پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرپرست حجاج ایرانی : سعودي ها حج را سياسي كرده اند

سرپرست حجاج ایرانی : سعودي ها حج را سياسي كرده اند

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: سعودي ها حج را با مسائل سياسي گره زده اند.


گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل ازخبرگزاري صدا و سيما حاكيست حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسگر در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما تصريح كرد: اينكه ما خودمان براي حج امسال اقدامي نكرده ايم صحت ندارد.

نماينده ولي فقيه درامور حج وزيارت گفت: سعودي ها در دو نوبت با ما وارد مذاكره شدند كه هر دو بار هم به دليل ندادن تضمين براي حمايت از زائران ايراني و نپذيرفتن استقرار بخشي از كنسولي ما در جده يا مدينه مذاكرات بي نتيجه ماند.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر با تاكيد براينكه نبايد فاجعه منا و سقوط جرثقيل بر سر زائران از خاطره ها پاك شود، گفت: در راستاي ماندگاري اين دو حادثه درافكار عمومي اقداماتي از قبيل بازگرداندن پيكراين شهدا و مستندسازي حوادث، پيگيري هاي حقوقي و رسيدگي به خواسته هاي خانواده هاي آنان انجام شده است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد: در بنياد شهيد ستادي تشكيل داده ايم تا نهادهاي مختلف اعم از وزارت امورخارجه و سازمان هاي فرهنگ و ارتباطات، صدا و سيما، بسيج و سپاه و كساني كه به اين مسئله ارتباط دارند در جلساتي راهكارها و نوع نگاهشان را ارائه دهند.

وي تصريح كرد: حاصل اين جلسات مصوبات زيادي است كه از روز شنبه (فردا) در قالب برنامه هاي مدون ارائه خواهد شد و يكي از آنها مراسم دعاي عرفه و بزرگداشت شهداي منا است كه در مصلاي تهران برگزار مي شود.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر به ديدار خانواده هاي شهداي منا با مقام معظم رهبري به عنوان ديگر برنامه مهم دهه پيش رو اشاره كر دوگفت: از آنجاكه وظيفه رسيدگي به امور شهداي منا و حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام با وزارت امور خارجه است، اين وزارتخانه تلاش هاي زيادي به منظور رسيدگي و احقاق حقوق خانواده اين عزيزان صورت داده ازجمله چاپ كتابي كه روند پيگيري هاي حقوقي را درست و دقيق شرح مي دهد.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر افزود: درفقه مطلبي وجود دارد مبني بر اينكه اگر فرد يا افرادي در كشوري بيگانه كشته شوند ديه شان به پاي دولتي است كه در كشورش حادثه رخ داده است.

وي گفت: اين موضوع مورد تأييد شيعه و سني است و ابعاد اين موضوع درحد بين الملل مشخص و قابل بررسي است اما اهل تسنن عربستان در انجام اين قانون تأخير دارند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: عربستاني ها دليل وقفه و تأخير در پرداخت ديه را ابهام در آمار دقيق تعداد كشته شدگان بيان مي كنند اما طبق آمار به دست آمده آمار كشته شدگان اين حوادث بيش از 7000 نفر است و دولت عربستان به دليل مفقود شدن برخي از اجساد آمار ما را قبول ندارد.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر گفت: اينكه مي گويند حادثه منا قضا و قدر بوده يك جور بازي با كلمات است؛ اينكه ازدحام يا هدايت جمعيت به يك سمت از خيابان پرجمعيت قضا و قدر است برداشت كاملاً غلطي است، در حادثه مسجدالحرام هم جرثقيل كارش تمام شده بود و بايد جمع مي شد اما عربستان حتي فيلم و اطلاعات دقيق اين حادثه را به ما ارائه نكرده است تا مشكل اصلي توسط تيم حقيقت ياب بررسي شود.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: استفاده ازحق طواف خانه خدا حق همه مسلمين جهان است و عربستان نمي تواند شرايط استطاعت و اعزام به حج را براي ديگران ديكته كند. ما اعتقاد داريم طبق معيارهاي ديني جلوگيري از طواف حجاج ايجاد مانع و سد در برابر راه خدا است.

وي ادامه داد: نمي خواهيم كه سال هاي بعد هم حج تعطيل شود پس براي آينده برنامه هايي داريم و در حال حاضر منتظر پايان مراسم حج امسال هستيم تا مذاكرات را با دولت عربستان ازسر بگيريم.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر با اشاه به اينكه عربستان بايد امنيت و حرمت زائران را تامين كند، افزود: حج جمهوري اسلامي ايران طبق گفته عربستاني ها به عنوان حج الگو پذيرفته شده بود حال چطور مي شود كه ايراني ها از اين فرصت محروم بمانند، حج بايد از روابط سياسي دو كشور جدا شود اما عربستاني ها در قضاياي اخير، حج را به مسائل سياسي گره زدند زيرا به علت مسائل سياسيِ منطقه، خود را مقابل جمهوري اسلامي ايران مي بينند و دريغا كه بايد مشكل خود را از طريق ديپلماتيك پيگيري كنند.

وي اضافه كرد: عربستاني ها فراموش كرده اند كه كشور ميزبان بايد ميهمان مذهبي خود را همانطور كه هست بپذيرد يعني با تفاوت اعتقاد آنان كنار بيايد.

وي گفت: عربستاني ها حتي در شستشوي اماكن زيارتي توجه لازم را ندارند و از شوينده هاي نامناسبي كه گاهي سبب پراكندگي آلودگي و بيماري زائران مي شوند استفاده مي كنند.

نماينده ولي فقيه تصريح كرد: راه حل مناسب براي رفع معضلات حج اين است كه رؤسا و مسئولان بعثه كشورها گردهم بيايند و ايرادهاي برگزاري مراسم حج را بيان و بعد از آسيب شناسي براي رفع اين معضلات چاره انديشي كنند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.