پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مهندس اوحدی: مراسم بزرگداشت شهدای منا به صورت جامع از یکم تا نهم ذیحجه در سراسر کشور برگزار می شود

مهندس اوحدی: مراسم بزرگداشت شهدای منا به صورت جامع از یکم تا نهم ذیحجه در سراسر کشور برگزار می شود

آقای مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در بجنورد از بزرگداشت شهدای منا به صورت جامع از یکم تا نهم ذیحجه در سراسر کشور خبر داد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی در دیدار با اصحاب رسانه های گروهی در بجنورد اعلام کرد به منظور برنامه ریزی جهت برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا در مرکز ، ستادی با محوریت بنیاد شهید و ایثارگران و با مشارکت 13 دستگاه اجرایی تشکیل گردید و مقرر شد هم زمان با ایام حج از یکم الی نهم ذیحجه ضمن برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا واکاوی جدی از عظمت روحی شهدای این واقعه که در تاریخ بی سابقه بوده به عمل آید به همین جهت کمیته هایی با عناوین: 1- کمیته تبلیغات با مسئولیت رسانه ملی ، 2- کمیته اطلاع رسانی با مسئولیت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، 3- کمیته تبیین محتوا با مسئولیت بعثه مقام معظم رهبری ، 4- کمیته مراسم  با مسئولیت بنیاد شهید و ایثارگران ، 5- کمیته مجموعه های مردم نهاد با مسئولیت سازمان بسیج  و دو کمیته با رویکرد بین المللی 1- کمیته حقوقی با مسئولیت وزارت خارجه  2- کمیته بین الملل با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات در 14 کشور با همکاری داوطلبانه فرهیختگان آن کشورها هم زمان مراسم بزرگداشت شهدای منا برگزار می شود .

ایشان در بخشی دیگر از صحبت های خود بیان نمودند ؛ امسال برگزاری مراسم دعای عرفه را به عنوان آخرین روز بزرگداشت شهدای منا از طریق یک فراخوان عمومی در مصلای بزرگ استان ها و تهران با رویکرد بزرگداشت شهدای منا برگزار خواهیم نمود .

رئیس سازمان حج و زیارت در این جلسه اعلام کرد:  در ملاقات هایی که با خانواده های معظم شهدای منا در طول این یک سال داشته ایم سه خواسته اساسی این عزیزان داشته اند که خواسته مشترک و اول آن ها دیدار با مقام معظم رهبری بود و انشالله در روز چهار شنبه 17 شهریور ماه این دیدار انجام خواهد شد و خواسته دوم آنها اطلاق واژه شهید به عزیزان جان باخته واقعه منا بود و آن هم خوشبختانه محقق شدو  الان همه خانواده های شهدای منا تحت پوشش بنیاد شهید هستند. درخواست سوم آن ها پیگیری حقوقی فاجعه منا از منظر محاکمه مسببین واقعی این فاجعه در عربستان است . لذا کمیته حقیقت یاب که به درخواست جمهوری اسلامی ایران با مشارکت کشورهای مختلف بوده، باید تشکیل شود که متاسفانه دولت عربستان تا اکنون حاضر نشده این خواسته را بپذیرد

ایشان افزودند: کمیته حقوقی که به عهده وزارت خارجه می باشد با همکاری دادستانی کل کشور ، قوه قضائیه و همه ظرفیت های حقوقی کشور تلاش هایی بسیار زیادی انجام داده اند و جلسات متعددی برگزار شده است. مهندس اوحدی به دو مانع در این مسیر اشاره کردند و گفتند: یکی از موانع قطع روابط سیاسی با عربستان سعودی است که آن کشور حاضر نیست هیچگونه همکاری را با هیچ کشوری برای پیگیری حقوقی و کمیته حقیقت یاب داشته باشد و مانع دوم نوع نگاه به مباحث حقوقی در عربستان است و دولت عربستان سعودی معمولا عضو هیچ کنوانسیون و کمیسیون حقوقی بین المللی نیست. بنابراین در جلسات مختلفی که برگزار می شود تلاش می گردد از هر ظرفیتی که وجود دارد جهت استیفای حقوق خانواده های شهدای منا استفاده شود .

آقای مهندس اوحدی همچنین از برگزاری پنج موکب در ایام اربعین به نام شهدای منا خبر داد و گفت ؛ سه موکب در مرزهای مهران ، چزابه و شلمچه و دو موکب در شهرهای کربلای معلا و نجف اشرف بر پا می شود و فرزندان شهدای منا در آن موکب ها به زائرین اربعین اباعبدالله الحسین (ع) خدمات رسانی خواهند نمود .     

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.