پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مدیرکل عتبات سازمان حج خبر داد؛

کلاهبرداری با ویزای جعلی عراق از ۸۰۰ نفر

کلاهبرداری با ویزای جعلی عراق از ۸۰۰ نفر

مدیر عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به کلاهبرداری از ۸۰۰ نفر با صدور ویزای جعلی و مخدوش عراق از ابتدای سال تا کنون، از دستگیری بیش از ۴۰ نفر در ارتباط با این کلاهبرداری‌ها خبر داد.

محسن نظافتی با یادآوری این نکته که کلاهبرداری از ۸۰۰ زائر ایرانی در یک سال گذشته اتفاق افتاده و به دهه نخست محرم امسال محدود نمی‌شود، به ایسنا گفت: عراق قوانین سختگیرانه‌ای در ارتباط با ویزای جعلی و ورود غیرمجاز به خاک کشورش دارد که از زمان گذشته باقی مانده و هنوز منعطف نشده است. افرادی که به این علت دستگیر می‌شوند، معمولا تا ۵ یا ۶ سال در حبس بمانند.

وی افزود: اطلاع دارم هم اکنون بیش از ۲۰ ایرانی در زندان‌های عراق به سر می‌برند که دستگیری شمار زیادی از آن‌ها در ارتباط با ورود غیرمجاز به خاک این کشور و یا استفاده از ویزای جعلی بوده است.

مدیر عتبات سازمان حج و زیارت سپس درباره شمار دستگیرشده‌ها و یا زائران ایرانی که در عاشواری امسال گرفتار کلاهبرداری شده‌اند، گفت: این اطلاعات هنوز تجمیع نشده است، هرچند وزارت خارجه دسترسی بهتری به این اطلاعات دارد.

وی ادامه داد: شکارچیان زائران ایرانی، اغلب در اطراف سفارتخانه و کنسولگری عراق کمین کرده‌اند، درحالیکه با وجود ۲۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی و سامانه سماح به هیچ وجه نیاز نیست به این اشخاص و حتی سفارتخانه و یا کنسولگری عراق مراجعه شود.

نظافتی اظهار کرد: سازمان حج و زیارت برای جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها بویژه برای اربعین، راه‌های دریافت ویزا را مشخص کرده‌ است. بهترین مدل دریافت، ثبت‌نام از طریق سامانه‌ اینترنتی سماح است. در این صورت اصلا به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام ویزا نیاز نیست. اگر دسترسی به اینترنت هم نبود مردم می‌توانند به دفاتر زیارتی که از سازمان حج و زیارت مجوز دارند مراجعه کنند. این دفاتر به سیستم بانک مرکزی متصل هستند و هزینه‌ی ویزا را ریالی دریافت می‌کنند و آن پول نیز از طریق بانک به سفارتخانه منتقل می‌شود و ویزا صادر خواهد شد و زائر در نهایت ویزای خود را از همان دفاتر زیارتی که مدارک را تحویل گرفته‌اند، دریافت می‌کند.

او اضافه کرد: حتی افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند می‌توانند از طریق دفاتر خدمات زیارتی برای گرفتن ویزا اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به صدور ویزای عراق در برخی دفاتر خدمات گردشگری و مسافرتی گفت: ‌اقدام آن‌ها به هیچ وجه قانونی نیست. این دفاتر که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند، مجاز نیستند برای صدور ویزای سه کشور عراق، سوریه و عربستان اقدام کنند. برای همین، این موضوع با معاون محترم گردشگری مطرح شده و ایشان موافقت کردند از فعالیت این دفاتر که مجوز بند "پ" از سازمان حج ندارند، جلوگیری شود. البته برخی از این دفاتر همزمان از سازمان حج مجوز فعالیت دارند که آن‌ها در این‌باره محدودیتی ندارند و نام این دفاتر در سامانه سماح نیز ثبت شده است.

«نظافتی» درباره اقدام برای پیشگیری از کلاهبرداری‌های مربوط به صدور ویزای جعلی و مخدوش در اربعین امسال نیز توضیح داد: نیروی انتظامی و محاکم قضایی پیگیرند تا در صورت مواجهه با هر شخص و مکان غیر مجاز، برخورد لازم را اعمال کنند. تا کنون نیز بیش از ۴۰ دفتر و اشخاص غیر مجاز  و یا مکان متفرقه در ارتباط با ویزای عراق به محاکم قضایی معرفی و جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.