پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ثبت نام 600 هزار نفر زائر اربعین /تعداد زائران به 2میلیون نفر می رسد

ثبت نام 600 هزار نفر زائر اربعین /تعداد زائران به 2میلیون نفر می رسد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تاکنون 600هزار نفر از زائران اربعین حسینی از طریق سامانه سماح ثبت نام کرده اند که پیش بینی می شود این تعداد به 2 میلیون نفر افزایش یابد.

سعید اوحدی روز شنبه در نشست با خبرنگاران در کرج افزود: 35درصد ثبت نام شدگان را خانم ها و 65 درصد آقایان تشکیل می دهند.

این مسئول ادامه داد: ستاد مرکز اربعین و مجموعه کمیته های 13گانه برای پذیرایی از دو میلون زائر اربعین آمادگی لازم را دارند .

این مسئول خاطر نشان کرد: درسال 93، یک میلیون و400 هزار درسال 94 نیز یک میلیون 500 هزار نفر زائر اربعین داشتیم. 

وی با تاکید بر نام نویسی زائران از طریق سامانه سماح اظهار کرد: از مزایای نام نویسی در این سامانه، پرداخت هزینه های بیمه زائران است که بر اساس قرارداد وزارت کشور بایکی از شرکت های بیمه صورت گرفته است .

اوحدی گفت: کمیته هایی مانند بهداشت و حمل و نقل از طریق سامانه سماح اطلاعات زائران را دریافت می کنند و خدمات بهداشتی و حمل ونقل را به موقع به زائران ارائه خواهند داد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان داشت : از هفته گذشته 12مرکز کنسولگری موقت عراق در 12 استان کشورمان از جمله البرز فعالیت خود را با پشتیبانی سازمان حج و زیارت برای صدور ویزا آغاز کرده اند.

وی تاکید کرد: در مجموع 16مرکز در کشور کار صدور ویزای زائران اربعین حسین(ع) را انجام می دهند. 

این مسئول اظهار کرد: کشورهای عراق و ایران با یکدیگر تفاهم نامه امضا کرده اند که هیچ زائری بدون ویزا وارد کشور عراق نشود و امسال با توجه به اینکه نیروی انتظامی مسئولیت کمیته امنیت را عهده دار شده است در فواصل پنج تا 15کیلومتری مرز های ایران ایستگاه های کنترل ویزا فعال شده و تاکید می شود که زائران اربعین با گذر نامه و ویزا به نقطه صفر مرزی بروند.

اوحدی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مرزبانی کشور سه مرز مهران، چزابه و شلمچه مرزهایی هستند که گذر گاه عبوری زائران به سمت عراق تعیین شده اند.

وی اظهار امیدواری کرد که شاهد مسیر روانی در مرزهای ایران برای خروج و ورود زائران اربعین حسینی باشیم. 

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال برای نخستین بار اعزام کاروانی زائران هم در دستور کار قرار گرفته و از امروز پیامک مربوط به این نوع اعزام ها از طریق سامانه سماح برای زائران اربعین ارسال می شود.

وی بیان کرد کرد که یکی از موضوعاتی که می تواند در برنامه ریزی ها چالش ایجاد کند افرادی هستند که در خارج از سامانه سماح اقدام به ثبت نام می کنند.

وی افزود: هیچ اطلاعاتی از این افراد نداریم و پیشنهاد داده ایم که این اطلاعات در اختیار کمیته اعزام قرار گیرد تا خدمات لازم به این افراد صورت بگیرد.

اوحدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع شهدای منا گفت: بر اساس مصوبات هیات دولت، وزارت امور خارجه و معاونت کنسولی مسئولیت پیگیری حقوقی این موضوع را بر عهده دارند.

وی بیان داشت: جلسات متعددی تا کنون برای این موضوع برگزار شده است، سفرهایی به کشورهای مختلف انجام شده تا از ظرفیت حقوقی کشورهای دیگر استفاده شود.

اوحدی گفت: در داخل کشور نیز قوه قضاییه و دادستان کل کشور جلسات متعددی تشکیل داده اند و ازظرفیت های داخلی به عنوان پشتیبانی کنسولی استفاده می شود تا ضمن ترسیم نقشه راه مشخص برای پیگیری های حقوقی به نتیجه مطلوب برسیم.

وی در خصوص اعزام زائران ایرانی به  عمره گفت: با توجه به رویکرد دولت عربستان و مغایر بودن خواسته های این کشور با عزت و کرامت زائران ایرانی تاکنون در این زمینه نتیجه ای حاصل نشده است.

وی ادامه داد: امسال هم دولت عربستان به دلیل مشکلات اقتصادی بسیار پیچیده که با آن درگیر شده است ویزای عمره را بسیار بالا اعلام کرده و این مبلغ بی سابقه است و کشورهایی مثل تونس، مصر و الجزایر و تعدادی از کشورهای مسلمان در اعتراض به این تصمیم عربستان امسال زائر به این کشور اعزام نخواهند کرد.

وی اظهار کرد: کشور ما نیز امسال زائر برای مراسم  عمره اعزام نخواهد کرد و برای حج تمتع نیز اگر عربستان کرامت ، عزت، حرمت و امنیت زائران را تضمین کند حج تمتع برگزار خواهد شد و در غیر این صورت هیچ زائری به عربستان اعزام نمی شود.

وی اظهار داشت : امسال سازمان حج و زیارت پنج موکب شامل سه موکب در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه و دو موکب در کربلا و نجف به نام شهدای منا مستقر خواهد کرد و فرزندان شهدای منا در این موکب ها از زائران اربعین پذیرایی خواهند کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.