پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت سالروز میلاد نبی مکرم اسلام

حضرت محمد(ص)؛ بشارت دهنده گفتمان صلح و عدالت در جهان

حضرت محمد(ص)؛ بشارت دهنده گفتمان صلح و عدالت در جهان

هفدهم ربیع الاول سالروز ولادت حضرت محمد(ص) آخرین پیام آور رحمت و مهربانی است که با بهره گیری از ویژگی های ممتاز بشری، حق و عدالت را در جهان گسترانیدند. شخصیت والای رسول اکرم(ص) محور اجتماع، اتحاد و همبستگی مسلمانان است و آنان می توانند با الگوگیری از ایشان در مسیر دستیابی به زندگی مسالمت آمیز از گام بردارند.

حضرت محمد(ص) آخرین فرستاده پروردگار و پیام آور خوبی و مهربانی در 17 ربیع الاول سال عام الفیل در سرزمین حجاز در مکه دیده به جهان گشودند. پدر ایشان عبدالله از بزرگان قریش و مادر آن بزرگوار آمنه از بانوان پرهیزگار آن روزگار بود. 

امین، مصطفی، نبی الرحمه، رسول الله، خاتم النبیین، سید المرسلین، رسول اعظم، رسول اکرم، طه و یس از لقب های پیامبراکرم(ص) به شمار می روند. 

ایشان در دوره کودکی پدر و مادرشان را از دست دادند و از آن پس در کنار عبدالمطلب پدربزرگ و ابوطالب عموی خویش رشد و پرورش یافتند و با والاترین صفت های انسانی آشنا شدند.

پیامبر اکرم(ص) از همان دوره کودکی به دلیل ویژگی های اخلاقی والایی چون امانت داری، درستی و راست کرداری، به «محمد امین» شهرت یافتند. نبی مکرم اسلام در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س) از بانوان ثروتمند مکه ازدواج کردند، بانویی والامقام که پس از مبعوث شدن حضرت محمد(ص) به پیامبری، تمامی ثروت خویش را در راه گسترش اسلام و دستیابی به آرمان های متعالی آن صرف کرد.

حضرت محمد(ص) پیش از برگزیده شدن به عنوان خاتم پیامبران همیشه در غار حرا که در کوه های اطراف مکه به نیایش به درگاه ایزدمنان می پرداختند تا هنگامی که جبرییل(ع) در 27 رجب بر محمد مصطفی(ص) نازل شد و فرمود «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ...» یعنی بخوان! به نام پروردگارت که خلق کرد! و اینگونه ایشان به عنوان عهده دار شریعت اسلام برگزیده شدند.

پس از آن پیامبر(ص) به دلیل شرایط آن زمان حضرت محمد(ص)، نخست به دعوت پنهانی اسلام پرداختند و با یاری حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) به گسترش این دین الهی همت گماشتند تا آن که پس از سه سال دعوت خویش را آشکار کردند و اینگونه این دین مبین در میان مردم پذیرفته شد اما دشمنان رسول اکرم(ص) که موقعیت خود را به شدت در خطر می دیدند، به کارشکنی روی آوردند و مشکل های بسیاری را برای مسلمانان ایجاد کردند.

این امر سبب شد تا پروردگار فرمان هجرت از مکه به مدینه را به حضرت محمد(ص) بدهند. در سال های رسالت ایشان در مدینه پایه های دین اسلام مستحکم تر از پیش شد و اینگونه مدتی بعد آن والامقام بدون هیچ گونه درگیری، مکه را فتح کردند.

حجه الوداع نیز از مهم ترین وقایع تاریخ اسلام به شمار می رود که در سال دهم هجرت رخ داد. در آن زمان رسول اکرم(ص) در مسیر بازگشت از حجه الوداع، همراهان خویش را در منطقه ای به نام غدیر خم گرد هم آوردند و موضوع خلافت و جانشینی خود را برای همگان مطرح ساختند و فرمودند:«هر که من مولای اویم، علی مولای اوست.» 

سرانجام حضرت محمد(ص) در 28 صفر 10 هجری در 63 سالگی به دیار حق شتافتند. اکنون بارگاه ملکوتی ایشان میعادگاه دوستداران پیام آور صلح و دوستی است و این هنگامه مبارک فرصتی است که سیره و سنت رسول اکرم(ص) بیش از پیش بررسی شود. 

17ربیع الاول سالروز میلاد حضرت محمد(ص) و ولادت امام صادق(ع)، روز اخلاق و مهرورزی نامگذاری شده است تا پیروان راستین دین اسلام با توجه روش و منش پیامبر اکرم(ص) و خاندان ایشان در مسیر دستیابی به صلح و دوستی گام بردارند. 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.