پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرپرست حجاج ایرانی : فرافكني سعودی ها عليه ايران از عجايب است

سرپرست حجاج ایرانی : فرافكني سعودی ها عليه ايران از عجايب است

مراسم سالگرد شهداي منا با سخنراني نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و شركت جمعي از خانواده هاي معظم شهداي منا در جمع مسئولين، زائران و مجاوران حضرت ثامن الحج علي بن موسي الرضا(ع) برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت دوشنبه شب در سالگرد شهداي منا كه با حضور توليت آستان قدس رضوي، استاندار خراسان رضوي و جمعي از مسئولان و خانواده هاي شهداي منا در صحن جامع حرم مطهر رضوي برگزار گرديد، گفت: به رغم فاجعه منا و بي كفايتي آل سعود در مراسم حج سال گذشته كه منجر به كشته شدن جمع كثيري از حجاج ايراني و غيرايراني شد، فرافكني هاي فعلي آل سعود عليه ايران از عجايب است.

حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر خاطر نشان كرد: در چند روز اخير بنگاه هاي تبليغاتي آل سعود در دنيا مطرح كرده اند كه ايران مي خواهد از حج بهره برداري سياسي كند كه اين حرف از اساس دروغ است.

وي با بيان اينكه مراسم مهم حجاج ايراني در حج مشخص است، افزود: يكي از اين مراسم برگزاري دعاي كميل در كنار قبرستان بقيع است كه اين دعاي توحيدي چند سال است كه توسط زائران ايراني در مكه خوانده مي شود و هيچ گاه در آن شعار يا بحث سياسي بيان نشده است.

وي اضافه كرد: مراسم مهم ديگري كه از سوي حجاج ايراني در مكه برگزار مي شود، دعاي عرفه است كه زيباترين دعاي عارفانه دين اسلام و به منزله توبه كردن در درگاه خداست، چطور مي شود چنين مراسمي يك حركت سياسي از سوي حجاج ايراني تلقي شود؟

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ادامه داد: برنامه ديگر حجاج ايراني در مكه، مساله برائت از مشركين است؛ در حالي كه آل سعود برائت از مشركين را سياسي مي داند، ايران اسلامي اين نوع برائت را ديني و ركن حج مي داند چون در يكي از آيات قرآن كريم آمده است كه 'روش ابراهيم در برائت از مشركين و بت شكني براي شما الگوست.' لذا اگر بخواهيم در سرزمين ابراهيم نبي، سنت ايشان را اجرا كنيم، برائت از مشركين يك حركت سياسي است؟

وي افزود: آيا آل سعود كه به مزدوران خود مي گويد در خطبه هاي نماز جمعه، شيعه را كافر معرفي و به مسلمانان اهانت كنند و در طول دوران حج بيش از 11 ميليون جلد كتاب به بيش از 20 زبان زنده دنيا ترجمه و با هدف ايجاد تفرقه و اختلاف بين مسلمانان توزيع مي كند، سياسي عمل مي كند يا ايران اسلامي؟

وي بيان كرد: اين درحالي است كه امام راحل فرمودند 'حج جاي طرح مسائل فرقه اي و قومي نيست، شيعيان بروند پشت اهل سنت نماز بخوانند؛ نماز جماعت خواندن در هتل ها حرام است و شيعيان بايد در جمع مسلمانان عالم در حج حضور پيدا كنند'.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: آل سعود از حج استفاده فرقه اي كرده و مانع از رفتن ايراني ها، يمني ها، بحريني ها و سوري ها به حج مي شود، سئوال اينجاست كه مگر كعبه و حج، مُلك آل سعود است؟؛ بعد هم تا اتفاقي مي افتد فوراً آل سعود صحبت از اتحاديه عرب و مفتيان درباري مي كند.

وي افزود: آقاي آل شيخ كه پول مي گيرد و حكم به قتل مسلمانان مي دهد، با وابستگان خود هجمه اي برپا كرده است مبني بر اينكه ايران مي خواهد سياسي عمل كند، در حالي كه مانع اصلي خود آل سعود است كه مي خواهد ملت هاي مسلمان را به قتل و كشتار يكديگر بكشاند.

وي اظهار كرد: طبل رسوايي آل سعود با جنايات متعددش در دنيا به صدا درآمده و همه جهان فهميده اند كه حادثه 11 سپتامبر و بمب گذاري ها در نقاط مختلف دنيا را چه كسي طراحي كرده و نطفه تروريست در كجا شكل گرفته است.

حجت الاسلام قاضي عسكر ادامه داد: آل سعود با بهره گيري از پول بيت المال مسلمانان، آدم مي خرد به طوري كه سعودي ها 650 ميليون دلار به نخست وزير يكي از كشورها داده اند تا جنايتشان در دنيا افشا نشود و اكنون در مقابل موج عظيم احساسات كشورهاي دنيا به سبب فاجعه اي كه در منا رخ داد، ايستاده اند.

وي بيان كرد: مديريت رذيلانه آل سعود در مراسم حج، باعث شد بين حجاج ايراني و غيرايراني تبعيض قائل شوند و با بي كفايتي هر چه تمام تر مانع شناسايي اجساد حجاج ايراني توسط گروه هاي امدادگر و تفحص كشورمان در كانتينرهايي كه اجساد در آنها گذاشته شده بود، شدند و كارِ گروه ايراني را در تفحص اجساد بسيار سخت كردند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: حادثه منا جزو فجايع بزرگ تاريخ و نيازمند آن است كه مورد دقت و بررسي جدي قرار گيرد تا علل و عوامل آن به خوبي روشن شود.

وي بيان كرد: متاسفانه جمعي از نخبگان و فرهيختگان كشورمان در حادثه منا به شهادت رسيدند و الحق خداوند باب شهادت را براي بهترين بندگان خود در حادثه منا باز كرد.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: سعودي ها مي توانستند مانع از بروز دو حادثه مزبور در مراسم حج سال گذشته شوند، يعني اگر دولت سعودي پول هايي را كه براي كشتار مسلمانان در يمن، سوريه، عراق و بحرين هزينه مي كند صرف توسعه اماكن مقدس و دو شهر مكه و مدينه مي كرد، قطعا چنين حوادثي اتفاق نمي افتاد.

وي اظهار كرد: برگزاري مراسم حج در عربستان بيش از 1400 سال قدمت دارد اما در طول اين سالها بويژه در 70 سال اخير زماني كه حجاج به حجاز مي آمدند در معرض ناامني ، سرقت و غارت قرار مي گرفتند و تعداد زيادي در اين مسير كشته مي شدند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: شواهد زيادي وجود دارد كه سعودي ها امكانات رفاهي لازم براي حجاج را در محل استراحت و امدادرساني فراهم نكرده اند، زيرا اگر پيش بيني هاي لازم براي تامين امنيت حجاج از هر لحاظ انجام مي شد با حوادث دلخراشي مانند منا مواجه نمي شديم.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: آل سعود فرصت زيادي داشته تا شرايط براي برگزاري مراسم حج را تغيير دهد، اما هنوز كه هنوز است براي اينكه سود بيشتري كسب كنند، حاضر نيستند محل استراحت حجاج را تغيير دهند و هنوز با خيمه هاي 50 سال قبل از زائران در عرفات از حجاج پذيرايي مي كنند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر افزود: در حج امسال هم جمعي از حجاج مصري به دليل گرما در عرفات دار فاني را وداع گفتند و با اين حادثه هنوز هم سعودي ها نمي خواهند كه به بهبود وضعيت اسكان حجاج توجه كنند.

آل سعود در اداره مراسم حج بي كفايت است

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ادامه داد: بررسي پيشينه عربستان در بخش مديريت حرمين شريفين نشان مي دهد كه آل سعود در مديريت حج موفق نبوده و اين شيوه اداره حج با هيچ معياري از معيارهاي مديريت سازگاري ندارد.

حجت الاسلام قاضي عسكر افزود: اينكه جمعيت عظيمي در خياباني با عرض 15 متر تردد كنند و بعد مانع از حركت مردم شوند و امكانات آبرساني و امدادرساني در اختيار آنها قرار ندهند، سپس فاصله بين اين خيابان را تا بيمارستان ها و درمانگاه ها محاسبه نكنند كه اگر فردي به مصيبتي يا بيماري دچار شد، در كمترين زمان از محل حادثه به بيمارستان منتقل شود و اينكه در بيمارستان ها و درمانگاه ها امكانات لازم براي امدادرساني تامين نشده باشد، بي كفايتي در مديريت حج را ثابت مي كند.

وي بيان كرد: در زمان حادثه منا براساس تحقيقات ايران، در بيمارستان هاي عربستان امكانات لازم براي رسيدگي به مصدومان وجود نداشت و اتاق و تخت خالي بود و بيماران و مصدومان حج را بر روي زمين خوابانده بودند، اين چگونه مديريتي است كه هيچ پيش بيني براي رسيدگي به زائران بيمار يا مصدوم در آن نشده است.

وي خاطر نشان كرد: از ساعت هشت و نيم صبح كه حادثه منا اتفاق افتاد تا ساعت يك بعد از نصف شب، حكومت آل سعود هنوز جنازه ها را از اين خيابان با عرض 15 متر بيرون مي آورد، برخي اجساد حجاج در زير نور شديد آفتاب بعضاً پوستشان كنده شده بود، اين چگونه مديريتي است؟

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسگر افزود: جنازه ها با وضع خيلي دلخراش و اسف باري بر روي كف خيابان رها شده بودند، نيروهاي امدادي سعودي ها در اين مدت كجا بودند و چرا مانع از ورود نيروهاي امدادي كشورهاي ديگر به محل حادثه براي كمك شدند؟

وي بيان كرد: ايران بعد از تحمل فشارهاي دولت سعودي، نيروهاي امدادي خود را بسيج كرد و حدود 600 نفر كه 400 نفر از آنان غيرايراني بودند را در حادثه منا نجات داد، سوال اينجاست كه چرا سعودي ها نيروهاي امدادي كشورهاي ديگر را از صحنه خارج كردند و نگذاشتند نيروهاي داوطلب كمك برسانند و مصدومان را نجات دهند.

سپرست حجاح ايراني تصريح كرد: وقايع گذشته و حال ثابت مي كند كه سعودي ها نمي توانند مديريت صحيحي بر حج داشته باشند، علاوه بر اين كعبه، خانه خدا و قبله مسلمانان است و كسي نمي تواند ادعاي مالكيت كعبه و مراسم حج را كند و اين مساله ريشه قرآني دارد.

حج به جهان اسلام تعلق دارد

حجت الاسلام والسلمين قاضي عسكر ادامه داد: مراسم حج به همه مسلمانان تعلق دارد و بايد مديريت آن بين المللي شود زيرا آل سعود ثابت كرده است كه نمي تواند حج را مديريت كند.

وي افزود: بايد از متفكران و انديشمندان و عالمان و فرهيختگان جهان اسلام دعوت كنند تا در نشستي، مراسم حج را آسيب شناسي و مشكلات را برطرف كنند.

وي خاطر نشان كرد: سالهاي قبل گاهي سعودي ها حجاج ايراني را دستگير مي كردند و وقتي جوياي علت دستگيري آنان مي شديم، حجاج مي گفتند كه مشغول صحبت با حاجي اي از كشور ديگري بودند كه توسط سعودي ها دستگير شدند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: سوال مهم اين است كه چرا آل سعود حج را به اين روز انداخته و اجازه نمي دهد كه مسلمانان با يكديگر صحبت كنند؟ چرا عربستان نمي گذارد از كنگره عظيم حج براي حل معضلات جهان اسلام بهره برداري شود و مسائل در حج مطرح شود.

وي بيان كرد: سعودي ها حج را به صورت يك عبادت خشك و خالي درآورده اند، پس مساله فلسطين، عراق، سوريه، كشمير، لبنان، افغانستان و .. را كجا بايد حل كرد؟، سازمان ملل متحد كه مزدور آمريكاست و با تهديد عربستان مبني بر قطع كمكهاي مالي به اين سازمان، حاضر نشدند كه كودك كشي در يمن را اعلام كنند.

در اين مراسم زائران و مجاوران حضرت امام رضا عليه السلام، از مداحي مداح اهل بيت حاج احمد واعظي نيز بهرمند شدند و قاري بين المللي حاج حميد شاكر نژاد؛ دوست شهيد حاج محسن حسني كارگر ضمن قرائت قرآن، خاطراتي از فاجعه منا در سال گذشته را براي حاضرين بيان نمود.

از ديگر برنامه هاي اين مراسم اطعام خانواده هاي محترم شهداي منا بر سفره امام رضاعليه السلام و برپايي ايستگاه صلواتي به يادبود شهداي منا از طرف حج و زيارت استان در ورودي باب الجواد بود كه نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت از اين مكان بازديد نمود.

لازم به ذكر است حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر طبق برنامه ريزي صورت گرفته با چند خانواده شهيد منا در مشهد و در روز عيد قربان ملاقات كرد و از نزديك از اين عزيزان دلجويي به عمل آمد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.