پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری نشست تخصصی با مو ضوع تبیین سیاست های جمهوری اسلامی ایران در حج

علت اصلی فاجعه منا بی‌کفایتی سعودی ها بود/ بسیاری از حجاج‌ در منا ایستاده شهید شدند

علت اصلی فاجعه منا بی‌کفایتی سعودی ها  بود/ بسیاری از حجاج‌ در منا ایستاده شهید شدند

نشست تخصصی با مو ضوع تبیین سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص حج امروز با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و نمایندگان منطقه ای طلاب  ،تشکل های و انجمن های فرهنگی و فضلای جامعه المصطفی العالمیه در قم تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سعید اوحدی ظهر امروز در نشست تخصصی تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در حج سال 95 که در سالن شهید صدر مجتمع عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: حج سال گذشته دارای اتفاقات ناگوار و بسیار سختی بود که سقوط جرثقیل آغاز آن بود که سبب ترس و وحشت حجاج شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به جزئیات فاجعه خونین حج سال گذشته افزود:  پلیس عربستان  در روز حادثه در یک بازه زمانی مسیر اصلی زائران  برای حضور در رمی جمرات را بست و حجاج را به خیابان 204 هدایت کرد، پلیس عربستان مدعی شد که خیابان‌های مسیر اصلی شلوغ بوده و مجبور به تغییر مسیر شده است.

معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه علت اصلی واقعه خونین منا بی کفایتی و سوء مدیریت و بی تدبیری سعوید ها بود، بیان کرد: زائرانی که در چادرهای آن‌ها در حاشیه خیابان 204 قرار داشت پس از رمی جمرات وارد خیابان شدند که این موضوع سبب شد با حجاجی که قصد رمی جمرات داشتند رودرو شوند و این اتفاق نیز باعث تشدید حادثه و افزایش تلفات گردید.

وی اظهار داشت: گرمای شدید هوا و تشنگی زائران و فشار جمعیت سبب شد تا بسیاری از حجاج ایرانی ایستاده شهید شوند، بی‌تدبیری و سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان حج عربستان در حج سال گذشته برای همه اثبات شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بیمارستان‌های عربستان تنها 150 دستگاه احیاء داشت، افزود: اگر امکانات بیمارستان عربستان مناسب بود، قطعاً 70 درصد از حدود 7 هزار زائری که جان خود را مظلومانه از دست دادند زنده می‌ماندند.

اوحدی با اشاره به اینکه عربستان  ظلم عظیمی را در حج سال گذشته مرتکب شد، گفت: در طول تاریخ این موضوع که در روز عید قربان بیش از هفت هزار حاجی بی‌گناه به شهادت برسند وجود ندارد که این حادثه خونین تنها در اثر بی‌کفایتی و بی‌تدبیری سعودی ها رخ داد.

معاون وزیر ارشاد بیان کرد: شب حادثه با 25 تریلی پیکرهای حجاج بی‌گناه را همراه خود بردند که 5 هزار پیکر حجاج به مدت 5 روز داخل این تریلی‌ها باقی ماند که ما بایدپیکر 461 حاجی ایرانی را از بین این 5 هزار جسد پیدا می‌کردیم و واقعاً کار سختی بود.

رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امسال که برای مذاکرات حج سال 95 به کشور عربستان رفتیم از آن‌ها سؤال پرسیدیم که چه برنامه‌ای برای اینکه دیگر حادثه خونین حج سال گذشته تکرار نشود، دارید چون حجاج ایرانی نگران هستند که وزیر حج سعودی در پاسخ گفت امنیت یک واژه سیاسی است و ما نمی‌توانیم راهکارهایی که توسط ایران ارائه شده است را انجام دهیم چون قضا و قدر الهی سبب شد که این اتفاق برای حجاج ایجاد شود.

اوحدی عدم وجود تضمینی برای تامین امنیت حجاج در بندهای قرارداد حج سال 95 را دلیلی برای عدم حضور ایران در حج دانست و گفت: وزیر حج عربستان مدعی شد که درب‌های حج برای همه زائران و به‌ویژه ایران باز است این در حالی است که  5 ماه مذاکرات را به تأخیر انداختند و کارشکنی‌های متعددی انجام دادند که نشان از آن داشت که سعودی ها اراده ای برای پذریش حجاج ایرانی نداشتند.

معاون وزیر ارشاد 3 موضوع را علت اصلی اصرار ایران برای مذاکرات با وزیر حج عربستان بیان کرد و افزود: حق حجاج ایران برای حضور در حج یکی از موضوعات برای مذاکرات بود و همچنین قصد داشتیم ثابت کنیم حج را از روابط سیاسی جدا می‌دانیم و به دولت سعودی بگوییم شما برخلاف آنچه مدعی هستید، حج را از سیاست جدا نکردید.

وی 5 بند قرار داد حج امسال را تبعیض‌آمیز دانست و تصریح کرد: عربستان حق استفاده از پرچم را از کشور ایران را گرفت و تاکید کرد که بعثه ایران هیچ‌گونه ارتباطی با بعثه‌ها و حجاج کشورهای دیگر نداشته باشد، کشور ایران بیانیه‌ای مبنی بر کارشکنی‌ها و تبعیض سعودی ها  صادر کرد.

 وی با بیان اینکه داعش زودتر از آنچه تصور می‌شود در عراق و سوریه زمین‌گیر می شود، اظهار داشت: انشاالله منطقه در آینده شاهد تحولات عظیمی می‌شود و موصل عراق هم به زودی آزاد می‌شود و همچنین فروپاشی داعش در رقه و حلب زودتر از آنچه که تصور می‌شود اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سامانه سماح 15 مردادماه باز می‌شود و زائران برای حضور در عتبات می‌توانند کار ثبت نام را انجام دهند.

اوحدی با اشاره به رفتار دوگانه سعودی ها در برابر نیت شوم دو پلیس فاسد فرودگاه جده در عمره سال گذشته افزود: خیانتی در عربستان اتفاق افتاد و 2 پلیس خبیث سعودی قصد تعرض  به 2 زائر نوجوان ایرانی را داشتند که در هر نقطه عالم این اقدام محکوم است. ایران خواستار محاکمه و اشد مجازات برای ماموران سعودی شد که عربستان  در ظاهر بر اعدام این افراد تاکید کرد اما در عمل کاری انجام نداد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.