پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کرج:

اولین کنگره شهدای منا با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود/ برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا در 14 کشور

اولین کنگره شهدای منا با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود/ برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا در 14 کشور

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حادثه سال گذشته در منا بیش از ۶ هزار نفر قربانی شدند و عربستان هنوز درباره شهدا آمار غلط می‌دهد و تعداد شهدا این حادثه را ۷۰۰ نفر اعلام می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت،، سعید اوحدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه کرج با تبریک هفته حج اظهار داشت: متاسفانه به دلیل رفتار و‌ تصمیم ظالمانه عربستان سعودی زائران ایرانی از حضور پر مراسم حج امسال محروم شدند.


وی افزود: فرآیند امضای تفاهم‌نامه در شرایطی پیش رفت که با برخورد یک‌طرفه و ظالمانه نتیجه‌ای در بر نداشت.

معاون‌ وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه از ابتدا شاهد یک رفتار سیاسی غیرمنطقی و غیرطبیعی با جمهوری اسلامی ایران بودیم، بیان کرد: برای امضای تفاهم‌نامه حج دولت سعودی چندین بار زمان رابه تاخیر انداخت و در این زمینه زمان را از بین برد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بعد از تعطیلی یک طرفه روابط سیاسی و تعطیلی سفارتخانه عربستان در تهران و کنسولگری مشهد این کشور باز هم به کارشکنی‌های خود ادامه داد، اظهار داشت: عربستان دریافت خدمات کنسولی برای دریافت ویزا را به  سفارت عربستان در دبی ارجاع داد و متاسفانه بعد از این اقدام نیز به دلیل کارشکنی و ناهماهنگی بین وزارت حج و وزارت خارجه عربستان دستورالعمل صدور ویزا ممکن نشد.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه پیگیری‌های سازمان حج و زیارت به دلیل احقاق حق زائران ایرانی و جلوگیری از تحمیل هزینه آن به کشور بود، اظهار داشت: حج فریضه‌ای واجب برای تمام مردم است و دلیل آن نیز ادای این واحب شرعی بود.

اوحدی با بیان اینکه جلوگیری از حضور زائران و کارشکنی فتنه عربستان بود، تاکید کرد: اگرچه دولت عربستان با کارشکنی از حضور زائران در حج جلوگیری کرد اما ذره‌ای از حرارت و علاقه مردم برای زیارت قبور ائمه بقیع(ع) و حرم مطهر رسول خدا(ص) کم نشده بلکه این حرارت و علاقه‌مندی تشدید شده است.


وی با اشاره به اینکه حاضر به امضای تفاهم‌نامه‌ای که عزت زائران را تامین نکند نشدیم، بیان کرد: شهدای فاجعه منا به دلیل قصور و بی‌لیاقتی عربستان سعودی قربانی شدند.

اوحدی با بیان اینکه هنوز اذهان مردم ایران نسبت به دلایل شهادت 475 نفر از بهترین افراد جامعه در حادثه منا و سقوط جرثقیل  روشن نشده است، تصریح کرد: در حادثه سال گذشته در منا بیش از 6 هزار نفر قربانی شدند و عربستان هنوز درباره شهدا آمار غلط می‌دهد و تعداد شهدا این حادثه را 700 نفر اعلام می‌کند.

وی به موضعگیری حکیمانه و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در خصوص شهدای فاجعه منا اشاره کرد و گفت: اگر صدایی در عربستان بلند شد آن صدا از طرف جمهوری اسلامی ایران بود.

اوحدی با بیان اینکه برنامه‌های مفصلی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری برای بزرگداشت و زنده نگه داشتن فاجعه منا وجود دارد، بیان کرد: با هماهنگی‌هایی که از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شده مراسم بزرگداشت شهدای منا در 14 کشور که در این حادثه شهید داده‌اند برگزار می‌شود.


اوحدی با بیان اینکه خانواده‌های شهدای منا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند، بیان کرد: 42 خانواده از شهدای منا موافقت خود را برای دفن ابدان شهدا در عربستان اعلام کردند.

وی با بیان اینکه سامانه سماح از ساعت 9 صبح فردا آماده ثبت‌نام برای حضور در اربعین حسینی است، گفت: اولین کنگره شهدای منا با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.


وی با اشاره به جانفشانی‌های مدافعان حرم برای دفاع از کیان اسلام و انقلاب بیان کرد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که پیام مظلومیت شهدای منا را به گوش دنیا برسانیم.

وی تاکید کرد: منطقه در حال حاضر با تحولات متعددی روبه‌رو است و انشاءالله با آزادسازی موصل شاهد فروپاشی داعش باشیم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.