پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دومین اجلاس مشترک مدیران استانی و شمسا پیرامون عتبات در تهران برگزار شد

دومین اجلاس مشترک مدیران استانی  و شمسا پیرامون عتبات در تهران برگزار شد
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز ،دومین اجلاس مشترک مدیران دفاتر استانی ،کارگزاران زیارت و مدیران شمسا صبح امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت در تهران برگزار شد.در این همایش تخصصی ،شرکت کنندگان ضمن آشنایی با مراحل اجرایی و دستاوردهای طرح اعزام متمرکز زائران استانی عتبات ،دیدگاهها و نقطه نظرات خود را ارائه نمودند.

در این اجلاس حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت طی سخنانی مبسوطی با تقدیر و تشکر از فعالان و دست اندرکاران طرح ،به تبیین دستاوردها و همچنین انتظارات موجود از مجریان پرداخت و گفت :از همه شما عزیزان تقدیر و تشکر و سپاس .مطالب مطرح شده در جلسات باید در یک فرایند عملیاتی به مرحله اجرا برسد.پیش از پرداختن به اصل موضوع مطلبی هرچند کوتاه را عرض می کنم،دوستان ! باید از بکار بردن القاب و عناوین برای افراد دوری بجوییم .زیرا بکار بردن یا نبردن آنها چه تاثیری در بزرگی یا کوچکی شخصیت افراد ندارد .شرط بزرگی انسان ها به عمل صالح و تقواست .انسان ها باید در عمل این عناوین را دارا باشد نه با تمجید و تعریف دیگران.

با خودبینی نمی توان به خداشناسی رسید.

آقای دکتر موسوی،دوری از صفت ناپسند خودبینی را زمینه ساز تعالی انسان دانست و گفت :کلید همه موفقیت ها در اینست که انسان خود را در برابر خدا فقیر بداند و معنای عبارت زیبای «الفقر فخری...»  اشاره بدین معنا دارد .یعنی تعلق نداشتن و احساس نیاز در برابر خدا.انسان اگر در درونش خودی  ساخت،دیگر خدا را نخواهد دید .با خودبینی نمی توان به خداشناسی رسید.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان دستاوردها و مزایای طرح اعزام متمرکز استانی زائران به عتبات گفت:همه مدیران دفاتر در جهت گسترش طرع اعزام متمرکز استانی به عتبات تا اول هفته آینده برای فعال سازی طرح در حوزه مربوطه برنامه های پیشنهادی خود را ارائه دهند.وی سپس چند سفارش و تذکر را در قالب انتظارات از مجریان طرح استانی و شمسا بعنوان راهبرد این نشست برشمرد. که عبارتند از نکات ذیل می باشند:

1-لزوم استمرار هماهنگی و تعامل شمسا و سازمان در راستای تداوم اجرای طرح.بدون تردید همگرایی لازمه کار و مسیر اصلی حرکت ماست و بدانیم که همگان از ناهماهنگی متضرر خواهند شد.الحمدالله این هماهنگی وجود دارد و محسوس می باشد .دوستان دقت کنند نباید عراقی ها میان شما دوئیت ببینند.نگذارید کسانی از ناهماهنگی ها سوءاستفاده کنند .تا آنجا که می توانید هماهنگ باشید.

خدمت به زوار بر من و شما وجوب عینی پیدا کرده است

2-ضرورت تلاش در جهت تسهیل امور زائران .باید در این راستا طرح و برنامه بدهید تا کار زائر روان تر و در نتیجه باعث خوشحالی مردم بشود .هرکس بتواند گامی هر چند کوتاه در راه رضایت زائر بردار اما تعلل کند در برابر خدا مسئول خواهد بود.خدمت به زوار بر من و شما وجوب عینی پیدا کرده است.بطور نمونه راه اندازی سامانه ثبت نام عتبات در منازل کار بسیار جالبی است که برای رفاه زائران انجام شد.
3-دفاتر استانی باید نظارت خود را بر اجرای طرح استانی اعزام متمرکز زائران عتبات تشدید و گسترش دهند. بوبژه در زمینه کاروان هایی که از استان های مربوطه به عراق می روند.در راستای ارزیابی میزان رضایت زائران از خدمات ارائه شده پیشنهاد می شود مدیران استان ها بعد از بازگشت زائران از عتبات به منازل آنها رفته و ضمن عرض زیارت قبولی به ارزیابی نظرات آنها پیرامون خدمات رفاهی تقدیم شده بپردازند.اگر امکان دارد زائران اولویت بندی شوند ،مثلا خانواده شهدا و رزمندگان را در اولویت قرار دهید. و در این نشست ها میزان رضایتمندی آنان را بسنجند.
4-اداره نظارت و ارزشیابی موظف است هم در عراق و هم در ایران پیگیر مطالب و نکات طرح شده در جلسات باشد که آیا به مرحله اجرا رسیده است یا خیر؟در هر حال امور باید پیگیری و دنبال شود و عملکردها دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

5-دفاتر نمایندگی سازمان و شمسا در عراق باید بدنبال رفع مشکلات موجود در بخش های مختلف باشند و خروجی کار آنها باید قابل لمس و گزارش باشد .

هیچکس نباید از مساله اطلاع رسانی به مردم نگران باشد .صریح و شفاف با مردم صحبت کنید.

6-الحمدالله در مرحله اول اجرای طرح اعزام متمرکز استانی  140 هزار تومان  و در مرحله دوم نیز 75 هزار تومان کاهش قیمت داشتیم که طی دو مرحله مجموعا  210 هزار تومان از سرجمع هزینه ها تقلیل یافته و این کمک بزرگی به مردم و زائران است و این مسیر باید استمرار یابد .همچنین قیمت تورهای عتبات باید آنالیز و بطور شفاف در اختیار مردم و افکار عمومی قرار گیرد تا مردم از همه چیز مطلع باشند.ما مردم را نامحرم نمی دانیم .هیچکس نباید از مساله اطلاع رسانی به مردم نگران باشد .صریح و شفاف با مردم صحبت کنید.مدیران باید تابلوی آنالیز قیمت ها را در دفاترشان نصب کنند.هرکس بتواند در زمینه کاهش قیمت تمام شده حج هم به ما کمک کند از او تقدیر و بازوی دستش را می بوسیم.
8-اجرای تنوع قیمتی با هدف ایجاد رقابت در میان شرکت های استانی و شمسا در راستای افزایش کیفیت خدمات ،کاهش قیمت ها و اعزام بیشتر زادر باید مورد پیگیری مدیران باشد.ما باید کاری کنیم که مردم ما بویژه قشر مستضعف هر وقت که اراده بکند بتواند به کربلا و عتبات برود.راه کربلا را باید به روی مردم باز کرد.زمانی شهدای ما به عشق گشودن همین راه به جبهه ها رفتند و بدن های مطهرشان تکه تکه شد .من و شما  در برابر خون شهدا مسئولیم ،در برابر بسیجیان مسئولیم ، باید از آنها تاسی کنیم و آرزوی شهیدان را برآورده و راه کربلا را به روی خانواده شهدا و همه ملت باز کنیم و تحمل هر رنج و ناملایمتی در این راه شیرین است و آنرا با جان و دل پذیرا هستیم.
9-لزوم ورود ناوگان اتوبوسی زائران ایرانی به عراق در راستای آرامش و امنیت زائران و کاستن از هزینه های اضافی یک ضرورت مهم است که باید دفتر نمایندگی در زمبنه تحقق آن تلالش کند .
10-تلاش در راستای حذف دریافت رقم 10 دلار از سوی وزارت السیاحه و 15 دلار فرودگاه نجف اشرف برای تحقق این امر باید از همه ابزار و فشارها بهره بجوییم تا بتوانیم این میزان هزینه را از دوش زائران برداریم.
11-کلیه قراردادها با طرف عراقی و در زمینه های گوناگون باید با هماهنگی دفتر نمایندگی سازمان در عراق بسته یا استمرار یابد.  
12-هماهنگی کامل با بعثه مقام معظم رهبری جهت اعزام روحانیون کاروان ها یک ضرورت و باعث انسجام و هماهنگی خواهد شد.
13-تقویت و ساماندهی فعالیت دفتر نمایندگی سازمان در عراق باید در سرلوحه کارها قرار گیرد.هرچه دفتر نمایندگی تقویت شود نظارت ها نیز بهتر خواهد شد و کارها بهتر به پیش می رود.در همین چارچوب از استان ها کمک بگیرید و مدیران استان ها بطور تناوبی در دفتر نمایندگی در مدت زمان مشخص و کوتاه حضور داشته باشند و کمک کنند.
14-موضوع اسکان زائران از سطوح مهم خدمات رسانی است.سعی کنید هتل های ضعیف از چرخه اسکان حذف و متوسط ها مورد اصلاح قرار گیرد زیرا شأن و کرامت ایرانی ها بسیار بالاست.البته تنوع قیمتی هم در میان فراموش نشود.
16-خرید و ساخت هتل از رهگذر سرمایه گذاری برخی نهادها و مجموعه های عام المنفعه همچون آستان قدس و کمیته امداد و همچنین خیرین بطور جدی در دستور کار قرار بگیرد .همه را برای سرمایه گذاری در این حوزه تشویق کنید
17-جهت کسانی که می خواهند در عراق حسینیه بسازند زمینه ها را فراهم کنید و طرح « حسینیه » را راه اندازی کنید البته باید نقشه ها بگونه ای طراحی شود که بتواند جوابگوی حضور گروههای زیارتی ارزان قیمت باشد
18-در روزهای پایانی سال 91 بدهی شمسا به شرکت های عراقی بشکل نگران کننده ای افزایش یافته بود  بنده در سال گذشته نگران این وضع بودم اما جا دارد از دولت محترم و شخص رییس جمهور تشکر کنم که قاطعانه دستور صادر و مساله را پیگیری نمودند که نهایتا مشکل حل شد.و امروز بدهی شمسا از حدود 70 میلیون دلار به 19 میلیون رسید .این متاسفانه برخی فقط مترصد نقاط ضعف هستند بی آنکه این کار بزرگ را هم مدنظر داشته باشند اینها همیشه در مقابل موفقیت ها سکوت می کنند اما در برابر  با دیدن اشکال کوچک اقدام به فضا سازی می کنند.
مشاور رییس جمهور در ادامه اظهار داشت : بازرسان توجه کنند ما فقط بدنبال گزارش نویسی نیستیم مهم اینست که باید مشکل برطرف شود .بجای نوشتن موانع،بطور میدانی مشکل را برطرف و سپس موضوع را گزارش کنید ما بدنبال حل مشکلات هستیم نه ردیف کردن نکات منفی .در سال گذشته بخاطر کارشکنی ها نزدیک بود راه کربلا بسته شود .بدلیل برخی موانع همه چیز قفل شده بود اما با دعای خیر مردم و استقبال آنها از طرح استانی این مشکل برطرف شد .برادران این مردم بر گردن تک تک ما حق دارند .این ملت تحریم ها را تحمل کرد،جنگ را اداره نمود و با حضور در راهپیمایی ها استمرار انقلاب را تضمین کرد.اکنون می خواهندبدون دغدغه به زیارت امام حسین (ع) بروند ما باید راه را به روی آنان بگشایم و خدمت کنیم.برخی با جوسازی و تخریب بدنبال تضعیف نظام هستند .ما افتخار می کنیم علیرغم و جود تحریم ها و تلاش های استکبار جهانی توانستیم دیوار تحریم را بشکنیم و راه زیارت عتبات را برای مردم باز نگه داریم و امروز ضمن کاهش قیمت ،کیفیت خدمات نیز بهتر از گذشته افزایش یافته است.
حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی در پایان گفت : به دوستان نمایندگی و شمسا تاکید میکنم ،شرکت های عراقی سودجو و شرکت هایی که با شبکه های ضد انقلاب بر ضد کشور ما مصاحبه کردند را از چرخه فعالیت های خدماتی حذف کنید و در مقابل با شرکت هایی قرار ببندید که حرمت انقلاب و کرامت زائران ایرانی را پاسداستند.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.