پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در مراسم بزرگداشت شهدای منا در گیلان: سعودی ها از افشای حقیقت فاجعه منا واهمه دارد

رئیس سازمان حج در مراسم بزرگداشت شهدای منا در گیلان:  سعودی ها از افشای حقیقت فاجعه منا واهمه دارد

رییس سازمان حج و زیارت بر تشکیل کمیته حقیقت یاب تاکید کرد و گفت:سعودی ها از افشای حقیقت فاجعه منا واهمه دارد.

به گزارش خبرگزار ایسنا منطقه گیلان، مهندس سعید اوحدی در نخستین مراسم نکوداشت شهدای منا که امروز در مصلی امام خمینی (ره) شهر رشت برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم منا اظهار کرد:عظمت شهدای مظلوم منا بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به عیدقربان تصور فاجعه منا برای ما مشکل‌تر می‌شود،افزود:بی‌تدبیری و بی‌کفایتی سعودی ها در فاجعه منا برای همگان روشن است.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در فاجعه منا 461 نفر از زائران کشورمان در روز عید قربان، قربانی بی‌کفایتی سعودی ها شدند گفت: بی‌وجدانی و بی‌انصافی نسبت به شهدای مظلوم منا بسیار زیاد بود.

مهندس اوحدی شهادت هفت هزار زائر در روز عید قربان، عدم رسیدگی به مصدومان و آشفتگی در مدیریت فاجعه و رفتار غلط و خارج از دین را با اجساد را از سه فاجعه بزرگ در عربستان در سال گذشته دانست و افزود: در روز واقعه سعودی‌ها مانع حضور گروه‌های امدادی ایران برای کمک به مصدومان شدند.

وی ضمن تقدیر از گروه تفحص ایرانی که مسئولیت شناسایی شهدای کشور از میان 7هزار شهید را عهده‌دار بودند یادآور شد:اگر امکانات درمانی و احیاء وجود داشت،قطعا بسیاری از زائرین نجات می‌یافتند.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سعودی‌ها پیکر شهدا را روی هم در ۲۵ کانتینر قرار دادند و به دلیل نداشتن ظرفیت خالی در سردخانه‌های مکه و شهرهای اطراف، آن تریلی‌ها ساعت‌ها و روزها زیر نور آفتاب مانده بودند و خونابه‌ای به اندازه‌ی سه میلیمتر فضای منطقه را پوشانده بود و گروه تفحص ما در چنین شرایطی در میان حدود 5هزار پیکر در جستجوی زائران ایرانی بودند.

اوحدی با بیان اینکه مقامات عربستان حاضر نبودند پیکرهای شناسایی شده شهدا را در اختیار مقامان ایرانی برای برگرداندن به کشور قرار دهند افزود: سخنان مقام معظم رهبری در هشتم مهرماه سال گذشته موجب تغییر تمام شرایط در عربستان شد.

وی عامل موفقیت ایران را نخست فرمان و نهیب مقام معظم رهبری و سپس ایثار و گذشت گروه تفحص و مرکز پزشکی حج و زیارت ایران عنوان کرد و گفت: گروه تفحص حدود ۲۰ ساعت از شبانه‌روز را در سردخانه‌ها و در شرایط تلخ، سخت و غیر قابل تحمل برای یافتن پیکر زائران ایرانی می‌گذاراند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مظلومیت شهدای منا گریبان رژیم عربستان را خواهد گرفت: 95 درصد از شهدای منا اهل سنت بودند و تنها ایران توانست تمام پیکرهای مطهر شهدا را شناسایی و منتقل کند.

مهندس اوحدی در پایان بر تشکیل کمیته حقیقت یاب تاکید کرد و گفت: سعودی ها از افشای حقیقت فاجعه منا واهمه دارد.

به گزارش ایسنا؛ در پایان این مراسم تصاویری از شهدا مزین به خانه کعبه به خانواده شهدای منا گیلان اهدا شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.