پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مباهله؛ نشانگر حقانیت پیامبر اسلام(ص)

مباهله؛ نشانگر حقانیت پیامبر اسلام(ص)

مباهله واقعه ای بزرگ در تاریخ اسلام است. رویدادی ارزشمند که وقوع آن سبب شد تا بار دیگر نور این دین الهی در جهان هستی بدرخشد و اینگونه عالمیان، اثبات حقانیت پیامبری حضرت محمد(ص) و منزلت و فضیلت اهل بیت(ع) را به نظاره بنشینند.

ذی الحجه آخرین ماه سال قمری به شمار می رود و در آن رویدادهای مبارکی در تاریخ اسلام رقم خورده است که از جمله مهم ترین رخدادهای آن می توان به مباهله پیامبر اسلام(ص) با مسیحیان نجران اشاره کرد. واژه مباهله از «بَهل» گرفته شده و به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند است و در معنای کلی، نفرین و لعنت تعریف می شود.

رویداد مباهله هنگامی به وقوع پیوست که فرستاده خداوند برای انجام دادن رسالت خویش با فرستادن نامه به کشورهای مختلف به دعوت همگان به دین اسلام پرداختند و نجران یکی از شهرهای منطقه حجاز و از جمله سرزمین هایی محسوب می شد که پیامبر اکرم(ص)، مسیحیان آن دیار را به این دین آسمانی دعوت کردند اما آنان پس از دریافت این دعوتنامه با نفی سخنان حضرت محمد(ص) بر درستی باورهای خویش اصرار ورزیدند و این امر سبب شد تا ماجرای مباهله به وقوع بپیوندد.

بنابراین پیامبر اسلام(ص) به همراه اهل بیت(ع) برای اثبات آن که شریکی برای خداوند وجود ندارد و پروردگار یکتا و بی همتا است، به فرمان آفریدگار در مدینه برای انجام دادن مباهله به مسجد الاجابه در بیرون از شهر مدینه رفتند اما نجرانیان با مشاهده شکوه و جلال معنوی و الهی این بزرگواران بهت زده شدند و پس از دیدن این شرایط با مشورت و اتفاق آراء تصمیم گرفتند برای آن که دچار عذاب پروردگار نشوند به مباهله ورود پیدا نکنند و هر سال هزینه ای را به عنوان «جزیه» به حکومت اسلامی بپردازند و این چنین عظمت و حقانیت اسلام بر تمامی جهانیان اثبات و صداقت گفتار حضرت محمد(ص) بیش از گذشته آشکار شد.

این واقعه به یقین در تقویت ایمان مسلمانان و تضعیف روحیه منافقان و مخالفان تاثیری بسزایی داشته است و اهمیت آن سبب شد تا مسلمانان به انجام دادن اعمال بسیاری در این روز چون غسل کردن، روزه گرفتن، دو رکعت نماز، خواندن دعای مباهله، زیارت امیرالمومنان(ع) و احسان به فقیران سفارش شوند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.