادی رها شده اند بر جهان مادی احاطه دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانش ضمن اشاره به آیات انتهایی سوره مبارکه فجر ، شهدای مظلوم فاجعه منا را دارای مقام معنوی والایی توصیف کرد و گفت: این شهدا در حالی به شهادت رسیدند که عرفات و مشعر الحرام را درک کرده بودند و در پاکی و بی آلایشی مظلومانه در مسیر رمی جمرات و در لباس احرام به شهادت رسیدند.

این مقام مسئول در سخنانش گفت: 8 ماه از وقوع حادثه غمبار منا می گذرد اما حضور پرشور مردم و امروز حضور گرم مردم سبزوار و مسئولان در مراسم شهید منا نشان از این دارد که مصیبت این فاجعه تلخ بر قلب های ملت سنگینی می کند و یاد شهدای مظلوم این حادثه در دل های مردم زنده است و زنده خواهد بود.

رئیس سازمان حج اقدام نظام برای در نظر گرفتن عنوان شهید برای شهدای مظلوم منا را تحسین کرده و قابل تقدیر دانست  و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنان حکیمانه خود شهدای فاجعه منا را مهاجرا الی اله خواندند و اگر نظام با اعتقاد واژه مقدس شهید را برای شهدای مظلوم منا بکار برد و پیگیری مسائل حقوقی فاجعه منا به عهده دستگاه دیپلماسی کشور نهاده شد همه در راستای زنده نگاه داشتن یاد شهدای منا بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخشی از سخنانش به مذاکرات اخیر مسئولان حج جمهوری اسلامی با طرف سعودی اشاره کرد و گفت: علی رغم تأخیر سه ماهه در برگزاری نشست با مسئولین حج عربستان در آن دیدار اولین موضوع مطرح شده از سوی ما موضوع فاجعه منا بود. به آنها اعلام کردیم مردم ما دراین خصوص دغدغه دارند، دیه شهدا حق شرعی خانواده ها است شهدای منا مصداق قتیل الزحام هستند بدلیل آنکه در ازدحام به شهادت رسیدند و بر آن کشور است که از بیت المال دیه آنان را پرداخت کند و همچنین موضوع کمیته حقیقت یاب و فیلم های حادثه را پیگیری کردیم و تضمین برای تأمین امنیت حجاج را با توجه به حوادث حج گذشته بعنوان خط قرمز جمهوری اسلامی از طرف سعودی مطالبه کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در خاتمه گفت: مذاکرات در فضایی با عزت برگزار شد ما شرایط خود را در خصوص چگونگی صدور ویزای حجاج ایرانی، نحوه انتقال زائران و تأمین امنیت حجاج به صورت مکتوب به طرف سعودی دادیم و آنها از ما وقت خواستند که شرایط را جمع بندی کنند اما بیش از ده روز زمان گذشته  است و اگر این تأخیر سعودی ها ادامه داشته باشد ما وارد محدوده قرمز زمانی برای اجرای عملیات حج خواهیم شد.

مراسم بزرگداشت شهید محمود دشتی از شهدای مظلوم منا که پیکر مطهر ایشان در مقبره الشهدای مکه مکرمه به خاک سپرده شده است پیش از ظهر با حضور پرشور مردم و مسئولان  استانی از جمله دکتر احمد برادران فرماندار محترم سبزوار و مسئولان سازمان حج و زیارت از جمله مدیرکل حوزه ریاست وروابط عمومی و امور بیت الملل سازمان حج، مدیران حج و زیارت استان خراسان رضوی و خراسان شمالی و جمعی از هم کاروانی های آن شهید مظلوم و مردم خداجو و شهید پرور سبزوار برگزار شد. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.