پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مناسك حج تمتع سال ۱۴۳۷ هجري قمري بدون حضور حاجيان ايراني

مناسك حج تمتع سال ۱۴۳۷ هجري قمري بدون حضور حاجيان ايراني
اعمال حج تمتع امسال روز  شنبه هشتم ذي‌الحجه مصادف با يوم‌التَرويه با خروج زائران خانه خدا از شهر مكه و حركت به سمت صحراي عرفات در حالي آغاز شد كه جاي زائران ايراني در ميان حاجيان خالي است.

يك ميليون و 500 هزار زائر غير سعودي و بيش از يك ميليون سعودي و افراد مقيم از مكه به قصد وقوف در مشاعر (عرفات، مشعر و منا) شهر مكه را ترك كرده و رهسپار صحراي عرفات شدند.

زائران خانه خدا با مُحرم شدن، عازم صحراي عرفات شدند و تا شب در آنجا توقف كرده و غروب امروز عرفات را به قصد مشعرالحرام ترك كرده و شب تا سحر در اين صحرا مي‌مانند و سپس به منا مي‌روند و سه روز در اين سرزمين وقوف مي‌كنند.

زائران خانه خدا نهم ذي‌الحجه از ظهر تا غروب در صحراي عرفات خواهند ماند. اعمال حج تمتع با وقوف در مشعرالحرام تا طلوع آفتاب، حركت به منا، و انجام رمي جمرات، قرباني و تراشيدن سر در منا ادامه خواهد يافت.

روز دهم ذي‌الحجه (روز عيد قربان) زائران مشعرالحرام تا طلوع آفتاب در آن جا باقي مي‌مانند.

11 و 12 ذي‌الحجه نيز زائران در منا خواهند بود و رمي جمرات را انجام خواهند داد و پس از اذان ظهر 12 ذي‌الحجه، حجاج حركت به سمت مكه را آغاز مي‌كنند.

اعمال زائران پس از ورود به مكه شامل طواف، نماز، زيارت و طواف نساء است و با پايان ذي‌الحجه حج تمتع حجاج به پايان مي‌رسد.

در حالي حج تمتع امسال به طور رسمي از روز گذشته و بدون حضور زائران ايراني آغاز شده است كه جهان اسلام خاطرات قربانيان حج تمتع سال گذشته را فراموش نكرده‌اند.

سعودي‌ها امسال به دلايل واهي مانع حضور زائران ايراني در مناسك حج ابراهيمي شدند.

براساس آمار رسمي كه عربستان اعلام كرده، در فاجعه منا در سال گذشته 769 زائر كشته شدند؛ اما آمار به دست آمده از كشورهاي مختلف، حكايت از جان باختن بيش از دو هزار نفر در فاجعه منا و بر اساس برخي آمارهاي موثق بيش از هفت هزار نفر دارد كه 465 تن آنها ايراني هستند.

تصاوير ذيل حركت حجاج به سوي مشاعر و استقرار در عرفات را نشان مي دهد:
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.