پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت در سخنرانی نماز عید قربان گنبد کاووس:

ارائه خدمات به بازماندگان شهدای منا مطالبه رهبری از مسئولان است

ارائه خدمات به بازماندگان شهدای منا مطالبه رهبری از مسئولان است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در فاجعه منا قصور، بی‌‎کفایتی و بی‌تدبیری حکام سعودی ها در مدیریت حجاج کشورهای اسلامی، برخورد با مجروحین و رفتار به‌دور از آموزه‌های دینی با پیکر بی‌جان شهدا به جهانیان نشان داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی صبح امروز در جمع نمازگزاران اهل سنت در عیدگاه گنبدکاووس اظهار داشت: عید قربان را در شرایطی تبریک می‌گوییم که خانواده معظم شهدای منا پس از یک سال از شهادت مظلومانه عزیزانشان داغدار هستند و در سال گذشته در چنین روزی حجاج پس از رمی جمرات منتظر قربانی کردن و رسیدن به جایگاه والای حاجی شدن بودند که در همین ساعات فاجعه بزرگ منا رخ داد.

وی با اشاره به حادثه سال گذشته منا افزود: از 49 شهید استان گلستان 48 شهید اهل سنت و از مردم خوب گنبدکاووس و بندرترکمن بودند.

رئیس سازمان حج و زیارت با یادآوری مقام والای شهدای منا تصریح کرد: شخصیت‌های بزرگ و سرمایه‌های بزرگی مانند مرحومه نازقلیچی که از افتخارات استان و تنها زن فرماندار اهل سنت نظام جمهوری اسلامی بودند و همچنین شهید بهمرام را که از دانشمندان و نوابغ کشور ایران اسلامی محسوب می‌شدند در این حادثه از دست دادیم.

اوحدی گفت: شاید این تقدیر الهی بود که شهدای پاک شما در عید قربان به شهادت برسند و هر سال در روز عید فاجعه منا یادآوری شود و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری به فراموشی سپرده نشود.

وی با اشاره به فاجعه منا افزود: این 3 فاجعه بود که فاجعه اول در مسیر خیابان 204 بود که پلیس بی‌کفایت و بی‌لیاقت دولت عربستان به‌جای نظم دادن به حجاج کشورهای اسلامی حجاج را به خیابان 204 هدایت کرد و انتهای خیابان 204 را مسدود کرد و سبب شد 100 هزار جمعیت از همه کشورها به این خیابان وارد شوند و این فاجعه عظیم رخ داد که بسیاری از زائران مظلوم در این فشار مظلومانه و به‌صورت ایستاده جان خود را از دست دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی حکام سعودی به‌حدی بود که مسئولان امنیتی این کشور به‌جای کمک کردن به حجاج مظلوم، عوامل کمکی و نیروهای امدادی ایران را دستگیر کرده و اجازه کمک‌رسانی و امدادرسانی را ندادند.

اوحدی افزود: فاجعه دوم قصور و بی‌کفایتی این دولت در برخورد با مجروحین بود که اگر در ساعات اولیه امدادرسانی انجام می‌شد 60 درصد از 7 هزار شهید زنده می‌ماندند.

وی اظهار داشت: سومین فاجعه رفتار خلاف انسانیت و به‌دور از آموزه‌های دینی در برخورد با پیکر بی‌جان شهدا بود که این شهدا از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر در گرمای 54 درجه و روی آسفالت داغ به‌روی یکدیگر انباشته شده بودند و از ساعت 5 به بعد منطقه را نظامی اعلام و همه افراد را از آن مکان بیرون کردند تا حدی که روز بعد وقتی به سردخانه‌ها مراجعه کردیم حدود 25 تریلی حمل موادغذایی که فاقد سردخانه بودند و هر تریلی حدود 200 تا 250 شهید را روی هم انباشته کرده به‌صورتی که ما به‌روی حدود 3 میلی‌متر خونابه برای پیدا کردن پیکر شهدا حرکت می‌کردیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از این 7 هزار شهید 95 درصد آن‌ها شهدای اهل سنت بودند و از 477 شهید ایرانی سال گذشته 464 نفر آنها در فاجعه منا و 13 نفر در حادثه سقوط جرثقیل بودند که از این تعداد 84 شهید اهل سنت سراسر ایران بودند که بیشتر آن‌ها از منطقه ترکمن‌صحرا هستند.

اوحدی اظهار کرد: 2 عامل وجود داشت که تنها کشوری باشیم که در دنیا که پیکر بیشتر شهدای خود را تحویل بگیریم که یکی فرمایشات مقام معظم رهبری به‌صورت یک نهیب در روز چهارشنبه 8 مهرماه سال 94 بود و ما در آن ساعات در حال مذاکره رسمی با کشور عربستان درباره تحویل اجساد بودیم و آنها بهانه‌ای برای عدم تحویل اعلام می‌کردند که با فرمایشات رهبری در این گفتمان سر تسلیم فرود آوردند.

وی افزود: در طول تاریخ هیچ رهبری سابقه نداشت که از ملت و مردم و حجاج خود با این ادبیات دفاع کند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: فرمایشات چند روز گذشته مقام معظم رهبری نیز عامل دیگر بوده، ایشان 3 مطالبه بزرگ را مطرح کردند که مطالبه نخست از همه دستگاه‌های دولتی مانند دستگاه دیپلماسی کشور، قوه قضائیه و بعثه و بنیاد شهید و دیگر ارگان‌های مربوطه خواستند که با آنچه در توان و ظرفیت دارند در خدمت خانواده شهدا باشند.

وی افزود: مطالبه دوم ایشان، صحبت با امت اسلامی بود و امت اسلامی را هوشیار کردند که با بلا و مصیبتی بزرگ روبه‌رو هستند و دولت سعودی با پول دهان کشورهای دنیا را بسته است تا اسمی از این فاجعه برده نشود و همان‌گونه که فرمایشات سال گذشته قفل بسته سردخانه‌ها را باز کرد قطعاً فرمایشات اخیر نیز قفل‌ها را از دهان این کشورها باز می‌کند و همان گونه که شاهد بودیم با توجه به فرمایشات رهبری کشور افغانستان بزرگداشتی برای شهدای خود برگزار کرد و مردم پاکستان نیز نسبت به آمار دولت اعتراض کردند.

اوحدی اظهار داشت: سومین مطالبه ایشان از جهان و سازمان‌های حقوق بشر بود که متأسفانه با توجه به این فاجعه عظیم و بزرگ هیچ‌گونه عکس‌العملی نشان ندادند و صدایی از سازمان حقوق بشر بلند نشد.

وی افزود: مقام معظم رهبری 2 پیشنهاد هم ارائه کردند که چرا عربستان از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب امتناع می‌کند و اگر دلیل و مستند واقعی دارد با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی و حضور کشور ایران آنها را ارائه دهد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: دومین پیشنهاد نیز این بود که برای مدیریت حج شورایی از کشورهای اسلامی تشکیل شود تا خانه خدا برای همه مسلمانان باز باشد و تبعیضی برای هیچ فرد مسلمانی قائل نشوند.

اوحدی گفت: در نخستین سالگرد شهدای منا در 14 کشور دنیا برنامه جامع برای بزرگداشت شهدای منا با حضور خانواده‌ها و نخبگان برگزار شد و قرار شد کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به خانواده شهدای منا به نام این شهیدان نامگذاری شود و یک بلوار به نام شهدای منا در این شهرها نامگذاری شود که خوشبختانه در گنبدکاووس و بندرترکمن بلواری به این نام انجام شده است.

وی اظهار داشت: 2 اتفاق مهم در استان گلستان رخ می‌دهد که یکی اینکه تصمیم گرفته شد توسط بزرگترین و برترین بافنده فرش بانوی ترکمن، فرشی با طراحی از فاجعه منا بافته شود و کتاب گلستان منا شامل زندگی‌نامه شهدای منا نیز در استان در حال تدوین است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.