پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آيت‌الله آملی لاريجاني بر ضرورت پيگيري حقوقي فاجعه منا تأکید کرد

آيت‌الله آملی  لاريجاني بر  ضرورت پيگيري حقوقي فاجعه منا تأکید کرد

رئيس قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه حق حجاج گرامي ما كه به معناي حقيقي كلمه شهيد شده اند نبايد فراموش شود و قوه قضاييه نيز در حدي كه به آن مربوط است پيگير خواهد بود، از دولت و بويژه وزارت امور خارجه خواست كه همچنان پيگير اين موضوع باشند تا سعودي‎ها و حاميانشان نتوانند روي اين جنايت بزرگ سرپوش بگذارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت  به نقل از اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله آملي لاريجاني در جلسه امروز مسئولان عالي قضايي با تبريك حلول ماه پر معنويت و عظمت ذي الحجه تصريح كرد: از خداوند مي خواهيم كه قلوب همه ما را در اين ماه پر عظمت آماده دريافت معارف حقه و تعالي و تكامل روحي قرار دهد.


رئيس قوه قضاييه با اشاره به خصوصيات ماه ذي الحجه افزود: اين ماه داراي خصوصياتي است كه در ماه هاي ديگر نيست خصوصاً دهه اول آن كه ايام المعلومات ناميده شده است و نيز عيد الاضحي، روز عرفه و عيد غدير كه هر يك داراي ويژگي هاي خاصي است براي آماده سازي انسان در جهت جذب الطاف و رحمات الهي.

آيت الله آملي لاريجاني با تاكيد بر توجه هر چه بيشتر به دعا و مناجات در اين ماه اظهار كرد: بر اساس آيه شريفه «ادعوني استجب لكم»، در قرآن دعا توام با استجابت دانسته شده و از سوي ديگر به حكم تعبير آيه شريفه « انك لاتخلف الميعاد»، در اين وعده الهي هيچ تخلفي نيست.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به مضامين ادعيه در اين باب و استدلال مكرر مبني بر عدم تخلف از وعده توسط حضرت حق تعالي، استجابت دعا را مستظهر به وعده الهي دانست و خاطر نشان كرد گاهي احساس مي كنيم كه دعا و مناجاتمان اجابت نمي شود، بايد ديد چرا اينگونه است. در روايات، عللي براي اين موضوع ذكر شده است كه در وقت مناسب خودش بايد تحقيق شود. برخي بزرگان نيز تذكر داده اند كه دعا بايد دعاي حقيقي باشد، نه صرفاً يك سري الفاظ و لقلقه زبان.

آيت الله آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه در دعا بايد قصد انشاء و خواست حقيقي وجود داشته باشد تصريح كرد: نمي شود توجه انسان به سمت مال و فرزند منصرف باشد و با زبان بگويد «اللهم اغفرلي» اين چه خواستي است؟ در واقع بايد موانع استجابت دعا را رفع كنيم كه اين امر با قصد حقيقي براي دعا كه مستلزم توجه و انقطاع به جناب حق است به دست مي آيد.

رئيس دستگاه قضا افزود: در برخي دعاها از جمله دعاي كميل مي خوانيم «اللهم اغفرلي الذنوب التي تحبس الدعا» بنابراين بايد يكي از مهمترين دعاهاي ما دعا براي آمادگي در حضور حق تعالي باشد زيرا برخي امور مانع روح و نفس آدمي از حضور در محضر حق تعالي و حال دعا مي شود كه بايد از خدا بخواهيم حال ما را حال دعا قرار دهد.

آيت الله آملي لاريجاني با بيان اينكه عمل به رضاي الهي، چشم انسان را به عظمت و جلال الهي باز مي كند چنانكه در حيث قدسي وارد است «افتح عين قلبه و سمعه حتي يسمع بقلبه و ينظر بقلبه الي جلالي و عظمتي» تاكيد كرد: بايد از هر فرصتي براي باز كردن راه به سمت حق تعالي حتي در ميان مشغله هاي روزمره استفاده كنيم كه بهترين دعا، دعا براي فراهم شدن همين شرايط است و بهترين ايام براي اين دعا نيز همين روزها و شب ها است.

رئيس قوه قضاييه در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فرا رسيدن سالروز فاجعه منا، ياد و خاطره مهاجران الي الله را گرامي داشت و با تسليت به خانواده هاي قربانيان اين حادثه كه به شكل مظلومانه اي به شهادت رسيدند، تصريح كرد: وضعيتي كه پديد آمد نشان داد كه حاكمان سعودي لياقت اداره مشاهد مشرفه و صيانت از جان و اموال مسلمين را ندارند و بايد چاره اي انديشيد.

آيت الله آملي لاريجاني با ابراز تاسف از محروم شدن هموطنان از فيوضات حج امسال، اظهار كرد: شيوه اي كه سعودي ها و حكام فاسد و جنايتكار سعودي در موضوع حج در پيش گرفتند بسيار خاص بود. آنها علاوه بر اينكه امروز با حمايت و تجهيز تروريست ها، مستقيم به يمن و بمباران مردم بي دفاع اين كشور ورود كردند و همچنين با هدف قرار دادن مراكز فرهنگي، بيمارستان ها و مساجد، در گوشه اي از جهان، آتش به پا كرده اند كه اقدام آنان مصداق بارز جنايت جنگي است، وظيفه اصلي خود را كه صيانت از حجاج و مديريت امور حج است نتوانسته اند به درستي انجام دهند.

رئيس قوه قضاييه در ادامه با انتقاد از رفتار دو گانه نسبت به سعودي ها از سوي مجامع جهاني خاطر نشان كرد: اين اتفاق در هر كشوري رخ مي داد، رسانه هاي كشورهاي سلطه تا سال ها سر و صدا مي كردند اما به دليل تبعيت سعودي ها از چنين دولت هايي، قضيه را مسكوت گذاشتند و اين موضوعي است كه امروز بايد به طور جدي به آن پرداخته شود.

آيت الله آملي لاريجاني با تاكيد بر اينكه حق حجاج گرامي ما كه به معناي حقيقي كلمه شهيد شده اند نبايد فراموش شود و قوه قضاييه نيز در حدي كه به آن مربوط است پيگير خواهد بود، از دولت و بويژه وزارت امور خارجه خواست كه همچنان پيگير اين موضوع باشند تا سعودي ها و حاميانشان نتوانند روي اين جنايت بزرگ سرپوش بگذارند و بازماندگان قربانيان اين حادثه نيز احساس نكنند كه پناهي براي بيان مظلوميت خود ندارند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.