پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس جمهوری : اختيارات عربستان نسبت به زائران نامحدود نيست

رئیس جمهوری : اختيارات عربستان نسبت به زائران نامحدود نيست

دكتر روحاني در پاسخ به سؤالي راهكار رفع مشكل حضور ايرانيان در حج اظهار كرد: همه بايد توجه داشته باشند كه اختيارات عربستان نسبت به مسئله زائران و حج نامحدود نيست. درست است كه مكه و مدينه در عربستان واقع شده اند، اما حج متعلق به همه مسلمانان است و همه مسلمانان بايد آزادانه و در چارچوب مقررات امكان حضور در حج را داشته باشند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت ، حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني در نشست خبري با رسانه‌هاي جهان بعد از ظهر پنج‌شنبه به وقت محلي (بامداد جمعه به وقت تهران) در پايان سفر خود به مقر مجمع عمومي سازمان ملل متحد به تشريح نقطه‌نظرات، ديدگاه‌ها و مواضع جمهوري اسلامي ايران پرداخت.


رييس جمهوري در پاسخ به سوال ديگري درباره اينكه چكار بايد كرد تا مشكل عدم حضور ايرانيان در حج رفع شود؟ اظهار داشت: همه بايد توجه داشته باشند كه اختيارات عربستان نسبت به مساله زائران و حج نامحدود نيست. درست است كه مكه و مدينه در عربستان واقع شده اند، اما حج متعلق به همه مسلمانان است و همه مسلمانان بايد آزادانه و در چارچوب مقررات امكان حضور در حج را داشته باشند.

دكتر روحاني افزود: عربستان بايد به مسئوليت خود در اين رابطه عمل كند چرا كه ايجاد مشكل براي حضور حاجيان برخي كشورها مثل ايران گناهي بزرگ به لحاظ ديني، اشتباهي سياسي و زيرپا گذاشتن اصول حسن همجواري است كه اميدواريم اين مسئله در مسير درست خودش قرار گيرد و آنچه در سالهاي اخير شاهد بوديم تكرار نشود چرا كه تكرار آن براي منطقه خسارت بار است.

خبرنگاري پرسيد: شما در سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل خواستار جبران رفتار گذشته عربستان و آمريكا شديد. چه وجوه مشتركي بين اين دو كشور مي‌بينيد؟

رييس‌ جمهوري با تأكيد بر اينكه وجه مشترك، تخلف از قوانين، مقررات و تعهدات بين‌المللي و همچنين اصول اخلاقي است، گفت: آنچه از آمريكايي‌ها درخواست كرديم اين بود كه به تعهدات بين‌المللي خود عمل كنند و موضوع برجام يك موضوع دو جانبه نبوده، بلكه چند جانبه است كه در شوراي امنيت به تصويب رسيده و جزيي از تعهدات بين‌المللي است و آمريكا بايد به تعهدات خود در برجام پايبند باشد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.