پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دکتر موسوی :ما با مردم شفاف هستیم، قیمت‌ها را جزئی اعلام می‌کنیم

دکتر موسوی :ما با مردم شفاف هستیم، قیمت‌ها را جزئی اعلام می‌کنیم

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز صبح روز پنجشنبه 19 اردیبهشت،همایش سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت با مدیران کاروان های حج تمتع سال 92 با حضور 700 تن از مدیران کاروان ها ،مجموعه ،و مدیران استانی در سالن همایش های سازمان حج در تهران برگزار شد.

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت در این اجلاس طی سخنانی با ذکر یک مقدمه اخلاقی پیرامون اهمیت انگیزه الهی در دستیابی به موفقیت گفت :باید نیت ها را برای خدا خالص کرد و  کارها را فقط برای رضای خداوند متعال انجام داد.وقتی نیت ها خدایی باشد ، کارها نیز قرین موفقیت خواهد بود.اگر در نیت انسان خللی وارد و کار را برای خوشامد دیگران انجام دهد آنگاه در دایره شیطان قرار خواهد گرفت .سعی کنید کارها را با انگیزه الهی انجام دهید تا موفقیت های درخشان بدست آورید .لذا هر موفقیتی در راه خدمت به زائران برای شما ذخیره آخرت خواهد بود.
این استاد دانشگاه در تبیین بحث افزود:به لطف خدا امروز همه امور حج در مسیر مشخص و درست به پیش می رود، البته این به معنای نبود مشکل و مانع نیست .اما خداوند کمک کرده تا کارها بخوبی جریان پیدا کند .گاهی پیش از ورود به یک کار ،عقل انسان قفل می شوداما اگر با اخلاص وارد اجرا بشویم خداوند، گره کار را می گشاید.

عمره و حج از برترین موهبت های الهی است که قلب را جلا می دهد و ضمیر را روشن می کند.

مشاور رییس جمهور به تاثیر کارهای معنوی بر روح و روان آدمی اشاره و ابراز داشت:عمره و حج از برترین موهبت های الهی است که قلب را جلا می دهد و ضمیر را روشن می کند .گاهی گناهان زنگارها را بر دل می نشانند اما در مقابل حج و عمره بهترین موهبت الهی است که می تواند قلب را صیقل و صفا ببخشد .کارهای حوزه حج موجب تقرب فرد بخدا می شود و این مساله هم برای برای خادمان و هم برای دیگران قابل تصور است.کسانی که برای تقرب انسان ها بخدا تلاش می کنند در واقع به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین (ع) پاسخ می گویند .امام حسین (ع) هنگامی که این عبارت تاریخی را برزبان جاری ساخت ،مخاطبان ایشان لشکریان یزید ابن معاویه نبودند. زیرا شکم آن جماعت آکنده از لقمه حرام بود .پس این پیامی برای آیندگان در طول تاریخ است.امروز من و شما که گام در مسیر خدمت به زائران سرزمین وحی نهاده ایم در واقع پیام امام حسین (ع) را لبیک می گوییم.که آمده ایم با فراهم ساختن زمینه ها مردم را به نزدیکی و تقرب به خدا فرا بخوانیم و ندای تو را لبیک گوییم.

 کار شما عزیزان در راستای گسترش فرهنگ توحیدی است

 آقای دکتر موسوی در ادامه گفت : کار شما عزیزان در راستای گسترش فرهنگ توحیدی است و اگر چیزی غیر از این باشد آنگاه خسر الدنیا و الاخرة خواهید شد .اصل زیارت معرفت و ارتباط قلبی با پروردگار ازلی است .اینگونه به وظایف و حوزه فعالیت خود بنگرید .بدون تردید این نگاه باعث تقویت یاد خدا در دلها خواهد شد.زیرا هر کس از یاد خدا غافل شد بدون تردید خود را نیز فراموش خواهد کرد و این وعده قرآن است که می فرماید: ولاتکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم .اما در مقابل اگر کسی همیشه به یاد خدا بود آنگاه خداوند نیز همیشه مواظب او خواهد بود و از لغزشها نجات خواهد داد اذکرونی اذکرکم .اما اگر کسی بجای توجه بخدا دچار خودبینی و عجب شد ،بطور طبیعی در دایره شیطان قرار می گیرند و استحوظ علیهم الشیطان فانساهم انفسهم
وی با بیان اهمیت توجه به نیازهای زائران گفت : تا زمانی که جان زنده نباشد نمی توانیم گامی برای زائران برداریم و بدانید آنچه که باعث سرزندگی و نشاط روح آدمی می گردد علم و تهذیب نفس است .خداوند متعال با اینکه براساس علم الهی به همه چیز آگاه بود می فرماید "قل ربی زدنی علما" باید مطالعات را بیشتر کرد .در کنار علم تهذیب نفس و کسب مکارم اخلاق نیز رشد و تکامل فرد را تضمین می کند و می تواند فکر و اندیشه را شکوفا سازد.ناجاهم الله فی فکرهم .باید کارها را برمبنای علم و تفکر به انجام رساند تا موفقیت و تحول تضمین گردد.
ما بعنوان مسئولان حج و خادمان زائران سرزمین وحی باید خود را تهذیب کنیم و سیر و سلوک را آغاز کنیم .بدانید که سیر و سلوک و کسب مقامات عرفانی فقط منحصر در صنف و افراد ویژه نیست بلکه همه می توانند با سازندگی روحی و تلاش به آن درجات دست یابند.
وی مدیران و مسئولان را از آفت خطرناک دنیا طلبی برحذر داشت و گفت: اعتیاد به حب دنیا بسیار سخت است و ترک آن همراه با مشکلات و سختی های فراوان می باشد.حب دنیا باعث عدول و دوری انسان از حق می گردد .پس حب دنیا را از دل ها خارج کنید.یکی از نمادهای حب دنیا خودبرتر بینی است .کسی که بگوید من از دیگران عالم تر و با تقواترم بدانید که کار خود عین بی تقوایی است.

آقای دکتر موسوی سپس به مسائل اجرایی و تخصصی حج تمتع بطور کارشناسی پرداخت و گفت : ما با مردم شفاف هستیم، قیمت‌ها را جزئی اعلام می‌کنیم.هر کسی هم می‌تواند کمتر از قیمت‌های ما،حج را اجرا کند، بفرماید.البته افرادی گفتند می‌توانند،با آن‌ها نامه‌نگاری کردیم؛ ولی تا حالا خبری نشده است.او سپس به هزینه‌ی حج در دیگر کشورها اشاره کرد و افزود:‌ کشور مصر حج را در بخش دولتی با نرخ دو هزار و 44 دلار و در بخش خصوصی از سه هزار و 820 تا پنج هزار و 120 دلار، بخش دولتی مالزی با سه هزار و 800 دلار و بخش خصوصی آن با 10 تا 15 هزار دلار، اندونزی در بخش دولتی با سه هزار و 500 دلار و در بخش خصوصی از چهار هزار و 500 دلار و گاها تا 10 هزار دلار اجرا می‌کند. در حالیکه ما با شرایط تحریم و وضعیت ارز که خدمات بیشتری هم نسبت به این کشورها به زائران می‌دهیم، حج را بین سه هزار و 700 تا چهار هزار و 600 دلار اجرا می‌کنیم.مشاور رییس جمهور در ادامه اظهار داشت : در برخی از رسانه‌ها اعلام کردند، برای اولین‌بار مردم به خاطر گرانی از ثبت‌نام حج استقبال نکردند، درحالی که ما ثبت‌نام را مرحله به مرحله انجام دادیم و تا کنون بیش از 51 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.او در ادامه به مسئله‌ نقل‌ و انتقال فیش‌های حج اشاره کرد و گفت:‌ لازم به اظهار نظر در این‌باره نیست. در پشت فیش‌های حج و عمره این موضوع کاملا مشخص است. بر این اساس انتقال فیش حج تمتع ممنوع نیست.موسوی اضافه کرد: در سال 89 چهار هزار و 423 فیش حج، در سال 90، 10 هزار و 944 فیش حج و در سال 91، 10 هزار و 679 فیش حج جابجا شده است که این دلیل روشنی بر وجود این رویه در دوره مدیران قبلی است .

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی در ادامه‌ی سخنانش به تکمیل قرارداد حج ایران با عربستان اشاره کرد و افزود: در این قرارداد برگزاری دعای کمیل، مراسم برائت از مشرکان و دیگر مراسم‌ها مشخص شده و بر این اساس امسال اسکان زائران صددرصد هتلی‌ است.وی گفت:‌ انشاءالله براساس مذاکرات صورت گرفته، سهمیه‌ی امسال حج بیش از سال گذشته خواهد بود که بعدا آن را اعلام می‌کنم.دکتر موسوی همچنین با اشاره به موانعی که در اجرای برنامه‌های این سازمان وجود دارد، گفت: افرادی نمی‌خواهند و یا نمی‌گذارند ما کارها را طبق روال انجام دهیم و برای ما حاشیه درست می‌کنند؛ ولی باید بگزاریم و بگذریم و امیدواریم خدا هدایت‌شان کند.وی بیان کرد:من آمده‌ام دُکان‌ها منفعت جویی برخی رانت خواران را ببندم و در مقابل کسانی که می‌خواهند درمقابل حق مردم بایستند، ‌می‌ایستم.او در بخش دیگری از سخنانش به مذاکرات صورت گرفته با نوری مالکی - نخست‌وزیر عراق - اشاره کرد و افزود: اگر این طرح که اکنون تصویب شده است، اجرا شود مشکل ارز برای سفر عتبات عالیات حل می‌شود.برای حذف انحصار «شمسا» از اجرای سفرهای عتبات، چهار استان را به مشارکت طلبیدیم که اکنون این سفر را 100 هزار تومان زیر قیمت «شمسا» و با کیفیت بهتر اجرا می‌کنند. آن‌ها حتا گفتند اگر ارز مبادلاتی که به این شرکت داده می‌شود، به آن‌ها بدهند تا 400 هزار تومان هم زیر قیمت می‌توانند این سفر را اجرا کنند.رییس سازمان حج و زیارت در عین حال توصیه کرد: باید تخت‌های ارزان‌قیمت را در عراق پیدا کنیم و تا می‌توانیم این سفر را ارزان تمام کنیم. باید کاری بکنیم که افراد تحت پوشش کمیته‌ی امداد و بهزیستی را با هزینه‌های پایین به این سفر بفرستیم.

رضایی : قیمت این خدمات نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه تغییری نداشته است

در این نشست، غلامرضا رضایی - معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت - با اشاره به اینکه 30 تا 35 درصد مدیران کاروان‌ها امسال جدید هستند، از آن‌ها درخواست کرد تا درباره‌ی گرانی هزینه‌ها زائران را توجیه کنند. او در ادامه، توضیحاتی درباره‌ی هزینه‌ی حج امسال داد و گفت:‌ سال گذشته کف و سقف قیمت سفر حج به ترتیب چهار میلیون و 500 هزار تومان و پنج میلیون و 670 هزار تومان بود که با ارز مرجع 1226 تومانی حساب می‌شد. اما امسال ارز مبادلاتی دو هزار و 650 تومان داده‌اند که تفاوت آن بیش از دو برابر است. رضایی همچنین مسکن، تغذیه،‌ تدارکات و حمل‌ونقل را از جمله ارکان اصلی در قیمت‌گذاری حج دانست و ادامه داد: هزینه‌ی این بخش‌ها ارزی پرداخت می‌شود. ما نه تنها امسال این خدمات را مساوی قیمت پارسال اجاره کردیم ، بلکه گاهی درصدی هم ارزان‌تر گرفتیم. او با بیان این‌که قیمت این خدمات نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه تغییری نداشته است و فقط تفاوت نرخ ارز سبب گرانی آن شده است، افزود: سازمان حج هیچ نقشی در افزایش قیمت‌ها ندارد؛ دولت هم نداشته است. انتظار هم نداریم و نمی‌خواهیم ارز مرجع به زائر بدهد، چون اولویت‌های بالاتری مثل غذا و دارو وجود دارد. معاون سازمان حج با اشاره به اینکه 92 درصد هزینه‌های این سفر ارزی پرداخت می‌شود، گفت: زائران این مبالغ را از جیب می‌پردازند. هشت درصد باقی‌مانده هم هزینه‌ی خدمات است که شامل سرانه‌ی ذابح و خادمان هتل‌ها می‌شود. وی در توضیح جزئی‌تر هزینه‌ی خدمات، اظهار کرد: سرانه‌ی هر زائر برای 70 ذابح، 11 هزار و 300 تومان می‌شود که از جیب زائر می‌رود. همچنین هزینه‌ی خدمه‌ هتل 105 هزار تومان در طول اقامت زائر می‌شود. او ادامه داد: هزینه‌ی بلیت هواپیما را بدون این‌که با سعودی‌ها قرارداد ببندیم تعیین کرده‌ایم؛ چون آقایان هواپیمایی برای مسیر ایران تا عربستان 720 تا 780 دلار را پیشنهاد کرده‌اند، در حالیکه شرکت‌های ایرانی یک میلیون و 400 تا 500 هزار تومان اعلام کرده‌اند. ما از سعودی‌ها خواستیم نرخ را معادل ایران کنند، ولی تا الان اعلام نکرده‌اند. ما هم با هزینه‌ی شرکت‌های داخلی نرخ را بستیم.

کاظمی نیا:با مدیریت صحیح توانستیم فرایند نقل و انتقال ارز را انجام دهیم

صالح کاظمی‌نیا- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان - نیز در ادامه‌ی این همایش،انتقال ارز ازایران به کشورهای میزبان زائران ایرانی در عتبات و حج و عمره را یکی از مشکلات مهم دانست و گفت: با لطف خداوند و مدیریت صحیح معضل بوجود آمده با ترفند‌های خاص ارز را به کشور مقصد منتقل می‌کنیم!.وی در ادامه‌ی سخنانش انتقال ارز از ایران به عربستان را یکی از مسائل مهم دانست و افزود: برخی به ما متوسط قیمتی 5 / 6 تا 12درصد برای انتقال ارز پیشنهاد دادند؛ ولی ما سعی کردیم با کمترین هزینه‌ها این کاررا انجام دهیم که البته اکنون مشکل حادی نسبت به تحریم‌ها نداریم، هرچند وضع عادیهم نداریم. او همچنین توضیحاتی درباره‌ گرانی سفر امسال داد و گفت: قیمت ارز 108درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است. برای همین ما دو راه داشتیم؛ یا ارز مرجع بگیریم و یا کار را تعطیل کنیم. وقتی ارزی به دست ما نمی‌رسد به انجام خدمات هم نیازی نیست. با این حال طبق سیاست سازمان حج نه تنها جمعیت زائران را کاهش دادیم،بلکه آن‌ها را افزایش دادیم و حج را هم تعطیل نکردیم. کاظمی‌نیا در ادامه گفت: درباره‌ی سفرعتبات هم با چنین مشکلاتی پس از تحریم مواجه شدیم، به طوریکه بدهی ما به شکل تجمعی در عراق به 100 میلیون دلار می‌رسید. بعد از جابجا شدن مدیرعامل شرکت مجری سفرهای عراق (شمسا) مبلغ این بدهی به 70 میلیون دلار رسید و حالا این رقم به 19 میلیون دلار رسیده است.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.