پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ما غرور و عزت زائران ايراني را خدشه دار نمي‌كنيم

ما غرور و عزت زائران ايراني را خدشه دار نمي‌كنيم

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرنماينده ولي فقيه درامورحج وزيارت با حضور بر مزار شهداي مناي شهرستان شهرضا به مقام شامخ آنان اداي احترام كرد.

حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در يادواره شهداي مناي شهرستان شهرضا ازحوادث حج سال گذشته بعنوان تلخ‌ترين حوادث تاريخ حج يادكرد وبا اشاره به اينكه حجاج ايراني در حادثه منا درسخت‌ترين شرايط و با لب تشنه شهيد شدند، اظهار داشت: آنان شادمان از اتمام اعمال و مناسك عبادي خود بودند كه دراين فاجعه گرفتارشدند و به شهادت رسيدند.


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با تاكيدبراينكه در اين واقعه سوء مديريت آل سعود به اثبات رسيد، گفت: حكومت عربستان به موقع عمليات امدادرساني را انجام نداد و اين امرسبب شد كه حدود 7500 حاجي از كشورهاي اسلامي كشته شوند وجهان اسلام در رزو عيد قربان داغدارشود.

وي با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي درخصوص لزوم اتخاذ تدابير جدي در مديريت مناسك حج ، گفت: افرادي كه خود را مدير حج مي‌دانند، نتوانستند امنيت زائراني را كه به اين كشور وارد مي‌شوند، تأمين كنند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: تاريخ حج اين مسئله را تأييد مي‌كند، كه حاكمان حجاز از ابتداي دوران زمامداري خود تاكنون نتوانسته اند مناسك حج را به درستي و به طور كامل مديريت كند.

وي اضافه كرد:حجي كه قرار است مشكلات جهان اسلام را برطرف كند، به‌گونه‌اي با آن برخورد مي‌شود كه حتي اجازه صحبت با يكديگر را درمسجدالنبي به مسلمانان نمي‌دهد.

وي با اشاره به سرمايه گذاري هاي هنگفت صورت گرفته درشهرهايي مانند رياض و جده اضافه كرد: حاكمان اين ديار در طول دوران طولاني زمامداري خود با وجود درآمدهاي زيادي كه از محل فروش نفت به دست آورده اند در شهرهاي مدينه و مكه هزينه زيادي را در براي رفاه حال حجاج انجام نداده‌اند، اين در حالي است كه امنيت و بهداشت را در شهرهايي مانند رياض بر اساس آخرين استانداردهاي جهاني تأمين كردند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اينكه بر طبق آيات الهي خانه كعبه ، خانه خدا است و كسي نمي‌تواند ادعاي مالكيت آن را داشته باشد، گفت: مسئولان مربوطه در عربستان اگر با انعقاد قراردادهاي اقتصادي و عمراني با ديگر كشورها براي عمران و آباداني دو شهرمكه ومدينه تلاش كرده بودند، بايد اكنون شاهد وضعيت به مراتب بهتري دراين شهرها مي بوديم. اين ها‌ مي‌توانستند تنها با پرداخت30 تا 40 ميليارد دلار از پول‌هاي نفتي، مكه ومدينه را به شهرهاي نمونه در جهان اسلام تبديل كنند تا زائران اين اندازه در مضيقه نباشند.

وي تصريح كرد: خيابان 204 كه هزاران نفر از حجاج از جمله صدهاحاجي ايراني به شهادت رسيدند تنگ بود و اما پس از وقوع اين حادثه و كشته شدن تعداد زيادي از حجاج آنها، اقدام به تعريض مسير اين خيابان كردند، ازسالها قبل مسئولان حج جمهوري اسلامي ايران، پس از اتمام مناسك حج، مشكلات حجاج را به وزير حج سعودي گزارش مي‌داديم اما هيچ‌گاه به اين گزارش‌ها رسيدگي نشد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: مسئولان دولتي عربستان اذعان كرده‌اند كه ايراني ها بهترين و منظم‌ترين حج را دارند.

وي تفتيش غيرقانوني رايانه‌هاي شخصي زائران ايراني در فرودگاه‌ها را ازجمله اقدامات غيرقانوني و توهين آميز دولت عربستان دانست و با اشاره به ضبط كردن قرآن‌هاي زائران ايراني درفرودگاهها با ادعاي تحريف درآنها، گفت: بي‌توجهي و كاهلي مسئولان سعودي در مديريت حج در واقع توهين به مقدسات جهان اسلام است و حوادث سال گذشته نيزبي لياقتي آنان را ثابت كرد.

وي افزود: مسئولان اين كشور به جاي اينكه مبلغي را براي رفاه حال حجاج هزينه كنند، با توزيع پول‌هاي زياد بين حجاج برخي از كشورها به دنبال همراه كردن آنها با عقايد و نيات خود هستند.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه قرآن كريم مي‌فرمايد: مديريت حج بايد به دست كساني باشند كه باتقوا بوده و اهل ظلم و ستم نباشند، تصريح كرد: وقتي رهبرمعظم انقلاب بر لزوم تجديدنظر در مديريت حج تأكيد مي‌كنند با توجه به فرمايش خداوند در قرآن است كه خداوند مي فرمايد:
"ان اولياؤه الاالمتقون" فقط افراد با تقوا مي توانند آنجا را مديريت كنند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به سخنان اخير برخي مسئولان سعودي مبني بر كارشكني ايرانيان درحج سال گذشته گفت: اين سخنان دروغ‌هايي فاحش است كه براي فريب افكار عمومي جهان مطرح مي‌شود، اما امروزه به دليل غلبه پوشش خبري رسانه‌ها بر وقايع مختلف، طرح اين سخنان بي فايده است زيرا جهانيان به سادگي مي‌توانند حقيقت را دريابند.

وي افزود: مسئولان حج سعودي در ابتدا مسئولان ايراني را با چند ماه تأخير براي گفتگو در امور حج دعوت كردند، در نشست نخست هم مشكلات و موارد اختلاف حل نشد، پس از تغيير وزير حج عربستان مذاكرات ديگري انجام شد، كه باز هم به دليل عدم تأمين امنيت زائران ايراني و طرح مباحثي كه بر خلاف فقه شيعه بود، به توافق نرسيديم.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر تاكيد كرد: ما غرور و عزت زائران ايراني را خدشه دار نمي‌كنيم، تا آخرين لحظه بناي مسئولان ايراني اعزام زائران به مناسك حج بود، حتي منازل حجاج هم اجاره شد اما مسئولان سعودي تأمين امنيت زائران ايراني را قبول نكردند و مانع از رفتن ايرانيان به حج شدند.

وي خاطرنشان كرد: سعودي ها مي‌گويند كه ايراني ها مناسك حج را سياسي مي‌كنند درحاليكه ما هيچ‌گاه مناسك حج را تبديل به اقدامات سياسي نكرديم اما معتقديم حج هم داراي ركن سياسي و هم داراي ركن عبادي است. نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: برائت از مشركان يك مسئله قرآني است كه انبياي الهي در آن پيشگام بوده‌اند و ما در مراسم برائت از مشركان عليه افراد جنايتكاري كه در گوشه و كنار جهان و در سرزمين غصب شده فلسطين خون مسلمانان را بر زمين ريخته و عده زيادي را آواره كرده‌اند، شعار مي‌دهيم، اين مسئله منافاتي با امنيت مناسك حج ندارد.

وي افزود: پس ازيكسال كه از وقايع مكه و منا مي‌گذرد، دولت عربستان اجازه نمي‌دهد كميته حقيقت ياب تشكيل شود زيرا اگر اين مسئله انجام شود، سوء مديريت و سهل انگاري آنها در اين وقايع برهمه ثابت مي‌شود. و درحالي كه ما تمام مطالب و مستندات را جمع كرده ايم آنها مدعي اند كه ايرانيان عامل حادثه منا هستند، مگر مردم دنيا ناآگاه‌ هستند؟

نماينده ولي فقيه در سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: اگر سعودي ها ادعا مي‌كنند ايران در حادثه منا مقصراست، چرا جلوي تشكيل كميته حقيقت‌ياب و پخش فيلم‌هاي دوربين مداربسته را مي‌گيرند؟ حكومتي كه توان حمل زباله در منا را ندارد، چگونه ادعاي مديريت حج را مي‌كند؟

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.