پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و مجازات عاملان فاجعه منا ضروری است/سعودیها حتی یک عذرخواهی ساده هم نکردند

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و مجازات عاملان فاجعه منا ضروری است/سعودیها حتی یک عذرخواهی ساده هم نکردند

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با بیان اینکه سعودی ها در پرونده منا بی‌توجهی کرده و همچنان به آن ادامه می‌دهد، گفت: عربستان می‌توانست با شنیدن نظرات شاهدان، دعوت از بعثه‌ها، بازبینی فیلمها و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و مجازات عاملان پرونده را ببندد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم«پویا»حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر در برنامه تلویزیونی شبکه قرآن سیما اظهار کرد: عید قربان یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان عالم است و معنای آن تسلیم بودن در امر خداوند است.

وی ادامه داد: انسان اگر بتواند به مرحله تسلیم و رضای الهی برسد پله‌های سیر و سلوک را طی کرده و می‌تواند به مرتبه‌ای والا و مورد قبول خداوند برسد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه در عید قربان مسلمانان باید مسرور باشند، گفت: متاسفانه سال گذشته به خاطز وقوع فاجعه تلخ منا این عید به عزا تبدیل شد و شادمانی مردم تبدیل به تاثر و اندوه شد.

وی خطاب به سعودیها اظهار کرد: در همین قضایای مسجد الحرام و منا که بارها تایید شده آیا واقعا درست است که این فاجعه را به اسم قضا و قدر توجیه کنیم و نیاییم با مشکلات برخورد کنیم؟ شاید این اتفاقات دوباره تکرار شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: اگر سعودیها از ابتدا انعکاس نظرات شاهدان و حاجیان حاضر در صحنه را می‌خواستند؛ یا اینکه از بعثه‌های حاضر دعوت کرده و با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب، فیلمهای فاجعه را به نمایش می‌گذاشتند، می‌توانستند پرونده را زودتر ببندند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تصریح کرد: سعودیها می‌توانستند در همان ابتدا با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و بررسی علل فاجعه در صورت وجود مقصر، افراد خاطی را محاکمه کنند؛ یا اینکه اگر حادثه غیر عمدی و تصادفی بود می‌توانستند با دادن دیه و غرامت موضوع را حل کنند اما این کارها را انجام ندادند.

وی ادامه داد:‌متاسفانه عربستان سعودی نه تنها به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اقدام نکرد بلکه به بی‌توجهی در این فجایع پرداخت و در حال حاضر نیز این رویکرد را ادامه می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی رفتار نادرست سعودیها در عذرخواهی نکردن از مسلمانان گفت:‌ این فرمایش بسیار صحیحی بود که مقام معظم رهبری تاکید داشتند که سعودیها حتی یک عذرخواهی ساده هم در فاجعه منا و مسجدالحرام انجام ندادند و این عملکرد آنان جای تاسف دارد.

حجت اسلام والمسلمین قاضی عسگر با انتقاد شدید از سعودیها خاطرنشان کرد: چرا از مردم  و مسلمانان عذرخواهی نمی‌کنید؛ چرا نمی‌گویید پرونده را پیگیری می‌کنیم؟

وی با اشاره به فاجعه مسجدالحرام و سقوط جرثقیل گفت: سعودیها در موضوع پرونده جرثقیل شرکت بن لادن را مقصر معرفی کرده و محاکمه را انجام داده‌اند؛ آنها  به کوتاهی خویش پی‌برده‌اند و می‌دانستند که باید جرثقیل را زودتر از مسجدالحرام دور می‌کردند  اما متاسفانه این کار را نکرده و چنین فاجعه تلخی اتفاقی رخ داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه از تبیین نشدن احکام اسلام و قرآن برای حاجیان در عربستان، گفت: متاسفانه سعودیها فرصت سوزی می‌کنند و آموزه‌های دینی، اخلاقی و موضوعات روزآمد جهان اسلام را تشریح نمی‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر تصریح کرد: می‌توان برای حاجیان مهارتهای اخلاقی، زندگی و مسئله مهم جهان اسلام یعنی وجود تکفیریها را توضیح داد و به نوعی تفکر آنان را نسبت به موضوعات مختلف روشن کرد که در این باره نیز فرصت سوزی انجام می‌گیرد.

وی با انتقاد از عملکرد سعودیها در موضوعات مختلف اظهار کرد: متاسفانه آنان برخی افراد مزدور گماشته‌اند تا بعد از نمازهای یومیه برای مردم سخن بگویند و با فتنه انگیزی دیگران را مشرک معرفی کنند که این رفتار بسیار نادرست و ناصحیحی است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.