پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سخنگوی وزارت خارجه : عربستان در قضیه منا و حج به ما بدهکار است

سخنگوی وزارت خارجه : عربستان در قضیه منا و حج به ما بدهکار است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد : عربستان به ما در قضیه منا و به ویژه حج بدهکار است و خیلی بد عمل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان عصر چهارشنبه 14 مهر ماه در گفتگو با خبرنگاران  با بیان اینکه عربستان به ما در قضیه منا و به ویژه حج بدهکار است و خیلی بد عمل کرد، بر این باور است که اتخاذ مواضع از سوی ایران در قبال مواضع منفی عربستان همواره متوازن، به موقع و دقیق بوده است.

* عربستان به ما بدهکار است/تماسی بین تهران و ریاض برقرار نیست

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اینکه آیا بعد از قطع روابط بین ریاض و تهران گفت‌وگویی درباره مناسبات صورت گرفته؟ گفت: تماسی بین دو کشور برقرار نیست.
وی تصریح کرد: عربستان به ما در قضیه منا و به ویژه حج بدهکار است و خیلی بد عمل کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان به اوضاع شکننده اقتصادی و سیاسی عربستان اشاره کرد و افزود: عربستان اشتباهات و خطاهای راهبردی زیادی را در منطقه و در قبال ایران صورت داده است.
وی با بیان اینکه این کشور قطعا در یمن پیروز نخواهد شد، عنوان کرد: ریاض تصور می‌کرد ظرف یکی دو هفته داستان یمن تمام می‌شود، ولی الان یک سال و نیم از قضیه یمن می‌گذرد.
به باور وی عربستان در سوریه و عراق نیز وضعیت خوبی ندارد.

*توهم کاذب ریاض
قاسمی در خصوص اینکه گفته می‌شود ایران در قبال مواضع تند عربستان واکنش‌های تند اتخاذ نمی‌کند نیز این موضوع را کاملا رد کرد و گفت: اتخاذ مواضع از سوی ما در قبال مواضع منفی عربستان همواره متوازن، به موقع و دقیق بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه به ترس عربستان بعد از برجام اشاره کرد و گفت: آنها فکر می‌کنند بعد از برجام ایران و آمریکا با هم بسته‌اند و قرار است وضعیت منطقه را تغییر دهند و مقابل عربستان بایستند و به همین خاطر از این توهم کاذب وحشت دارند. بعد از اینکه آقای ظریف مقاله‌ای را در نیویورک تایمز نوشت آنها وحشت زده شدند و کلی هزینه کردند و جبیر مقاله‌ای را در وال استریت نوشت، ولی مقاله اول کار خود را کرده بود.

*در قضیه منا از همه ظرفیت‌هایمان استفاده کردیم
قاسمی درباره اینکه گفته می‌شود وزارت خارجه در قبال عربستان منفعل عمل کرده به ویژه در قضیه منا، عنوان کرد: ما در موضوع منا از همه ظرفیت‌های خودمان استفاده کردیم. ستادی بدین منظور در وزارت خارجه تشکیل شد که مسئول آن آقای حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه است و از سازمان حج و زیارت و سایر ارگان‌ها نیز در آن عضو هستند.

* عدم وجود تفکر صحیح و خردگرایانه در عربستان/تنگناهایی که ریاض با آن روبروست
دهمین سخنگوی وزارت خارجه گفت: به دلیل عدم وجود تفکر صحیح و خردگرایانه در عربستان آنها از جیب ملت‌هایشان هزینه‌های سنگینی را می‌پردازند که هیچ دلیل عقلایی در آن نهفته نیست و خودشان را قربانی افکار ناسنجیده و متوهم خود می‌کنند.

به باور این دیپلمات ارشد کشورمان، عربستان در تنگناهای مختلفی قرار دارد و نهایتا قادر نخواهد بود این ائتلاف را حفظ کند و اگر زمانی بگذرد دوستانی که احساس می‌کند در کنارش هستند، ولی عملا نیستند و به صورت مقطعی در کنار آن هستند را با طولانی شدن جنگ یمن و دیگر بحران‌های منطقه‌ای، کم‌کم از دست می‌دهد و آنها از عربستان دور خواهند شد.

قاسمی تصریح کرد: این کشورها نمی‌توانند واقعیتی به نام ایران را نادیده بگیرند و فراموش کنند و یا در مقابل ایران بایستند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.