پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مشاور معاون اول رییس جمهوری و رئیس سازمان حج:

شکوفایی مناسبات اقتصادی با عراق بر پایه مناسب سازی قوانین

شکوفایی مناسبات اقتصادی با عراق بر پایه مناسب سازی قوانین

مهندس سعید اوحدی مشاور معاون اول رییس جمهوری و رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد،شکوفایی مناسبات اقتصادی بین تهران و بغداد به عنوان یکی از اولویت های سیاست راهبردی ایران برپایه مناسب سازی قوانین امکان پذیر است.

وی روز پنجشنبه پس از انتخاب به عنوان مشاور معاون اول رییس جمهوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود، ظرفیت بسیار بزرگ اقتصادی بین ایران و عراق به ویژه در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی در حوزه های صنعت، کشاورزی ،خدمات فنی مهندسی و توسعه روابط بانکی وجود دارد. 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز در حکمی سعید اوحدی را با حفظ سمت معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت به عنوان مشاور خود منصوب و از حسن پلارک به خاطر تلاشها و زحمات در طول مدت این مسئولیت قدردانی کرد.

اوحدی در ادامه افزود: موضوع توسعه روابط اقتصادی با عراق در شمار اولویت های سیاست راهبردی جمهوری اسلامی و در راستای تحقق منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری است و انتخاب امروز معاون اول رئیس جمهور نیز بر همین اساس بوده است. 

در حکم جهانگیری برای اوحدی آمده است ، با عنایت به اولویت دولت در توسعه روابط اقتصادی با جمهوری عراق، لازم است با بهره گیری از مجموعه توانمندی های کشور در جهت رفع موانع و گسترش روابط اقتصادی دو کشور از جمله پیشبرد برون گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی) مبتنی بر سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و اعتلای این روابط و پیگیری تحقق توافق ها و تفاهم های حاصله در کمیسیون عالی مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق با همکاری بخش های دولتی به ویژه طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز بهره گیری از ظرفیت و توان بخش خصوصی اقدام کنید. 

مشاور معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد،با توجه به شرایط فعلی و تعلیق اعزام حجاج ایرانی به عربستان حجم کار سازمان حج و زیارت کاهش پیدا کرده است و لذا فرصت کافی برای قبول مسئولیت در سمت مشاور معاون اول رئیس جمهور وجود دارد.

اوحدی تصریح کرد: اولویت توسعه روابط اقتصادی دو کشور بر پایه مناسب سازی بستر قوانین گمرکی و تحقق توافقنامه ها و تفاهم نامه هایی است که تاکنون بین دو کشور امضا شده و در این رابطه به بخش صنعت، کشاورزی و بانکی بهای زیادی داده می شود.

یکی از مشکلات اساسی در توسعه بیش از پیش مناسبات اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق وجود قوانین پیچیده بین دو کشور است. 

وی در ادامه از ظرفیت های فراوان در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق اشاره کرد و افزود، استفاده از این ظرفیت ها باعث اشتغال زایی نیروهای جوان و فعال دو کشور می شود.

ولید حبیب الحلو قایم مقام وزارت بازرگانی عراق 10 تیر ماه 1395 با اشاره به رقم 14 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته میلادی گفت: البته برخی کشورها رقم بالاتری از این حجم مبالادت تجاری را با عراق زده اند و برای همین امیدواریم که رقم مبادلات تجاری بین ایران و عراق به 20 میلیادر دلار برسد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: سالانه بیش از دو میلیون زائر عراقی وارد ایران شده و به غیر از ایام اربعین یک و نیم میلیون زائر ایرانی نیز راهی اماکن زیارتی عراق می شوند. این مهم ظرفیت بسیار بزرگی را برای توسعه خدمات مورد نیاز زوار از جمله سرمایه گذاری به منظور توسعه امکانات اقامتی و خدمات مورد نیاز زائرین به وجود آورده است.

اوحدی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره بر رفع نیازهای متنوع زوار ایرانی و عراقی تاکید داشته اند لذا با همکاری بخش خصوصی ایران و عراق، در آینده ای نزدیک شاهد تلاش های جدی تری در این زمینه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: براساس تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به همسو بودن فعالیت های سازمان حج و زیارت با موارد فوق امید است شاهد تحولی جدی در زمینه ی توسعه روابط اقتصادی با کشور عراق باشیم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.