پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رضایی پیرامون چگونگی نقل و انتقال فیش عمره و حج توضیح داد

رضایی پیرامون چگونگی نقل و انتقال فیش عمره و حج توضیح داد
آقای غلامرضا رضايي معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت طی گفتگویی با خبرگزاری ایلنا در خصوص اظهارات اخير رئيس سازمان حج وزيارت مبني بر قانوني بودن خريد و فروش حق تمتع به ارائه توضيحاتي پرداخت و افزود: آن دسته از افرادي كه اولويتشان اعلام شده است مي‌توانند برابر ضوابط و دستورالعمل‌هايي كه سازمان حج وزيارت ابلاغ كرده است نسبت به نقل و انتقال فيش‌هاي خود اقدام كنند، همانطوركه پيش ازاين بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه نقل و انتقال فيش‌هاي حج تمتع به خانواده‌هاي درجه يك اعم از مادر، پدر، خواهر، برادر و فرزند، بلامانع است و مي‌توانند در دفتر اسناد رسمي انتقال را انجام دهند، افزود: اما براي انتقال به غير از خانواده درجه يك بايد به دفا‌تر زيارتي حج و زيارت، دفا‌تر كارگزاران و كانون بازنشستگان سازمان مراجعه و با توجه شرايط و ضوابطي اعلام شده نسبت به انتقال فيش خود اقدام كنند. معاون حج سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: البته به اين معني نيست كه خريد و فروش فيش حج تمتع آزاد است تا دلال‌ها ورود پيدا كنند و چوب حراج بزنند و به اطلاعيه‌هاي غيرقانوني خود اضافه كنند بلكه اين اقدام تنها ازمراكز ي كه ازسوي سازمان حج وزيارت اعلام شده امكانپذير است.

بنگاه‌هاي خريد و فروش فيش حج و عمره همه كلاهبردار هستند

وي با تاكيد بر اينكه هنوز اعلام مي‌كنيم خريد و فروش فيش حج و عمره از سوي بنگاه‌ها غيرقانوني است، افزود: تمام اين بنگاه‌هايي كه اقدام به نصب تابلو، بنر، پلاكارد و نشر اطلاعيه و اعلاميه مي‌كنند، همه كلاهبردار هستند. رضايي با اشاره به اينكه روزانه ده‌ها مورد مراجعه به حراست سازمان حج و زيارت براي همين كلاه برداري‌ها مي‌شود، افزود: به صرف اينكه برخي جلوي در سازمان حج و زيارت اقدام به خريد و فروش فيش حج مي‌كند مردم نيايد فكر كنند كه چون اين افراد در نزديك سازمان اقدام به اين كار مي‌كنند، كارشان قانوني است زيرا ما زورمان نرسيده است كه جلوي اين‌ها را بگيريم يعني راهكار قانوني براي مقابله با اين كلاه بردار‌ها هنوز پيدا نكرده‌ايم.معاون حج سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه بيشتر زائران از معلومات پاييني نسبت به اين مسائل برخوردار هستند، افزود: بعضا برخي از جلوي در سازمان توسط اين دلال‌ها به دفا‌تر اسناد رسمي هدايت مي‌شوند و فكر مي‌كنند به محض اينكه يك فرمي را پر كردند و از سوي دفتر اسناد رسمي يك مهري بر روي آن زدند، كار قانوني است.
رضايي ادامه داد: اما وقتي به سازمان مراجعه مي‌كنند تازه متوجه مي‌شوند با اينكه پولي هزينه كرده‌اند اما هيچ چيز گيرشان نيامده است از همين رو به مجتمع‌هاي قضايي شكايت مي‌برند كه از آن هم به جايي نمي‌رسند.

برخي از اين اطلاعيه‌هاي غيرقانوني رسما در روزنامه‌ها تبليغ مي‌شود

وي ادامه داد: برخي از اين اطلاعيه‌ها در روزنامه‌هاي ما رسما تبليغ مي‌شود و مردم هم به واسطه اينكه در روزنامه است فكر مي‌كنند كه واقعيت است و صحت دارد از همين رو اقدام به خريد و فروش از طريق اين بنگاه‌ها مي‌كنند كه اين راه اشتباه است. معاون حج سازمان حج و زيارت در مورد خريد و فروش فيش عمره نيز گفت: به غير از نسبت‌هايي كه اعلام كرد‌ه‌ايم خريد و فروش ممنوع است و هيچ كس حق واگذاري به غير را ندارد. معاون حج و زيارت در پاسخ به اين سوال كه خريد و فروش فيش حج تمتع در مراكز زير نظر سازمان حج و زيارت چگونه صورت مي‌گيرد، افزود: ما اصلا كاري به قيمتش نداريم زيرا با توافق و حضور خريدار و فروشنده اين كار انجام مي‌شود و تلاش براين است كه هويت فيش مشخص و معلوم شود به چه كسي واگذار مي‌شود تا قابل پيگيري باشد. وي خاطرنشان كرد: فروشنده يك ميليون سپرده گذاري كرده و ميزان سودي هم بانك به آن داده است ديگر خودش مي‌داند و ما در بحث قيمت كاري نداريم و مانند خريدوفروش دراين بنگاه‌ها نيست كه خريدار و فروشنده فيش معلوم نباشد.

امكان دلال بازي در مراكز زير نظر سازمان وجود ندارد

رضايي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا خريد و فروش فيش حج تمتع حتي در مراكز زير نظر سازمان حج و زيارت راه را براي دلال بازي هموار نكرده است، افزود: از آنجايي كه در اين مراكز خريدار و فروشنده با هم روبرو مي‌شوند امكان براي دلال بازي وجود ندارد و اين اتفاق در بنگاه‌هاي غيرقانوني رخ مي‌دهد زيرا به دليل اخذ پول هنگفت، خريدار و فروشنده را به هيچ عنوان با هم روبرو نمي‌كنند. وي در پاسخ به اين سوال كه براي مقابله با اين دلالان چه كرده‌ايد، افزود: به نظر مي‌رسد مجلس بايد در اين زمينه قانوني تدوين كند زيرا ما با مجتمع‌هاي قضايي زياد صحبت كرده‌ايم يك مدت اين دلالان را جمع مي‌كنند و دوباره رها مي‌شوند.رضايي در پاسخ به سوال ديگري كه اين كوتاهي‌ها نسبت به برخورد اين دلالان از كجا صورت مي‌گيرد، افزود: نمي‌دانم، نيروي انتظامي و مجتمع‌هاي قضايي همه سرمنشا اين بنگاه‌ها را مي‌دانند كه از كجا هستند و از طرف چه كساني اين اطلاع رساني‌هاي غيرقانوني همراه با پلاكارد‌ها، بنر‌ها، تابلو‌ها در سطح شهر انجام مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: از همين رو اين‌ها خود مي‌دانند كه از كجا بايد براي مقابله با آن‌ها اقدام كنند ما هرجا كه شكايت كرده‌ايم تا الان نتوانسته‌ايم جلوي آن‌ها را بگيريم و از جلوي سازمان تنها مقطعي جمع شده‌اند.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

غلام حسین عسگری
غلام حسین عسگری یکشنبه, 22 اردیبهشت,1392 14:43
با عرض سلام
بعنوان کسی که بیش از سی سال با سازمان حج و زیارت همکاری داشته ام

پیشنهاد می کنم برای جلو گیری از دلال بازی در خصوص عمره نیز همانندتمتع

عمل کنید نتیجه آن سریعا مشخص خواهد شد
مریم
مریم یکشنبه, 22 اردیبهشت,1392 16:43
سلام. میخوام بدونم من میتونم فیش عمره عمو ام را بخرم ؟ چون قراره بفروشه این حق و دارم که بخرم