پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سیدعباس موسویان:فقط اسامی صاحبان سپرده در اختیار حج و زیارت است و پولها در اختیار بانک می باشد

سیدعباس موسویان:فقط اسامی صاحبان سپرده در اختیار حج و زیارت است و پولها در اختیار بانک می باشد
عضو شورای فقهی بانکداری اسلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با رسانه به تبیین دلایل اساسی افزایش بهای تمام شده حج تمتع 92 پرداخت و در این راستا اظهار داشت : سازمان حج و زیارت، چهارده سال پیش اعلام کرد برای ثبت نام حج به هیچ وجه پول کسی را نمی پذیریم.
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان، افزود: افراد متقاضی می‌توانند در بانک سپرده گذاری کنند، هر کسی که در بانک سپرده گذاری کند، سپرده و سود بانکی متعلق به خودش است. سازمان حج و زیارت اصلا تصرفی در پول نمی کند و پول در مالکیت خود سپرده‌گذار حج است، یعنی اصلا پول به سازمان حج و زیارت منتقل نشده است، بنابراین پول در مالکیت سپرده گذار است و سود سپرده را در طول سنوات گرفته است. موسویان در ادامه سخنانش تصریح کرد: اکنون سازمان حج و زیارت اعلام کرده کسانی که فیش بانکی دارند ما آنها را به قیمت روز به حج می‌بریم؛ اما باید هزینه اش را بپردازند.
این محقق اقتصاد اسلامی با بیان اینکه پولشان در بانک چقدر بوده و چقدر سود کردند به خودشان مربوط است، بیان کرد: اگر سازمان حج و زیارت پول را می‌گرفت، نظر شما درست بود و این مسایل که قدرت خرید پول چقدر بوده و چقدر شده و مسایل و موضوعات مرتبط با این مباحث، می‌توانست مطرح شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: سازمان حج و زیارت در نوبتهای ابتدایی ثبت‌نام حج طبق قرارداد ثبت‌نام می‌کرد و پول افراد متقاضی را خودش دریافت می‌کرد، اگر این روال ادامه داشت نظر شما درست بود، آن موقع سازمان حج و زیارت پول را می‌گرفت و متعهد می‌شد شخص متقاضی با آن پول گرفته شده به حج برود؛ اما از حدود 15 سال پیش برنامه و روال کاری خود را عوض و اعلام کرد از کسی پول نمی گیرد و پول در بانک با مالکیت شخص باقی می‌ماند و سود سپرده هم به خودش می‌رسد و اگر خواست می‌تواند برود انصراف دهد و پول و سود خودش را هم پس بگیرد. اصطلاحا بانک، فقط اسامی را به سازمان حج و زیارت اعلام می‌کند و فقط اسامی افراد متقاضی و صاحبان سپرده در اختیار حج و زیارت است و این سازمان اصلاً این پولها را استفاده نکرده است.
وی گفت: ضرر و زیان فعلی متقاضیان ربطی به سازمان حج و زیارت یا بانک ندارد. با افزایش قیمت دلار همه متضرر شدند، ازجمله ثبت نام کنندگان در حج، یعنی اشکال به دولت بر می‌گردد، اشکال از سازمان حج و زیارت نیست.
وی تأکید کرد: اگر از بابت گران شدن قیمت دلار نفعی به بانکها می‌رسید، می‌توانستیم به بانکها اعتراض کنیم که شما این همه از بابت افزایش قیمت دلار سود کردید، حال بیایید این ضرر مردم را تا حدی جبران کنید، اما بانکها سپرده‌های مردم را در فعالیتهای اقتصادی داخلی سرمایه گذاری کردند و از سه برابر شدن قیمت دلار سودی نبردند، این طور نیست که افزایش قیمت دلار برای بانکها سودی داشته باشد تا بگوییم که از این وسط بانکها چه نفعی بردند.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.