پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار مهندس اوحدی با نماینده ولی فقیه در استان گلستان؛

رئیس سازمان حج و زیارت:دیدار خانواده‌های شهدای منا با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور

رئیس سازمان حج و زیارت:دیدار خانواده‌های شهدای منا با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور

رئیس سازمان حج و زیارت از برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مظلوم منا در آستانه سالگرد فاجعه غمبار منا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی عصر‌ سه شنبه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در گلستان به تشریح اقدامات این دستگاه در مذاکره با سعودی‌ها برای حج امسال پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه آل سعود در مذاکرات حداقل اصول و ادبیات سیاسی را رعایت نکردند و می خواستند با تفاهم نامه ای که بصورت بخشنامه تنظیم شده بود، عزت حجاج ایرانی را زیر سئوال ببرند.

وی اظهار کرد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی توقع داشت‌ سعودی‌ها به اتفاقات سال گذشته در حج که بسیاری از زائران در آن حوادث تلخ شهید شدند اشاره‌ای داشته باشند، اما آن‌ها این حوادث را قضا و قدر می‌دانستند و معتقد بودند نباید در تقدیر الهی دخالت کرد.

مهندس اوحدی همچنین از ارائه 20 راهکار به سعودی‌ها برای برگزاری حج امسال و حفظ امنیت حجاج ایرانی خبر داد و افزود: متاسفانه سعودی‌ها نه تنها حاضر به بررسی این راهکار نشدند بلکه اتهاماتی را ما وارد می‌کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت از برنامه‌ریزی برای برگزاری سالگرد شهدای منا خبرداد و افزود: قرار است مراسم نخستین سالگرد با محوریت بنیاد شهید برگزار شود و در کشورهای دیگر هم این سالگرد اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: در همین ایام چندین مصاحبه و کنفرانس خبری با رسانه های خارجی هم برگزار می‌شود و همچنین در همه استان‌ها برگزاری دعای عرفه را خواهیم داشت و برنامه شاخص هم نخستین دیدار خانواده‌ شهدای منا با مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است.

اوحدی ادامه داد: بنیاد شهید در قالب طرح سپاس به خانواده شهدا سرکشی می‌کند و تمبر یاد‌بودی برای شهدا منا هم تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش خواهد شد تا کوچه‌هایی که بازماندگان منا در آن زندگی می‌کنند به نام شهدای این حادثه نام‌گذاری شود و یادمانی هم در هر استان برپا می‌شود، با این که شب شعر و خاطره‌گویی خانواده شهدا را هم برگزار می‌کنیم که این موارد با مشارکت دستگاه های مرتبط انجام خواهد گرفت.

وی همچنین از تشکیل 7 کمیته در قالب ستاد بزرگداشت شهدا منا خبر داد و گفت: بسیج حضور جدی در این ستاد دارد و در حوزه حقوق بین‌الملل هم میزگردهای مختلف برگزار می‌شود و در بعد بین‌المللی هم برنامه‌ریزی‌هایی در این ‌ارتباط‌ شده است.

مهندس اوحدی با بیان اینکه استان گلستان 49 شهید داشت که 48 نفر اهل سنت بودند، خاطرنشان کرد: همه خانواده‌های شهدا در استان گلستان و دیگر استان ها نجیب و متدین هستند.

همچنین آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در این دیداراز اقدامات سعودی ها در منطقه و همچنین کارشنکی آن ها در مساله حج انتقاد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با یادآوری فاجعه منا، اظهار داشت: این اتفاقات پیامدهای زیانباری برای سعودی ها دارد و امیدواریم حرمین شریفین از دست  آن ها نجات پیدا کند.

آیت الله نورمفیدی ضمن گرامیداشت باد شهدای مظلوم فاجعه منا در سال گذشته به خصوص 49 شهید استان گلستان که بجز یک نفر بقیه اهل سنت بودند؛ گفت: اهل سنت در این استان جایگاه بسیار خوبی دارند، استان ما در میان استان های کشور از نظر وحدت بین اقوام و مذاهب استثناء است.

نماینده ولی فقیه در گلستان در ادامه به ابعاد دیگر فاجعه منا اشاره کرد و از جمله آن بیان داشت: برخی حوادث در زندگی پیش می آید که ممکن است ظاهری خوشحال کننده نداشته باشد اما در متن آن حادثه اتفاقی خوشایند وجود دارد و ما چون به ظواهر نگاه می کنیم از آن خبر نداریم.

آیت الله نورمفیدی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه ریزی آستان قدس رضوی برای ساخت زائرسراهای استانی اشاره کرد و ابراز داشت: آستان قدس و شهرداری مشهد زمین هایی را در اختیار استان ها قرار داده اند که زائر سرا بسازند، شاید ما تنها استانی بودیم که درخواست زمین بیشتری برای اهل سنت کردیم زیرا در این خطه اهل سنت ارادت ویژه ای به امام هشتم دارند.

امام جمعه گرگان اضافه کرد: از زمینی هم که در اختیار گلستان قرار گرفته بر اساس طراحی یک یا دو طبقه به اهل سنت استان اختصاص داده می شود.



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.