پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت در آستانه آغاز ثبت نام از زائران اربعین برگزار شد

همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت در آستانه آغاز ثبت نام از زائران اربعین برگزار شد

همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت و مدیران شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی سراسر کشور در آستانه آغاز ثبت نام از زائران اربعین پیش از ظهر امروز در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در این همایش که در آستانه آغاز ثبت نام از متقاضیان زیارت اربعین برگزار گردید، آخرین هماهنگی ها برای پذیرش مشتاقان زیارت اربعین در سامانه سماح بعمل آمد.

مهندس سعید اوحدی در این همایش تاریخچه ای از اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته در سه سال اخیر برای برگزاری مراسم اربعین ارائه کرد و گفت: در ایام اربعین سال 92 که از مرزهای کشور بازدید کردیم یک بی نظمی و بهم ریختگی جدی را در مرزها شاهد بودیم، در مرز چزابه زائران آب شرب نداشتند و علی رغم بارش باران و شرایط نامساعد باید در صف های طولانی پرداخت هزینه های بیمه و عوارض خروج از کشور انتظار می کشیدند.

وی در ادامه افزود: آن سال در بازدید از مرزهای خوزستان جلسه ای با آیت الله موسوی جزائری نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان برای چاره اندیشی مسائل زائران برگزار شد و در آن جلسه مقرر شد عوارض خروجی و هزینه پوشش بیمه ای از زائران دریافت نشود تا از تلفات احتمالی در مرزها در ایام باقی مانده تا اربعین جلوگیری به عمل آید. از همان زمان فکر ایجاد ستاد دائمی اربعین بوجود آمد که این ستاد تشکیل و جلسات متعدد برگزار کرد که در نتیجه آن با برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش دستگاه های کشور شاهد حضور بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین سال 1393 بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه اظهار داشت: سال گذشته تصمیم بر آن شد که تا ستاد مرکزی اربعین به وزارت کشور منتقل شود که بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت نیز به عنوان دو بازو در این ستاد مشارکت و عزم جدی داشته و دارند.

وی در سخنانش گفت: سال گذشته در ستاد مرکزی اربعین 13 کمیته تشکیل شد و همه دستگاه های همکار تلاش کردند . سال گذشته در سفری که به همراه معاون اول محترم رئیس جمهور در آستانه اربعین به مرزهای کشور داشتیم، خوشبختانه کمبود قابل توجهی را در مرزها شاهد نبودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت به توسعه زیر ساختها برای خدمات دهی بهتر به زائران اربعین اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته در پایانه های مرزی ایران 140 گیت گذرنامه وجود داشت که در مقابل در آن سوی مرز در عراق 5 گیت گذرنامه وجود داشت که ایستایی در اعزام زائران ایجاد می کرد اما با همت سازمان حج و زیارت  بمنظور روان سازی عزیمت زائران در طرف عراق نیز 100 گیت گذرنامه ایجاد شد.

وی در این همایش عنوان کرد: در ستاد مرکزی اربعین تنها راه ثبت نام برای اربعین سامانه سماح اعلام شده که این موضوع نه به عنوان محدودیت که اقدامی برای تسهیل صدور روادید و عزیمت زائران و خدمات دهی بهتر به آنان است.

مهندس اوحدی در این همایش بر برپایی موکب هایی با هدف گرامیداشت یاد شهدای مظلوم فاجعه منا با بکارگیری خانواده ها و فرزندان شهدا تأکید کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مردم ، مسیر مذاکرات حج را در راستای تأمین عزت زائران و نظام توصیف کرد.

وی در این مراسم با اشاره به شرایط امروز منطقه، جمهوری اسلامی ایران را دارای جایگاهی عزتمند و مقتدر در منطقه توصیف کرد و از پیروزی جبهه مقاومت در عراق و سوریه در مقابله با گروه های تکفیری ابراز خرسندی کرد.

آقای حمید محمدی معاون امور حج و زیارت سازمان حج در ابتدای این همایش ضمن ارائه گزارشی از روند برنامه ریزی برای زیارت اربعین طی سه سال اخیر، هدف از راه اندازی سامانه سماح را فراهم آوردن تمهیدات لازم برای برنامه ریزی مراسم اربعین توصیف کرد و گفت: مسئولیت اعزام زائران اربعین شامل ثبت نام از زائران تا خروج آنان از کشور بسوی عراق در ستاد مرکزی اربعین به سازمان حج و زیارت واگذار شده و در این راستا برای برنامه ریزی این امر  سامانه سماح از سال گذشته راه اندازی شد و برای امسال این سامانه توسعه یافته و بسیاری از مشکلات فنی آن برطرف شده است.

وی در سخنانش صدور ویزای زائران را یکی از مباحث اساسی درروند اعزام زائران اربعین دانست و گفت: امسال بگونه ای برنامه ریزی شده تا در صورت مساعدت طرف عراقی علاوه بر 4 کنسولگری های تهران، مشهد، اهواز و کرمانشاه، در 15 دفتر موقت کنسولگری عراق نیز ویزای زائران اربعین صادر گردد.

معاون سازمان حج و زیارت در ادامه بیان کرد: در برنامه زمان بندی قرار است صدور ویزای زائران اربعین در 4 کنسولگری عراق از ابتدای شهریور آغاز گردد همچنین صدور ویزای زائران در دفاتر موقت کنسولگری از ابتدای مهر ماه آغاز شود که این موارد نیازمند همکاری طرف عراقی است.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بمنظور تسهیل در دریافت هزینه های ارزی ویزای زائران، امسال بگونه ای برنامه ریزی شده تا زائران معادل ریالی هزینه ویزا را پرداخت نمایند.

آقای محمدی در ادامه گفت: بیمه زائران اربعین اجباری است و مذاکرات ما با شرکت بیمه نهایی شده و هزینه پوشش بیمه ای زائران قطعی شده است.

معاون سازمان حج در خصوص وظایف این سازمان در مراسم اربعین گفت: وظیفه اصلی ما در استان ها ساماندهی اعزام زائران اربعین است، مدارک زائران توسط دفاتر زیارتی فعال دریافت و به شرکت های مرکزی در استان ها تحویل داده خواهد شد و نهایتاً مدارک زائران برای صدور ویزا به کنسولگری ها و دفاتر موقت کنسولگری انتقال داده خواهد شد.

وی همچنین در این همایش توجیهی بیان کرد: علی رغم اینکه دستورالعمل ها و راهنمای ثبت نام در سامانه سماح قرار داده شده واحدی در سازمان مرکزی برای پاسخگویی به زائران در خصوص این سامانه راه اندازی شده در استان ها نیز بخشی برای پاسخگویی به زائران در خصوص سامانه سماح ایجاد گردد.

آقای محمدی در سخنانش به مشارکت در برپایی موکب در مسیر زائران درنقاط مرزی کشور و نجف و کربلا و در مسیر پیاده روی زائران اربعین تأکید کرد.

معاون سازمان حج و زیارت در خاتمه ابراز امیدواری کرد: با همدلی و همفکری مجموعه حج و زیارت بتوانیم نقش مفیدی در برپایی این حماسه عظیم ایفا نماییم.

در ادامه این همایش محسن نظافتی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت گزارشی از برنامه ریزی های این سازمان برای مراسم اربعین ارائه کرد و بر اطلاع رسانی به زائران و بکارگیری ظرفیت رسانه ها بویژه صدا و سیما در این خصوص تأکید کرد.

وی در سخنانش گفت: از آنجایی که زیارت اربعین حرکتی جمعی و مردمی است، حتی الامکان زائران در قالب های گروهی در سامانه سماح ثبت نام نمایند.

در ادامه این مراسم محمد تقی قادری مدیرکل دفتر بودجه، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان حج و زیارت توضیحاتی در خصوص نحوه ثبت نام و ظرفیت های سامانه سماح ارائه کرد.

وی پرداخت الکترونیک هزینه ها را یکی از ظرفیت های ایجاد شده در توسعه سامانه سماح در سالجاری عنوان کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.