پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرپرست حجاج ايراني:

سرپرست حجاج ايراني: دنبال حج عزتمندانه متناسب با جايگاه مردم ايران بوديم

سرپرست حجاج ايراني: دنبال حج عزتمندانه متناسب با جايگاه مردم ايران بوديم

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به اهميت حج در اسلام اظهار داشت: حج را نمي توان با هيچ واجب ديگري مقايسه كرد و انسان متوجه مي‌شود كه حج هيچ گاه نبايد تعطيل شود لذا ايران براي برقراري حج امسال تمام تلاش خود را بكار گرفت اما دولت عربستان با كارشكني مانع شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسكر درسخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه اين هفته قم در مصلاي قدس اين شهر افزود: حج مساله اي الهي و تكليف هر مسلمان است كه در صورت توانايي بايد به آن عمل شود.

سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه در قرآن كريم و روايات از حج به عنوان عامل پايداري امت اسلامي و ركن دين ياد شده است، اضافه كرد: بنابراين انسان متوجه مي شود حج هيچگاه نبايد تعطيل شود.

وي ادامه داد: جامعه اسلامي بايد به حج توجه ويژه داشته باشد و اين واجب الهي نبايد در ذهن مردم مخدوش شود زيرا مخالفت با حج توطئه هميشگي دشمنان براي دور ساختن مسلمانان از حقيقت اسلام است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: حج كنگره جهاني اسلام است كه مي توان در آن با حضور انديشمندان و عالمان جهان اسلام و استفاده از ظرفيتهاي كشورهاي اسلامي مشكل هاي مسلمانان را حل كرد.

وي افزود: مسلمانان بايد در كنگره جهاني حج مشكل هاي خود را با همفكري يكديگر حل كنند اما امروز حج به دليل مديريت ناكارآمد از فلسفه اصلي خود دور شده است.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ادامه داد: نمي شود با حج بازي كرد عده اي از روي ناآگاهي و يا با قصد خيانت انديشه دور كردن مردم از حج را مطرح مي كنند و مي گويند پولهايي كه به عربستان مي دهيم به فقرا اختصاص دهيم، اين تفكر به منظور خدشه دار كردن انديشه هاي ديني مطرح مي شود.

وي گفت: عده اي كه اين انديشه را ترويج مي كنند چرا به سفرهاي غيرضروري كه به كشورهاي منطقه و خريدهايي كه از آنجا مي شود توجه نمي كنند كه سالانه مبالغ بسياري را از كشور خارج مي كند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: در سالهاي اخير زائران در سفر حج خود از اسراف پرهيز كرده و مبلغ كمي را به خريد اختصاص مي دهند، مردم مي دانند حج واجب و ارزش الهي است كه هيچكس نمي تواند با طرح مسائل باطل با آن مقابله كند.

وي با تاكيد براينكه تعطيل كردن حج كار درستي نيست، لدلمه داد: واي به حال كساني كه از تعطيلي حج خوشحال شدند، ترك حج موجب از بين رفتن قوام جامعه اسلامي است و هيچ سودي در پي نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: اهميت حج تا جايي است كه حاكميت اسلامي وظيفه دارد هر سال در صورت نياز مبلغي را به انجام اين واجب اختصاص دهد و عده اي از افراد را به حج بفرستد تا اين عمل را به جاي آورند زيرا خانه خدا هيچگاه نبايد از حضور افراد خلوت باشد.

وي به مذاكرات با عربستان براي انجام حج اشاره و بيان كرد: مردم شاهد باشند كه نهادهاي مسئول در امر حج با پيروي از دستور رهبر معظم انقلاب تمام تلاش خود را براي برقراري حج بكار بستند اما حكومت عربستان نگذاشت اين اتفاق بيافتند لذا سعوديها بايد پاسخگوي اقدام ناپسند خود باشند.

سرپرست حجاج ايراني با تاكيد براينكه دنبال حج آبرومندانه وعزتمند متناسب با جايگاه مردم ايران بوديم،افزود: سعوديها چند ماه مذاكرات را به تاخير انداختند و راجع به مسائل مختلف مانند اموركنسولي، حمل و نقل، تامين امنيت وبهداشت زائران ابهام ايجاد كردند.

وي ادامه داد: نمي توانستيم مردم را به حجي ببريم تا با سوءمديريت و بي تدبيري شاهد وقايعي مثل فاجعه منا در سال گذشته باشيم.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: اداره كردن دو شهر مثل مكه و مدينه كار دشواري نيست، نبايد مسلمانان پس از گذشت سالها از برگزاري حج درعربستان شاهد مشكل هاي مختلف از جمله مسائل بهداشتي باشند و دولت عربستان نتواند به مجروحان رسيدگي كند، در نتيجه ما شاهد حوادثي همچون فاجعه منا باشيم.

وي با اشاره به حج سال گذشته و فاجعه غمبارمنا افزود: 64 هزار زائر ايراني سال 94 براي انجام مناسك حج راهي عربستان شدند كه با بي تدبيري سعودی ها در فاجعه منا بيش از460 حاجي ايراني جان باختند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت همچنين با اشاره به نامه عبدالعزيز سرسلسله حكومت سعودي به حاكم مدينه مبني بر تشكيل شورايي از مسلمانان براي اداره امور حج گفت: بر همين اساس سعوديها بايد به حرف خود عمل كنند و شورايي از ميان مسئولان حج كشورهاي مختلف و عالمان جهان اسلام اداره مراسم حج ابراهيمي را برعهده گيرند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: بهتر است مسئولان بخشهاي مختلف كشور مثل گذشته تصميم گيري در حوزه امور حج را به نهادهاي مرتبط با آن واگذار كنند. حضور مردم ايران در مراسم حج علاوه بر عمل به واجب شرعي عظمت انقلاب اسلامي را به نمايش مي گذارد.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.