پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار رئیس سازمان حج با نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی/ آیت الله مجتهد شبستری: رسوایی نهایی متوجه عربستان سعودی و استکبار جهانی خواهد بود

دیدار رئیس سازمان حج با نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی/  آیت الله مجتهد شبستری: رسوایی نهایی متوجه عربستان سعودی و استکبار جهانی خواهد بود

عصر امروز آقای اوحدی به همراه مسئولین سازمان حج و زیارت با آیت الله مجتهد شبستری، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز در خصوص کارشکنی سعودی ها برای اعزام زائرین ایرانی و فعالیت های سازمان حج و زیارت دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار آقای اوحدی ضمن اشاره به اینکه سعودی ها دنبال یک سناریوی بسیار خطرناکی بودند فرمودند خود عربستانی ها مذاکرات را در دو مقطع به تاخیر انداختند. برخلاف عرف همه ساله نشان می داد که اینها حج جمهوری اسلامی  را از دریچه عینک سیاسی نگاه می کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سعودی ها اگر در حوزه های سیاسی ضرباتی را متحمل شدند میخواستند انتقام آنرا در حوزه حج بگیرند. ادعا می کردند که ما حج رو از مسائل سیاسی جدا می دانیم  ولی رفتار آنها سیاسی و به دور از اخلاق و ادب اسلامی بود.

وی افزود: در مدتی که آنجا بودیم، خودشان منفعل شدند و در رابطه با صدور ویزای زائرین راه حلی نداشتند. هر بار با بداخلاقی اعلام می کردند که چون قطع روابط سیاسی است هواپیمایی که پرچم جمهوری اسلامی را دارد نباید وارد جده و مدینه شود که این با حرمت و کرامت زائر منافات داشت.

ایشان ادامه دادند: کدام کشور هست که بتواند از 20 فرودگاه کشورمان، زائران ما را جابجا کند. قائم مقام وزیر حج عربستان می گفت که مثل یمنی ها که در جیبوتی و عراقی ها که در اردن ویزایشان را صادر می کنیم ، برای شما هم یک کشور مشخص کنیم و ویزای شما را هم در انجا صادر کنیم. نگاه سعودی ها طوری بود که نمی خواستند زائرین ما را پذیرا باشند. صد عن سبیل الله می کردند. منتهی می خواستند هزینه را به گردن ما بیندازند و بگویند که به خاطر دعای کمیل بود.

رئیس سازمان حج گفت: برای دور بعدی مذاکرات قرار شد که مسئله صدور ویزا و پرواز را اعلام کنند . که دوستان 20 راهکار برای را برای تقویت و تضمین امنیت زائرین عزیز ارائه کردند. به وزیر حج عربستان گفتیم که در سایه مشورت می توان مدیریت و حج عزتمندی داشت. چرا شما می خواهید با غرور اعلام کنید که همه کارها را خودمان می خواهیم انجام بدهیم. فاجعه بزرگی مثل فاجعه منا و سقوط جرثقیل اتفاق افتاده که بایستی با دنیای اسلام برای مدیریت حج همفکری بشود. ولی سعودی ها  می گفتند که واژه امنیت یک واژه سیاسی تلقی میشود و به هیچ وجه حاضر نیستیم آنرا در تفاهم نامه بنویسیم. تفاهم نامه را یکرفه طراحی کرده بودند.

مهندس اوحدی ادامه داد : در یک جا آورده بودند که استفاده از پرچم جمهوری اسلامی برای زائرین ایرانی ممنوع هست. در حالی که یکی از پیشنهادات ما این بود که در مسیرهای پرتردد چادر برپا کنیم و به زائرین خدمات بدهیم  ولی آنها محدودیت اعمال می کردند.

وی بیان کرد: آنها می گفتند که مسئله شما دعای کمیل هست، گفتیم که اتفاقا ما اعتقاد داریم که تنها چیزی که ما با شما مشکل نداریم دعای کمیل است، به دلیل اینکه در طول 12 سال گذشته ، هیچ دستگیری زائری مربوط به این موضوع نمی شود. زائرین با نظم این دعا را برگزار می کردند. وزیر حج سابق هم همین موضوع را تائید می کردند.

رئیس سازمان حج اضافه کرد: گفتیم که مسئله ما اجرائیات هست که شما دارید با عینک سیاسی محدودیت ایجاد می کنید. با اینکه تفاهم نامه ای امضا نشده بود با ناپختگی تبلیغات سوء می نمودند. که متاسفانه امسال با این رویکرد زشت سعودی ها ، زائرین مظلوم ما از واجب شرعی محروم کردند. 

 مهندس اوحدی بیان کرد: سعودی ها امسال با بهانه تراشی ها و بد اخلاقی ها حاضر نشدند به پیشنهادات منطقی جمهوری اسلامی ایران خصوصا در تامین امنیت جانی حجاج ایرانی به توافق برسند و صد عن سبیل الله نمود و حجاج ایرانی را از این وظیفه الهی محروم ساختند.

آیت الله مجتهد شبستری در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت کشور و هیئت همراه، با اشاره به جنایات عربستان سعودی، اظهار داشتند: در طول تاریخ شاهد کارشکنی های عربستان سعودی بوده ایم .

ایشان، ادامه دادند: امام راحل(ره) که در آستانه رحلت این بزرگ مرد تاریخ هستیم  با حکم حکومتی خود این حج را به تعلیق در آوردند، چرا که اسلام موافق آن حجی که مغایر با عزت و شرف مسلمانان باشد نیست.

ایشان افزودند: مسلمانان جهان به دنبال فاجعه منا که در اثر سوء مدیریت رژیم بی تدبیر سعودی شکل گرفت، منتظر برگزاری دادگاه بین المللی بودند تا همه مسائل فاش شود.

ایشان، افزودند: سعودی ها امسال با بهانه تراشی ها و بد اخلاقی ها حاضر نشدند به پیشنهادات منطقی جمهوری اسلامی ایران خصوصا در تامین امنیت جانی حجاج ایرانی به توافق برسند و صد عن سبیل الله نمود و حجاج ایرانی را از این وظیفه الهی محروم ساختند.

ایشان، افزودند: ایران اسلامی امروز یک قدرت بین المللی و کشوری با عزت و عظمت است و رسوایی نهایی متوجه عربستان سعودی و استکبار جهانی خواهد بود.

آیت الله مجتهد شبستری تاکید کردند: در مراسمات و کاروانهای زیارتی اعتاب مقدسه از افراد متعهد انقلابی و مومن استفاده شود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.