پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عربستان هنوز توضيحي در مورد فاجعه منا به كشورهاي اسلامي ارايه نداده است

عربستان هنوز توضيحي در مورد فاجعه منا به كشورهاي اسلامي ارايه نداده است

معاون امور بين الملل بِعثه مقام معظم رهبري با اشاره به شهادت هزاران حاجي در فاجعه منا و مكه، گفت: دولت سعودي عليرغم وعده ها و قول هايي كه داده بود، هنوز پس از گذشت يكسال هيچ توضيحي در مورد اين فاجعه دردناك به كشورهاي اسلامي ارائه نكرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، ' دكتر محمد رضا باقري ' در حاشيه ديدار خود با آقاي ' محمد گورمز' رئيس سازمان ديانت تركيه در آنكارا به خبرنگاران گفت: پس از فاجعه منا و فاجعه مكه كه در طي اين دو حادثه دردناك هزاران حاجي از كشورهاي مختلف جان خودرا از دست دادند و به شهادت رسيدند دولت سعودي قول داده بود كه كميته حقيقت يابي را تعيين كند.

وي افزود: قرار بود اين كميته، موضوع را بررسي و به كشورهاي اسلامي گزارش بدهد. ما اعتقاد داريم كه آنها وظيفه دارند اين گزارش را بدهند و بگويند چرا اين همه انسان بيگناه كشته شدند آنهم با بي توجهي، بي دقتي، بي تدبيري و عدم مديريت. حتي انسانهايي كه نيمه جان بودند به خاطر اينكه به آنها رسيدگي نشد، جان دادند و اين خسارت بزرگي براي ايران و كشورهاي اسلامي بود. آنها وظيفه دارند كه ديه جان باختگان را پرداخت كنند. اين ها مطالبي بود كه به سعودي ها گفته بوديم و در آنكارا نيز براي آقاي گورمز تبيين كرديم.

معاون امور بين الملل بعثه مقام معظم رهبري تاكيد كرد: آنها كه خود را خادم خانه خدا مي دانند، وظيفه دارند تمهيداتي بيانديشند كه از حوادث گذشته جلوگيري شود. متاسفانه حتي عذرخواهي هم نكردند و اين كبر مورد قبول هيچ مسلماني نيست.

دكتر باقري با اشاره به اينكه دراين سفرحامل پيام كتبي حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسکر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت براي آقاي محمد گورمز رئيس سازمان ديانت تركيه بود، افزود:اين دومين باري است كه ظرف سه ماه گذشته با آقاي گورمز ملاقات مي كنم و با توجه به آنچه كه بين جمهوري اسلامي ايران و دولت عربستان و مشخصا بين وزارت حج عربستان گذشته بود، مقرر شد كه براي روساي بعثه هاي حج و مسئولين حج كشورهاي مختلف پيام نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني فرستاده شود. برخي فرستاده شد و برخي هم به صورت حضوري شد كه پيام براي آقاي گورمز از اين نوع بود.

وي اضافه كرد: در پيام حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر ، خلاصه ي آنچه كه بين ما و سعودي ها در دو دور مذاكره رخ داده بود و نتيجه آن شد كه سعودي ها مانع حج، حجاج ايراني شوند و عملا صد عن سبيل الله شدند و امسال حجاج ما از حضور در خانه خدا و انجام مناسك حج محروم ماندند، تشريح شده است. من هم علاوه بر نامه، موضوع را باز و تشريح كردم.

دكتر باقري گفت: آقاي گورمز اطلاعات يك طرفه اي از سوي سعودي ها داشت و به وي گفته بودند كه ايران مانع شد و حج را سياسي كرد و گرنه عربستان آمادگي داشت كه حجاج ايراني به مكه سفر كنند، لذا اين ديدار فرصتي بود تا واقعيت هاي موضوع را با دلايل موجود تشريح كرده و گفته شود كه بالعكس چگونه سعودي ها مانع اين كار شدند.

معاون امور بين الملل بعثه مقام معظم رهبري اظهار داشت: با توجه به اينكه روابط سياسي را آنها قطع كردند و در حال حاضر روابط دوجانبه اي وجود ندارد و سفارت و كنسولگري فعال نيست، تاكيد داشتيم كه بتوانيم در موسم حج خدمات كنسولي به 64 هزار حاجي ايراني ارائه كنيم و در اين رابطه گفتيم براساس كنوانسيون هاي بين المللي اين حق ماست.لذا در كنسولگري و سفارت كشوري كه حافظ منافع دو كشور شده ما بتوانيم افرادي را داشته باشيم تا بتوانند خدمات كنسولي و حمايت هاي حقوقي بدهند. اگر انسانها دستگير شدند و گم شدند و يا كشته و فوت شدند، اين تشريفات را چه كسي انجام خواهد داد؟ اين ها مطالبي است كه دنيا از ما مي پذيرد.

وي در ادامه با اشاره به زشت گويي هاي به اصطلاح برخي روحاني نماهاي سعودي در تريبون هاي مساجد و نمازهاي جمعه گفت: اين چه معني دارد كه در برخي از تريبون ها و نماز جمعه هاي سعودي گفته شود شيعيان كافرند و هركسي اينها را ببينند خون اينها هدر است. اين اعتراض مسلمانان دنيا را به دنبال دارد. ما به دنبال وحدت جامعه اسلامي هستيم. ما حج را به عنوان طليعه وحدت اسلامي مي بينيم. ما اينها را هم به مسئولين سعودي گفته بوديم و اينجا هم به آقاي گورمز گفتيم كه مانع اينگونه خطابه ها باشند.

وي افزود: به نظر مي رسد كه همه دلايل تاخير در دادن ويزا براي مذاكره، تاخير در پذيرش درخواست هاي به حق ما كه از جمله آن دادن ويزا در داخل كشور و استفاده از هواپيماي جمهوري اسلامي ايران بود يا همين درخواست خدمات كنسولي و يا بي احترام كه در گذشته به زائر كردند و بايد احترام بگذارند، تاخير و پاسخ ندادن به همه اينها دليل بر اين است كه دولت سعودي آمادگي پذيرش حجاج ايراني در حج را ندارد و وزارت حج عربستان به بهانه هايي واهي مساله را به گردن وزارت خارجه كشورشان مي اندازد كه در اين خصوص بايد وزارت خارجه به ما دستور بدهد. بنابراين ما شديدا اعتقاد داريم كه آنها تمايلي به حضور حجاج ايراني نداشتند. مانع حجاج ايراني شدند و وقت را از بين بردند. از دي ماه گذشته ما به دنبال اين كار بوديم. اما آنها پيوسته موضوع را به تاخير انداختند.

دكتر باقري گفت: اين حرف سعودي ها و بيانيه سفارت عربستان در آنكارا را رد مي كند كه در آن ادعا شده ايران مانع حج شده است و عربستان آمادگي داشت كه حجاج ايراني را پذيرد، كاملا مردود است و آنها صد عن سبيل الله كردند و حجاج ما را از بيت الله و زيارت رسول الله و ائمه معصومين(ع) محروم كردند.

وي افزود: اين خلاصه مطالبي است كه در ديدار دو ساعته خود به آقاي گورمز منتقل و تلاش كردم با برخي از دست اندركاران رسانه اي هم اين واقعيت ها را درميان بگذارم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.