پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آخرین وضعیت حج تمتع امسال / وعده سعودی ها برای صدور ویزای حجاج در داخل کشور

آخرین وضعیت حج تمتع امسال / وعده سعودی ها برای صدور ویزای حجاج در داخل کشور

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سعودی ها اخیرا اعلام کرده اند که حاضرند تمهیداتی را فراهم کنند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود، تصریح کرد: تفاهم نامه ای را که در آن عزت و کرامت و حرمت زائران حفظ نشده و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد، امضا نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی طی مصاحبه ای به انتشار بیانیه اخیر وزارت حج و عمره عربستان اشاره کرد و گفت: سه موضوعی که سعودی ها در این بیانیه به آن اشاره کردند ، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات اخیر به آنها پرداخته شده باشد.

وی افزود: ما با طرف سعودی  بیش از 20 ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در سه صفحه و 11 بند به  آنها ارائه شد امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ می داد.

رئیس سازمان حج بیان کرد: سعودی ها در این بیانیه به موضوع صدور ویزای الکترونیکی برای حجاج اشاره داشتند همچنین عنوان کردند که ما در خصوص انتقال حجاج پیشنهادی داده ایم که مغایر با قوانین بین المللی صنعت هوانوردی است که خواسته ها ما در خصوص پروازها همان چیزی است در سال های گذشته انجام می گرفته و بهره مندی زائران از خدمات پروازی کشور حق مسلم آنان است.

این مقام مسئول عنوان کرد : البته در این بیانیه بدرستی آمده که ما این تفاهم نامه را امضا نکردیم ، ما اعتقاد داریم همانطور که عربستان اعلام می کند که حج از روابط سیاسی جداست لذا شرایط مذاکره و تفاهم نامه ای که بخواهد به امضا برسد باید همانند سال های گذشته باشد و بدلیل اینکه شروط ما در تفاهم نامه لحاظ نشد از امضای آن امتناع کردیم.

** تأکید مراجع بر موضوع حفظ عزت،کرامت و حرمت زائران و امنیت حجاج 

رئیس سازمان حج و زیارت به دیدار اخیر با مراجع عظام تقلید اشاره کرد و گفت: مراجع عظام تقلید نیز بر دو موضوع و دغدغه مهم تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ عزت، حرمت و کرامت زائران تأکید دارند.

مهندس اوحدی با بیان مطلب که طرف سعودی بر نظم زائران ایرانی اذعان دارند، گفت:  علی رغم این دیدگاه چه دلیلی دارد که سعودی ها بخواهند برای زائران ما محدودیت قائل شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری فاجعه منا، حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و رفتار دو پلیس فاسد در فرودگاه جده، توضیح داد: این امری کاملاً منطقی است که ما با توجه به دغدغه مردم و زائران از طرف سعودی بخواهیم که در خصوص تأمین امنیت حجاج به ما تضمین کند در حالی که ما نیز 20 راهکار خود را در این خصوص به صورت مکتوب و ترجمه شده به زبان عربی به آنها ارائه کردیم و لازم می دانیم این راهکارها که نتیجه ساعت ها جلسات کارگروه های تخصصی و نشست با هیئت های علمی است، به تفاهم نامه حج ضمیمه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت حفظ حرمت، کرامت و عزت زائران ایرانی را دغدغه جدی این سازمان و نظام دانست و گفت: سال های گذشته شاهد برخی رفتارها و برخوردهای غیرمتعارف با زائران ایرانی در فرودگاه های عربستان بوده ایم ما در مذاکرات از سعودی ها خواستیم که  به شکل مکتوب به ما این اطمینان را بدهند که دیگر شاهد چنین رفتارهایی در مبادی ورودی آن کشور نباشیم.

مهندس اوحدی با بیان این مطلب که سازمان حج و زیارت روز گذشته اقدام به انتشار بیانیه ای در خصوص حج تمتع سالجاری کرد، توضیح داد: ما در این بیانیه بصورت صریح و شفاف خواسته های خود را اعلام کردیم اگر عربستان اراده ای برای پذیرش حجاج ایرانی دارد، بصورت صادقانه و شفاف اعلام کند که کدام بند از خواسته های ما قابل نقد است.

وی در سخنانش خاطر نشان کرد: اگر بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با جدیت پیگیر حج هستیم بدلیل آن است که حج فریضه و واجب شرعی است و حقی است که خداوند به زائران عطا کرده و نمی خواهیم براحتی این حق از آنان سلب شود البته تأکید می کنیم که اقامه آن ملزم به حفظ عزت و کرامت زائران و تأمین امنیت آنان است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اجرای عملیات حج هم اکنون وارد محدوده زمانی قرمز شده است، اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت خوبی در خانواده حج و زیارت وجود دارد اما اگر اراده جدی در عربستان برای پذیرش زائران ایرانی وجود دارد، باید طی روزهای آینده مشخص شود تا کمیته های ما هر چه زودتر بتوانند برای امضای قراردادهای مسکن، تدارکات و حمل و نقل عازم عربستان شوند.

**صدور ویزای حجاج در داخل کشور

مهندس اوحدی در ادامه گفت: اخیرا وزارت حج عربستان اعلام کرده که حاضر است تمهیداتی فراهم کند تا ویزای زائران در داخل کشور صادر شود که این اقدامی مثبت و البته حق مسلم زائران و نتیجه پیگیری های انجام شده بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در خاتمه اطمینان داد که قطعا سازمان حج و زیارت تفاهم نامه ای را که در آن عزت و کرامت و حرمت زائران حفظ نشود و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد را امضا نخواهد کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.