پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ناگفته های رئیس سازمان حج و زیارت از فاجعه منا

ناگفته های رئیس سازمان حج و زیارت از فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت در آستانه سالگرد فاجعه منا که با بی کفایتی مسئولین عربستان ،منجر به شهادت بیش از 7 هزار  تن از زائران بیت الله الحرام شد، ناگفته هایی از این فاجعه تلخ  را بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی عصر شنبه در آیین تودیع و معارفه مدیر حج و زیارت خراسان رضوی در مشهد، اظهار داشت: فاجعه منا مصیبتی بزرگ بود که عمقی بزرگتر از آنچه بیان شده داشت و اگر مقام معظم رهبری فرمودند که این فاجعه باید زنده نگاه داشته شود به این خاطر است که شاید هیچ کس به اندازه ایشان درون و جوهر این حادثه را درک نکرده باشد.

وی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنها صدایی که در عربستان مقابل بی کفایتی و سوءمدیریت سعودی ها در این فاجعه بلند شد از آن جمهوری اسلامی ایران بود و امروز خدا را شکر می کنیم که پیکر 419 شهیدمان را با قدرت از عربستان پس گرفته ایم.

وی گفت: سعودی ها پنج هزار پیکر بی جان را در 200 کانتینر مظلومانه زیر آفتاب داغ مکه نگاه داشته بودند در حالی که این کانتینرها تنها می توانست تا چهار درجه هوا را سرد کند که همین امر باعث تغییر وضعیت فیزیکی پیکرهای مطهر شهدای منا شده بود.

مهندس اوحدی گفت: وقتی هیات اعزامی ایران به ریاست وزیر بهداشت به عربستان آمد پیکر 114 تن از شهدای ایرانی شناسایی شده بود اما اجازه بازگشت حتی یک پیکر را هم نمی دادند و می گفتند تابوت نداریم یا باید تشریفات قانونی اش اجرا شود و یا بهانه دیگری می آوردند.

وی افزود: سعودی ها یک هفته بعد از فاجعه منا اولین جلسه رسمی را برای تعیین تکلیف شهدای ایرانی با هیات اعزامی برگزار کردند اما درست در همان روز اعلام کردند برای وزیر بهداشت سعودی در ریاض جلسه ای پیش آمده و وی نمی تواند در این جلسه در برابر همتای ایرانی اش حضور یابد که این رفتار هم نوعی بداخلاقی و کارشکنی بود.

رئیس سازمان حج و زیارت  گفت: دولت عربستان سعودی همچنان مدعی است که در فاجعه منا 700 تن جان باخته اند در حالی که بیش از پنج هزار زائر در این فاجعه قربانی بی کفایتی آنان شدند.

اوحدی در ادامه در خصوص کارشکنی های عربستان در زمینه حج امسال و عدم پذیرش حجاج ایرانی بیان کرد: شکی نیست که عذاب الهی نصیب کسانی خواهد شد که مانع حضور زایران جمهوری اسلامی ایران در آیین حج امسال شدند.

در این آیین با تجلیل از خدمات مسعود مجردی، مدیر سابق حج و زیارت خراسان رضوی، جواد شاد به عنوان سرپرست این مدیریت معرفی شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.