پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

زيارت اربعين، بيعت با اهداف و آرمانهاي حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است

زيارت اربعين، بيعت با اهداف و آرمانهاي حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت : زيارت اربعين بيعت با امام حسين(ع) و ادامه راه او است.كساني كه در مراسم اربعين شركت كرده و بر مي گردند بايد اخلاق و فرهنگ حسيني و ايثار و شهادت را در سراسر جامعه بگسترانند و بمانند خوني كه در رگهاي بدن جريان پيدا مي كند اين فرهنگ در سراسر ايران اسلامي و جهان اسلام گسترش يابد .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مراسم تواصي بحق ضمن عرض تسليت بمناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني اظهار داشت: بحمدالله پياده روي اربعين امسال با شكوه فراوان و جمعيتي بيشتر از سال گذشته در عراق برگزار شد و جمعيت انبوه عزادار در كمال آرامش و صفا و صميميت حضور گسترده خود را به نمايش گذاشتند . اين رويداد نشانگر اين است كه ظرفيت بزرگي دراختيار پيروان اهل بيت قرار دارد و بايد بخوبي از آن بهره گرفت.


حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر كه در جمع كاركنان سازمان حج و زيارت سخن مي گفت به ارتقاء سطح بصيرت ديني زائران در اربعين امسال نسبت به گذشته اشاره كرد و افزود: زائران در مراسم پياده روي اربعين امسال به خوبي اهداف امام حسين (ع) را تبيين نمودند و جلوه هاي والاي آن را به نمايش گذاشتند. آنان قدرشناسي خود را از مردم عراق و شهرهاي مرزي كشورمان مانند مهران، چذابه و شلمچه اعلام نمودند.

وي به زحمات ستاد مركزي اربعين و كميته هاي آن اشاره كرد و افزود : تلاشهايي كه در اربعين امسال صورت گرفت نشان داد كه بتدريج در حال نزديك شدن به اهداف اربعين هستيم.

بايد برنامه ريزي براي اربعين سال آينده آغاز شود:

سرپرست حجاج ايراني بر ضرورت برنامه ريزي براي اربعين سال آينده تاكيد كرد وخاطر نشان نمود: چندسال پيش هنگامي كه بعد از حج، خدمت مقام معظم رهبري (حفظه الله تعالي) رسيديم ايشان فرمودند كه شما از هم اكنون براي سال آينده كارهاي خود را شروع كرده و برنامه ريزي كنيد و همين توصيه ايشان بايد براي اربعين سال آينده مدنظر قرار گيرد و آسيب هاي اربعين امسال شناسايي و براي حل آنها از هم اكنون برنامه ريزي لازم صورت گيرد.

نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني به برخي از مشكلات زائران در اربعين امسال اشاره كرد و اظهار داشت: جاي ترديد نيست كه در اربعين امسال بخشي از مردم عزيزمان در مرز مهران مشكلاتي را تحمل كردند كه يكي از دلايل آن حضور افراد فاقد ويزا و گذرنامه در مرز براي ورود به عراق بود.

وي تصريح كرد : مسئله عبور زائران از مرز با استفاده از مدارك مورد نياز مانند ويزا ، گذرنامه يك بار و براي هميشه بايد حل و فصل شود. دراين خصوص بايدكار فرهنگي صورت گيرد تا افراد بدانند اگر زيارت مستحب است كار خلاف قانون حرام است.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به وضعيت امنيتي عراق اشاره كرد و افزود: هر كشوري قوانين خاص خود را دارد و ما نمي توانيم قوانين كشور ميزبان را ناديده بگيريم آن هم در شرايطي كه عراق گرفتار معضل تروريسم است و با مشكلات بسياري دست و پنچه نرم مي كند طبيعي است كه مسئولين آن كشور نمي توانند هر كسي را بدون گذرنامه و ويزا به عراق راه دهند و بر مرزهاي خود كنترلي نداشته باشد. براي كشوري مانند جمهوري اسلامي ايران نيز شايسته نيست كه افراد بدون مجوز لازم از مبادي مرزي عبوركرده و از كشور خارج شوند. درست است كه شان و جايگاه زائر ابا عبدالله الحسين (ع) بالا است ولي همه بايد مقيد به قانون باشيم . از اين رو بايد تمهيداتي براي اربعين سال آينده انديشيده شود.

اربعين و آسيب هاي مبتلا به 
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه سخنان خود به آسيب هاي حوزه اربعين اشاره كرد و گفت: در مورد آسيب هاي اربعين امسال برخي از مشكلاتي كه پيش بيني مي شد خود را نشان داد اگر بنا باشد عده اي از افراد به صورت آزاد ويزا تهيه كنند و عده اي نيز از طريق سامانه سماح اقدام به تامين ويزاي سفر اربعين نمايند، شيرازه امور به هم مي ريزد. از سوي ديگر ورود پيش بيني نشده اين تعداد زائر به مناطق مرزي ازدحام ايجاد كرده و مشكلات بسياري را بوجود مي آورد.

وي تصريح كرد: اگر اعلام مي شود كه سامانه سماح تنها مرجع براي ساماندهي امور زائر اربعين است ،اين امر بايد از سوي همه پذيرفته شده و به آن عمل شود.

لزوم توجه به زير ساخت ها براي اربعين سال آينده
نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت توجه به زيرساخت هاي شهر هاي مرزي بويژه در حوزه حمل و نقل را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: امسال بيش از 2 ميليون و 200 هزار زائر ايراني براي حضور در مراسم اربعين وارد كشور عراق شدند با اين تبليغاتي كه صورت مي گيرد و شور و شوقي كه در مردم وجود دارد مطمئناَ در اربعين سال آينده بيش از اين تعداد زائر از كشورمان به عراق خواهند رفت و تعداد علاقمندان بيشتر خواهدشد . دراين شرايط با جاده ها و مسير هايي كه براي ظرفيت محدودي احداث شده اند نمي توان پاسخگوي نياز هاي ميليون ها مسافر اربعين بود.

وي افزود: لازم است جاده هاي منتهي به پايانه ها و شهرهاي مرزي در استان هاي ايلام و خوزستان توسعه يابند و خط ريلي ايران به خط ريلي بصره در كشور عراق پيوند خورده تا زائران ايراني مجبور نباشند در مرز از قطارهاي ايراني پياده شده و پس از طي مسيري با اتوبوس مجددا قطارهاي عراقي را سوار شوند. امكاناتي كه براي قسمت كنترل گذرنامه ها و بار زائران مورد نياز است هم بايد در مرزها تقويت شود و در صورت لزوم مبادي ورودي و خروجي مرزي به كشور عراق را در مناطقي كه تردد زائران زياد است توسعه دهيم و براي توسعه مناطقي مانند قصر شيرين ، سومار و امثال اين ها ، برنامه ريزي كنيم تا زائران بسهولت به سفر اربعين مشرف شده و بسلامت برگردند .
سرپرست حجاج ايراني در ادامه اظهار داشت :در اربعين امسال اين فرهنگ جا افتاد كه مردم ديگر به فكر اين نيستند كه فقط روز اربعين در كربلا حضور داشته باشند و با توصيه هايي كه به آنها شد بسياري از كساني كه زودتر به كربلا رفته بودند زودتر هم به كشور بازگشتند و زمينه را براي بهره برداري ديگران فراهم كردند. بايد روي اين گونه امور تبليغات بيشتري صورت گيرد .

وي در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت بيمه زائران اربعين اشاره كرد و افزود : يكي از انتقادهايي كه به اربعين امسال صورت گرفت مسئله بيمه زائران اربعين بود. لازم است در اين باره از نظرات مردم و كارشناسان استفاده شود. بايد چگونگي بيمه كردن زائرين اربعين و مشكلات مرتبط با آن توسط كارشناسان مورد بررسي قرار گيرد و راهكار مناسبي ارائه شود تا در اربعين سال آينده مردم دراين زمينه با ابهام و مشكلي مواجه نشوند.

نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت خاطر نشان كرد : در ضرورت بيمه نمودن زائران اربعين شكي نيست اما اين كه مبلغ آن چه قدرباشد و يا بيمه مورد نظر چه تعهداتي را متقبل گردد، بايد كارشناسان نظر دهند. در صورت بيمه نشدن زائر اگر خداي ناكرده حادثه اي رخ دهد عواقب ان گريبان زائر و خانواده او را خواهد گرفت.

وي هماهنگي ميان مسئولين ايراني و عراقي در عمليات اربعين را بسيار مهم دانست و اظهار داشت : بالاخره عراق ميزبان جمعيت انبوهي از زائران كشورهاي مختلف است كه در مراسم پياده روي شركت مي كنند، لازم است با مسئولين ذيربط در آن كشور در خصوص اربعين سال آينده مذاكراتي جهت هماهنگي بيشتر در كارها صورت گيرد تا آسيب ها و مشكلاتي را كه طرف عراقي در پذيرايي از زائران اربعين با آنها مواجه است را شناسايي و براي رفع آنها در سال اينده چاره انديشي شود .

وي افزود : لغو رواديد درايام اربعين يكي از اين ايده ها است كه حتما بايد با طرف عراقي مذاكره و زمينه تحقق آن فراهم شود .

پرهيز از اسراف در اربعين :
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر بر ضرورت پرهيز از اسراف در ايام اربعين تاكيد كرد و افزود: در اين زمينه لازم است مراقبت هاي لازم صورت گيرد. درست است كه خيرين اربعين فراوانند ولي نوع و نحوه خدمت رساني بايد بگونه اي باشد كه خداي ناكرده به سمت اسراف نرويم . لذا سمت و سوي زيارت اربعين بايد به جهتي ميل كند كه در روايات ذكر شده است.

زيارت اربعين يك نوع بيعت است :
وي در ادامه به زيارت اربعين و معاني عميق آن اشاره كرد و اظهار داشت : زيارت اربعين انصافاً بسيار پرمحتوا است . ابتدا انسان با فضائل اهل بيت آشنا مي شود، سپس به ذكر هدف قيام امام حسين(ع) كه همانا مقابله با جهل، خرافه گرايي و گمراهي مردم بود مي پردازد و در پايان نيز مي گويد:" قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ وَ ...( قلبم تسليم قلب شما است و كارهايم بر اساس اعمال و رفتار شما است ) "يا مي گويد" نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ ". (ياري ام برايتان آماده است) . معلوم مي شود زيارت اربعين بيعت با امام حسين(ع) و ادامه راه او است. از اين رو بيعت بايد تعريف شود و كساني كه در مراسم اربعين شركت كرده و بر مي گردند بايد اخلاق و فرهنگ حسيني و ايثار و شهادت را در سراسر جامعه بگسترانند و بمانند خوني كه در رگهاي بدن جريان پيدا مي كند اين فرهنگ در سراسر ايران اسلامي و جهان اسلام گسترش يابد .

پرهيز از خرافات
سرپرست حجاج ايراني همچنين بر پرهيز از خرافات در مراسم اربعين تاكيد كرد و افزود: عده اي مي خواهند جو مراسم اربعين را مسموم كنند البته در اربعين امسال فعاليت اين دسته از افراد خيلي كم بود ولي دشمنان ممكن است در آينده روي اين گونه مسائل برنامه ريزي كنند و بخواهند خداي ناكرده اقداماتي همچون قمه زني و امثال آنرا مجددا باب كرده و آبروي تشيع را در صحنه بين المللي خدشه دار كنند. لذا بايد براي مقابله با اين گونه مسائل نيز در اربعين سال آينده برنامه ريزي كرد .

وي تلاش هاي خالصانه مردم و مسئولين كشورعراق و همچنين شهرهاي مرزي كشورمان در خدمات رساني به زائران اربعين را شايان تقديردانست و اظهار داشت:مردم شهرهاي مرزي فداكاري و ايثار بسياري در اربعين امسال از خود نشان دادند كه به سهم خود از تمامي آنها تشكر و قدر داني مي كنم .

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت بر ضرورت مشاركت مردم ايران در اربعين تاكيد كرد و خاطر نشان كرد : در اربعين سال آينده تمهيدات بيشتري بايد در نظر گرفته شود كه حتي الامكان از فشاري كه از ناحيه برگزاري مراسم اربعين متوجه مردم عراق مي شود كاسته شود. طبيعي است اگر زماني مشخص شود كه گنجايش جمعيت بيش از اندازه و ظرفيت در عراق وجود ندارد، بايد دراين مورد مديريت صحيحي اعمال و از قبل تمهيدات انديشده شود .

ايشان در پايان از دولت و ملت عراق ، ستاد مركزي اربعين و كميته هاي مربوطه ، دست اندركاران حج و زيارت ، خيرّين ، و موكب داران و همه كساني كه به نوعي در آفرينش اين افتخار بزرگ نقش داشته اند صميمانه قدر داني كرد .

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.