پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر؛

عید غدیر؛ تجلی بیعت امت با امامت

عید غدیر؛ تجلی بیعت امت با امامت

غدیر یکی از بزرگ ترین عیدهای شیعیان و یادآور پیمان مقدسی است که به موجب آن انسان های پاک اندیش با پذیرش پیشوایی امیرمومنان(ع)؛ ولایت پذیری خود را به منصه ظهور رسانند و با این بیعت مهم، اطاعت و سرسپردگی خویش را به ذات احدیت نشان دادند و یاری بخش حضرت علی(ع) در مسیر انجام دادن رسالتی بزرگ شدند.

18 ذی الحجه ﺳﺎل دﻫﻢ ﻫﺠﺮت یکی از بزرگترین رویدادهای جهان اسلام به وقوع پیوست. هنگامه ای که جبرییل(ع) در مسیر بازگشت از حجة الوداع در منطقه غدیر خم بر حضرت محمد(ص) نازل شد و فرمود: «ای پیامبر، آنچه را از پروردگارت برتو فرود آمده است به مردم برسان و اگر نرسانی رسالت خدای را به جا نیاورده ای و خداوند تو را از گزند مردم حفظ می کند.» 

بدین شکل پیامبر اکرم(ص) به همراهان خویش فرمان توقف دادند تا مسوولیت الهی خویش را به سرانجام برسانند و پس از خواندن نماز ظهر، بر بالای منبر رفتند و برای پیروان خویش سخنرانی کردند و به بیان موضوع جانشینی و ولایت امیرمومنان(ع) پرداختند. 

حضرت محمد(ص) در این باره فرمودند: «ای مردم! این علی است برادر و وصی و نگاهبان دانش من و هم اوست جانشین من در میان امّت و بر گروندگان به من و بر تفسیر کتاب خدا که مردمان را به طرف او بخواند و به آن چه سبب خشنودی اوست عمل و با دشمنانش ستیز کند. او پشتیبان فرمانبرداری خداوند و بازدارنده از نافرمانی او باشد. همانا اوست جانشین رسول الله و فرمانروای ایمانیان و پیشوای هدایتگر از طرف خدا و کسی که به فرمان خدا با پیمان شکنان، رویگردانان از راستی و درستی و به دررفتگان از دین پیکار کند.»

فرستاده حق پس از پایان سخنان گوهربار خویش از مسلمانان خواستند که این پیام مهم را به افرادی که در آن مکان نبودند، اعلام کنند و اینگونه رسول اکرم(ص) رسالت خویش را بر جهانیان کامل کردند. حاضران بعد از این امر به حضرت علی(ع) تبریک گفتند و با ایشان به بیعت پرداختند تا پس از پیامبر(ص) پیرو این امام همام در مسیر دستیابی به سعادت حقیقی باشند. 

حضرت محمد(ص) درباره عید غدیرخم فرمودند: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‏طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد.» 

علی ابن ابیطالب(ع) نیر این واقعه را هنگامه ای قلمداد می کند که ﭘﻨﻬﺎن ﻫﺎ و رازها آﺷﮑﺎر ﺷﺪﻧﺪ؛ روزی بزرگ و ﺑﺎ ﺷﮑﻮه ﮐﻪ رسالت خاتم پیامبران کامل شد. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.