پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

فتواي آيت الله سيستاني در مورد نظافت مسير اربعين

فتواي آيت الله سيستاني در مورد نظافت مسير اربعين

هرچيزي كه موجب تسهيل زيارت مؤمنان و ترغيب آنها به زيارت و موجب راحتي و رفاه آنها در اين راه باشد مستحب است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت الله سيستاني به تازگي به استفتاء برخي مقلدان در مورد رعايت نظافت در مسير اربعين پاسخ دادند:


متن سؤال ها و پاسخ معظم له بدين شرح است:

با نزديك شدن روزهاي زيارت اربعين دوست داريم مسائلي درباره نظافت مسير پياده روي اربعين از شما بپرسيم به ويژه با توجه به اينكه تعداد زائران به ميليون ها نفر رسيده و كنترل اوضاع با تلاش هاي فردي امكان پذير نيست.

1. آيا پرداخت پول براي خريدن سطل زباله و كيسه زباله با هدف تميز شدن موكب هاي حسيني و مسير پياده روي زائران مستحب و از مصاديق انفاق در راه شعائر حسيني به شمار مي رود؟


باسمه تعالي: بله، هرچيزي كه موجب تسهيل زيارت مؤمنان و ترغيب آنها به زيارت و موجب راحتي و رفاه آنها در اين راه باشد مستحب است و خرج كردن پول در اين راه نيز خدمت به زائران اباعبدالله و از مصاديق انفاق به شمار مي رود.

2. اگر عده اي از جوانان بخواهند وقت خود را صرف تميز كردن و نظافت اين مسير كنند، اين كار آنها مستحب است؟


برداشتن مانع و آلودگي از مسير مسلمانان در شرع مستحب است و انجام اين كار در مسير زائران امام حسين عليه السلام اجر بيشتري خواهد داشت.

3. حكم انداختن باقي مانده غذا در كنار راه چيست؟

اين كار شايسته نيست و اگر موجب آزار رهگذران يا از مصاديق اسراف باشد، شرعا جايز نيست.

4. اگر نصيحتي براي صاحبان مواكب و زائران در مورد رعايت نظافت و رعايت نظم و خدمت به زائران داريد بفرماييد.


بر همه لازم است نظافت را رعايت كنند، چراكه نظافت همان طور كه در حديث شريف آمده بخشي از ايمان است و از سوي ديگر لازم است همه به بهترين شكل در جهت برقراري نظم زيارت اربعين همكاري كنند تا راحتي و سلامتي زائران تامين شود و چه زيبا و دل نشين است اگر اين زيارت همراه با نظافت و نظم باشد كه در اين صورت نشان از ادب و رفتار عالي جمع زائران حسيني خواهد داشت. از خداوند متعال مي خواهيم همگان را براي زيارت و رعايت آداب آن موفق كند و اعمال آنها را قبول كند.

3 صفر 1438ق

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.