پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

كعبه اِحرام بست+تصاوير

كعبه اِحرام بست+تصاوير

با نزديك شدن به موسم حج و بنا بر يك سنت بسيار قديمي كعبه معظمه را احرام بستند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، بنابر تصاوير منتشر شده خبرگزاري هاي سعودي، كناره هاي پرده خانه خدا روز پنجشنبه بالا زده شد تا پرده كعبه شريف با توجه به انبوه زائراني كه به حج مي آيند و قصد زيارت بيت الله الحرام را دارند ، سالم بماند.

به اين اقدام در اصطلاح عام قرنهاست كه "احرام بستن "خانه خدا مي گويند.

بنابرگزارش هاي تاريخي، ابن بطوطه كه خود در سال ۷۲۵ عازم مكه شد و ماه‌هاي حج را در آنجا بود، ضمن ارائه اطلاعات با ارزشي از منازل ميان مدينه و مكه و وضع معيشت مردم مكه و حاجيان در آن زمان، درباره پرده مي‌گويد: «در روز بيست و هفتم ذيقعده پرده كعبه را به اندازه يك و نيم برابر قامت انسان از چهار طرف بالا مي‌برند تا دست‌ها به آن نرسد و اين عمل را احرام بستن كعبه مي‌نامند.»

بنابرگزارش ديگري، شاهرخ ميرزا فرزند امير تيمور گوركان - از شاهزادگان ايراني- در سال ۸۴۸ پرده اي را كه در شهر يزد بافته بودند همراه با صد نفر به مصر و سپس به مكه فرستاد و در آن سال پرده ايراني بر قامت كعبه افراشته شد. تهيه پوشش براي خانه خدا سابقه‌اي طولاني دارد، اين پوشش مراحل مختلفي را طي كرده تا به پرده امروزي رسيده، پرده‌اي كه از مقادير بسياري طلا، نقره و حرير تهيه و وزني بالغ بر دو تن دارد.

گفتني است، جنس پرده كعبه از حرير طبيعي و خالص و به رنگ مشكي است. ارتفاع آن به ۱۴ متر مي‌رسد و نوار دور اين پوشش كه به عرض ۹۵ سانتيمتر و طول ۴۵۰۰ سانتي متر است از ۱۶ قطعه به شكل مربع از تزئينات اسلامي پوشيده شده است. بر روي اين نوار آيات قرآني نوشته شده است كه در فواصل معين عباراتي چون «يا حي يا قيوم»، «يا رحمن يا رحيم» و «الحمدالله رب العاليمن» با رنگ طلايي نوشته شده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.