پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد:

تمام ظرفیت های داخلی و بین المللی برای استیفای حقوق شهدای منا و حادثه جرثقیل بکار گرفته خواهد شد

تمام ظرفیت های داخلی و بین المللی برای استیفای حقوق شهدای منا و حادثه جرثقیل بکار گرفته خواهد شد
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شکایت خانواده‌های شهدای فاجعه منا و مکه در روزهای آینده به وزارت امور خارجه و دادستانی کل کشور ارائه خواهد شد، گفت: قرار است تا از تمام ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی برای استیفای حقوق این شهدا استفاده شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی  درباره جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا که به دعوت دادستان کل کشور انجام گرفت، اظهار کرد:‌ روز  چهارشنبه جلسه‌ای به منظور چگونگی پیگیری مسئله حقوقی مرتبط با فاجعه منا و مکه به دعوت حجةالاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور و با حضور معاون کنسولی وزارت امور خارجه، کارشناسان وزارت امور خارجه، معاونان سازمان حج و زیارت و معاونان دادستان کل کشور برگزار شد.

وی ادامه داد:‌ در این جلسه نقطه نظرات کارشناسی دستگاههای مختلف و مدعوین درباره چگونگی پیگیری و آخرین گزارشات پیگیری حقوقی فاجعه منا و مکه به بحث گذاشته شد.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئولیت حقوقی فاجعه منا و مکه یا هرگونه حوادثی که برای شهروندان ایرانی در سایر کشورها اتفاق بیفتد بر عهده وزارت امور خارجه است، معاون کنسولی این وزارتخانه گزارش جامعی از روند بررسیها درباره این فجایع را ارائه داد.

مهندس اوحدی افزود: سازمان حج و زیارت و دادستانی تهران نیز در این نشست  گزارشها و مستندات خود را از این فجایع ارائه کردند و ابعاد مختلف فاجعه منا و مکه را مورد بررسی قرار دادند.


وی عنوان کرد: در این جلسه تاکید شد که در مدت یک هفته، فرم شکایات خانواده‌های شهدای فاجعه منا تنظیم شده و تحویل وزارت امور خارجه و دادستانی کل کشور داده شود تا آنها نیز با بکارگیری ظرفیتهای مختلف داخلی و بین‌المللی به منظور استیفای حقوق خانواده‌های شهدای فاجعه منا تلاش و پیگیری لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: قرار است ظرف 10 روز آینده نیز وزارت امور خارجه و دادستانی کل کشور بعد از دریافت شکایتها جلسه‌ای برای بررسی بیشتر و بهتر ابعاد حقوقی و پیگیریها برگزار کنند.

اوحدی یادآور شد: تنظیم شکایتها که وکالت آن توسط خانواده‌های شهدا پیش‌تر ارائه شده است در روزهای آتی در شکلی حقوقی انجام می‌گیرد و به دادستانی کل کشور و وزارت امور خارجه تحویل داده می‌شود.

وی به گزارش معاونت کنسولی وزارت امور خارجه در جلسه دادستانی اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه ضمن ارائه گزارش کامل بر ادامه پیگیری حقوقی شهدای فاجعه منا و مکه تاکید کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: وزارت امور خارجه در این جلسه اعلام کرد که عواملی همچون قطع رابطه ایران و عربستان و عدم عضویت عربستان سعودی در کنوانسیونهای حقوقی و بین‌المللی دنیا، باعث کندی و دشواری بررسیها و پیگریهای حقوقی شده که این مهم به طور جدی بررسی و پیگیری خواهد شد.

جلسه پیگیری ابعاد حقوقی و قضایی فاجعه منا با حضور نمایندگان دستگاه‌های مسئول و به ریاست حجةالاسلام والمسلمین منتظری روز چهارشنبه در دادستانی کل کشور تشکیل شد.

قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه، جعفری دولت آبادی دادستان تهران، اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، رحیمی معاون سیاسی-امنیتی دادستان کل کشور، شهریاری سرپرست دادسرای جنایی، حجةالاسلام نکونام مشاور دادستان کل کشور و برخی مسئولان دستگاه‌های دیگر از جمله افرادی بودند که در این جلسه مهم حضور یافتند؛ نمایندگان دستگاهها همچنین به ارائه گزارش در رابطه با پیگیریهای انجام شده پرداختند.

در این جلسه همچنین، ضمن بررسی مشکلات خانواده‌های شهدای فاجعه منا، راهکارهای بررسی دقیق این فاجعه از منظر حقوق بین الملل و چگونگی پیگیری آن در مجامع حقوقی و بین المللی داخلی و خارجی ارائه شد.

حجةالاسلام والمسلمین محمد ابراهیم نکونام مشاور عالی دادستان کل کشور هم در  حاشیه جلسه پیگیری حقوقی و قضایی فاجعه منا اعلام کرد که مقرر شده تا وزارت امور خارجه در رابطه با کشورهایی که می‌توانند راهی برای طرح دعوی در محاکم حقوقی عربستان باز کنند، اقداماتی را انجام دهد.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.