پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آیت الله مکارم شیرازی: زائران اربعین بدون گذرنامه از کشور خارج نشوند

آیت الله مکارم شیرازی: زائران اربعین بدون گذرنامه از کشور خارج نشوند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، گفت: زائران نباید بدون گذرنامه از کشور خارج شوند چرا که کار نادرستی بوده و در این صورت نمی توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفر آن ها اشکال دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از ایسنا؛ آیت الله مکارم شیرازی شامگاه دوشنبه در دیدار مسئولان کمیته فرهنگی اربعین حسینی اظهارکرد: ایرانیها باید بدانند که برنامه عظیم اربعین در کشور عراق است و حاکمیت کشور مال آنهاست. آنها میزبان هستند و باید تدبیر میزبان را پذیرفت.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که اربعین به سرمایه ای عظیم و بسیار مهمی برای اسلام و پیروان مکتب اهل بیت(ع) تبدیل شده است، افزود: کسی برای این تجمع تبلیغ نکرده بلکه به صورت خودجوش این گونه شده است که از جهات گوناگونی باید مورد توجه باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: این جمعیت 20 میلیونی و بی نظیر عظمت مکتب اهل بیت(ع) را نشان می دهد، چه دشمنان بخواهند و چه نخواهند این مکتب پخش می شود و جاذبه برای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد می کند. این برنامه عظیم، خون تازه ای در رگهای ما جاری می کند و پاسخی دندان شکن به فعالیتهای دشمنان و تکفیری هاست.

وی ادامه داد: از آن جایی که مساله اربعین مهم شده، دشمنان نیز حساسیت بیشتری پیدا کرده و سعی می کنند تا این برنامه جهانی را نا امن کرده یا اگر کسی احیانا کار خرافی ای انجام داد آن را بزرگ و تبلیغ کنند.

وی اضافه کرد: همان گونه که مسئولان مربوطه برای بهتر شدن این اجتماع عظیم برنامه ریزی می کنند دشمنان نیز برای آسیب رساندن برنامه ریزی خواهند کرد، از این رو باید مراقب بود، چیزی که مهم است آسیب آن نیز مهم است.

وی با تاکید بر این که باید مراقب آسیبها بود، ابراز کرد: نباید نماز، جنبه های حجاب و مساله عدم اختلاط به فراموشی برود، جمعیت میلیونی ممکن است آسیبهایی داشته باشد که باید هوشیار بود، هم چنین باید از اربعین استفاده وسیع فرهنگی شود.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: ما حتی به مسئولان محترم آستان قدس رضوی و آستان مقدس حضرت معصومه(س) هم عرض کرده ایم که زیارت جای خود دارد اما باید از جمعیت میلیونی زائران استفاده فرهنگی شود.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در این برنامه ها حضور پیدا می کنند روحشان آماده است و باید مسائل مورد نیاز را منتقل کرد و یکی از مسائل، موضوعات اعتقادی است. نباید بعضی از مداحان محترم مسائل غلوآمیز را مطرح کنند و بهانه به دست دشمنان بدهند.

وی گفت: هم چنین نباید نقصانی در مداحی و سخنرانی وجود داشته باشد. حد لازم باید در خطابه ها و مداحی ها رعایت شود، متاسفانه مداحی و شعر آسیب زاتر از سخنرانی ها است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که درباره نماز و اعمال واجب باید تاکید شود، افزود: زیارت اربعین بسیار خوب است اما امری مستحب است، نمی شود زائران به زیارت اربعین بروند و از نماز که ستون دین است غافل باشند. اشتباهاتی در این زمینه وجود دارد که باید با آموزش و کار فرهنگی برطرف شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه باشد این است که توانمندها باید به فکر ناتوانها باشند. اگر کسی در راه مانده است یا مشکلی پیدا کرده است باید به او کمک کنند، زائران باید به فکر یکدیگر باشند تا لطف خدا شامل حال آنها شود.

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از اسراف و تبذیر در برنامه اربعین اظهار داشت: غذاهایی که تهیه می شود باید به اندازه لازم باشد. باید به رعایت حلال و حرام شرعی در امر مستحب توجه داشت.

این مرجع تقلید با بیان این که از ما سؤال شده که آیا به دلیل ناتوانی قبل و بعد از روز اربعین می توان به زیارت مرقد ملکوتی امام حسین(ع) رفت، ابراز داشت: ما در پاسخ عرض می کنیم در صورت ضرورت اشکالی ندارد و قبول است به علاوه زائران باید زیارت خود را طولانی نکنند بلکه سریع تر برگردند و محل را به دیگران واگذار کنند.این که بگویند نذر داریم که چندین روز در کنار مرقد امام حسین(ع) بمانیم صحیح نیست.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: در رفت و آمدها باید نظم رعایت شود تا خدای ناکرده کسی زیر دست و پا نماند که اگر منایی دیگر به وجود آید مایه آبروریزی است، الحمدلله در سالهای اخیر برنامه ریزی و امنیت خوبی برقرار بوده و نشان دادند که می توان 20 میلیون زائر حسینی را بهتر از سه میلیون زائر در حج مدیریت کرد؛ این که ستادی برای فعالیتهای اربعین تشکیل شده جای امیدواری دارد که کارهای نظام مندی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صداوسیما این اجتماع میلیونی و عظیم را باید به خوبی در شبکه ها به ویژه رسانه های برون مرزی منتشر کند تا جهانیان به خوبی مطلع شوند. خبر رسانی خوب سبب بهره برداری حداکثری می شود.

وی گفت: زائران عزیز از گفتن شعارهایی که به مذاهب اسلامی دیگر اهانت می شود باید پرهیز کنند. اسم کسانی که مورد احترام آنها هستند نباید به بدی برده شود؛ به خصوص این که اهل سنت هم در برنامه عظیم اربعین شرکت می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابزار داشت: امیدوارم به لطف خدا این مراسم امسال با شکوه تر از هر سال برگزار شود و زائران عزیز همگی حاجت روا گردند و سالم بروند و سالم بازآیند و نیز امیدوارم به برکت این برنامه بسیار باشکوه و مملو از اخلاص خداوند آتش هایی که در کشورهای اسلامی به دست دشمنان افروخته شده به زودی خاموش کند و امنیت را به همه کشورهای اسلامی بازگرداند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.