پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بزرگداشت استادحوزه شهيد منا برگزار شد

بزرگداشت استادحوزه شهيد منا برگزار شد

مراسم بزرگداشت شهيد منا استاد حجت الاسلام والمسلمين مسلم قلي‌پور گيلاني در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان  حج و زیارت ، مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت حجت الاسلام مسلم قلي پور گيلاني از شهداي فاجعه منا امشب با حضور مراجع تقليد و علما در مسجد اعظم قم برگزار شد.


بر اساس اين گزارش، حضرات آيات جعفر سبحاني، سيد موسي شبيري زنجاني، سيد محمد علي علوي گرگاني و نمايندگان بيوت و دفاتر مراجع تقليد در اين مراسم حضور داشتند.

همچنين آيات سيد احمد خاتمي، عبد الله خائفي، عباس محفوظي، محسن فقيهي، سيد محمد جواد علوي بروجردي، محمد علي گرامي، حجج اسلام والمسلمين سيد علي حسيني اشكوري، احمد فرخ فال و علي بهجت و ديگر فضلا و طلاب حوزه حضور داشتند.

حاضران در اين مراسم بزرگداشت با قرائت قرآن و ذكر فاتحه ياد و خاطره شهداي منا به ويژه حجت الاسلام مسلم قلي پور گيلاني را گرامي داشتند و براي وي علو درجات را از خداوند متعال خواستار شدند.

در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد حسيني خراساني نماينده مردم خراسان رضوي در مجلس خبرگان به ايراد سخن پرداخت و گفت: يكي از شرايط حج، آزادي انجام مناسك است كه متاسفانه امروز شاهد آن نيستيم و مسلمانان نمي توانند به راحتي با هم معاشرت داشته باشند، زيرا از فضاي خفقاني كه در آنجا ايجاده شده، ترس دارند و اين كار با نفس برگزاري حج در تضاد است.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: آنچه مباني ديني ما به آن تصريح دارد آن است، اگر كسي در حال احرام و پس از سعي صفا و مروه بميرد، حجش صحيح است و حتي نيابت بر حج او نيز نياز نيست و بهترين مرگ را تجربه كرده است، زيرا مرضي رضاي حق تعالي واقع شده است.

استاد حوزه علميه با بيان اينكه خون بهاي شهداي منا سرنگوني رژيم سعودي است، ادامه داد: زائراني كه در اين حادثه جان خود را از دست داده اند، در حال احرام و پس از عرفات و مشعر در اين جايگاه حضور پيدا كرده اند و امروز جزو محبوب ترين بندگاني هستند كه به درگاه قرب الهي بازگشت كرده اند.

وي گفت: حج از بزرگترين مناسك و بزرگترين جايگاه هاي ديني است كه هر مسلماني آرزوي درك اين مراسم و هر مسلماني آرزوي شركت در اداره آن را دارد؛ پرده داران و كليد داران خانه خدا ضمن اينكه مسئوليت بسيار سنگيني به دوش دارند بايد از نظر معنوي در عالي ترين مرتبه باشند.

حجت الاسلام والمسلمين حسيني خراساني اظهارداشت: بيش از آنكه پرده داري و كليدداري و اداره امور حج يك شان بيش از حد باشد، يك مسئوليت بسيار بالاست و پادشاهان سعودي كه خودشان را خادم حرمين مي دانند، بايد به بهترين شكل وظيفه اي را كه به عهده گرفته اند انجام داده و امنيت، آرامش و آسايش زائران را تامين كنند.

عضو خبرگان رهبري با بيان اينكه نفس اجتماعي بودن حج، معاشرت مسلمانان و وحدت و همگرايي بيشتر مسلمانان با هم است و حكومت عربستان چنين ظرفيتي را از بين برده ، افزود: انتظارها از پادشاه عربستان كه خود را خادم حرمين شريفين مي داند، بيش از اين بود، اما رفتاري داشتند كه مغاير با شان و جايگاه كليد داري بود؛ آنها مي توانستند از اين ظرفيت براي تلطيف رابطه خود با ايران استفاده كنند كه متاسفانه از اين فرصت استفاده نكردند.

وي گفت: چگونه خادم حرمين شريفين اين چنين در مقابل شهادت نزديك به هشت هزار نفر آن هم در جايگاهي كه او بايد امنيت و آسايش حجاج را تامين كند، حتي از دلداري دادن به اين همه انسان دادغدار و ملت هايشان دريغ كرد كه اين مساله جاي بسي سوال است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.