پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :

حج نماد زیست فرهنگی در نظام اسلامی است / تلاش می‌کنیم تا مسیر حج باز شود

حج نماد زیست فرهنگی در نظام اسلامی است / تلاش می‌کنیم تا مسیر حج باز  شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم مسیر حج و زیارت را برای مردم باز کنیم، گفت: در این خصوص مذاکرات لازم را با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی برای هموار کردن این مسیر  آغاز کرده‌ایم اما کشور میزبان باید شرایط ایران را برای پذیرایی از زائران کشورمان فراهم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، دکتر سیدرضا صالحی امیری در مراسم معارفه سرپرست سازمان حج و زیارت و تکریم رئیس سابق این سازمان گفت: سازمان حج و زیارت هم‌اکنون تبدیل به کانون کادرسازی برای جمهوری اسلامی ایران شده است.

دکتر صالحی امیری افزود:‌ بخش زیادی از مدیران و کارمندان سازمان حج و زیارت در مسیر فعالیت‌های خود تجارب گران‌بهایی را آموخته‌اند که هم‌‌اکنون حین فعالیت‌شان در دیگر سازمان‌ها این تجارب را انتقال می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حج نماد زیست فرهنگی در نظام اسلامی است و اگر بنا باشد از تخریب، تهمت و شایعه‌ پرهیز کنیم تقویت زیارت حج و عتبات و هدایت مردم به سمت اهل بیت(ع) مسیر خوبی است.

وی اظهار داشت: حج کانونی بزرگ برای ساخت انسان به حساب می‌آید که اندیشه امام خمینی هم براساس آموخته‌های من بر همین اساس ساخت انسان بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام مبانی اندیشه فرهنگی ما هدفش ساخت انسان است ولاغیر.

دکتر صالحی امیری افزود: اگر حوزه فرهنگی ما دچار کم کارکردی شده است باید برای جبران آن تقویت حوزه فرهنگی دینی در جامعه را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: در حج روحانیت، نخبگان، ادبا،‌ شعرا و انسان‌های فرهیخته گردهم می‌آیند و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند لذا می‌توانیم حج را بزرگ‌ترین کارخانه انسان‌ساز بدانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود:‌ امروز بیش از گذشته نیازمند زیارت هستیم و تداوم این زیست فرهنگی نیازمند حرکت به سمت بیت‌الله است که انسان‌ها در آنجا با خدای خود عهده می‌بندد از رذیلت‌ها دور شوند و با او پیمان می‌بندند.

وی تصریح کرد:‌‌ آسیب‌های اجتماعی در ایران در ایام عاشورا و محرم و ماه رمضان کاهش می‌یابد لذا باید از این ظرفیت استفاده بیشتری کنیم.

دکتر صالحی امیری خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا مسیر حج را باز کرده که این مسیر هم‌اکنون توسط متحجرین مسدود شده است. لذا می‌کوشیم تا علاوه بر رسالت شرعی رسالت فرهنگی خود را که بر دوش‌مان داریم در مورد بازگشایی حج انجام دهیم.

وی اظهار داشت: ان‌‌شاءالله مسیر حج باز شده و مذاکراتی را در این خصوص با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی آغاز کرده‌ایم تا مسیر بازگشایی حج را هموار کنیم که البته کشور میزبان باید شرایط لازم را برای پذیرایی از زائران ایرانی فراهم کند که این شرایط توسط نظام جمهوری اسلامی ایران برای اعزام زائران حج تعریف شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر دشمن متحجر مسیر حج را مسدود کند آن وقت در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد شد.

دکتر صالحی امیری افزود: حج نقطه اتصال جمهوری اسلامی ایران با دنیای اسلام است اما دشمن می‌خواهد این مجرای جمهوری اسلامی با دنیای اسلام را مختل کند لذا باید تلاش کنیم این مسیر را باز کنیم.

وی تصریح کرد: باید به این جمع‌بندی برسیم که در سازمان حج و زیارت استحکام بیشتری برای دستیابی به اهداف جدید فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: با توجه به حجم اعزام زائرین به عتبات قطعاً این مسیر باید سازماندهی شود لذا نیازمند سازمان‌دهی دقیق مانند سازمان‌دهی حج برای زیارت عتبات هستیم تا زائرین بتوانند 

بدون دغدغه به این سفر اعزام شوند اما امروز آنچه شاهد آن هستیم شایسته ایران اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه هفته گذشته جلسه‌ای را با شورای عالی امنیت ملی جهت سازمان‌دهی زیارت عتبات داشتیم، گفت: سازمان‌دهی عتبات عالیات امری ضروری و قطعی است چرا که وضعیت فعلی باید تبدیل به وضعیت عزت زائرین و نظام شود.

صالحی امیری گفت: اعزام زائرین به عتبات باید با کمترین هزینه و بیشترین برداشت معنوی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه   در سفر اخیرم به عراق با زائرین عتبات در خصوص خدمات گفت و گو داشتم ، بیان کرد: این زائرین عتبات از حوادث رخ داده در عراق ناراحت بودند به همین دلیل در روزهای آتی بحث بهبود خدمات در عتبات عالیات را در سطح عالی نظام دنبال خواهم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییر رییس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: بنا به جابجایی نداشتم، اصرار به ماندن آقای اوحدی داشتم؛ چرا که ماندن ایشان را به خیر و صلاح می‌دیدم، اما خود ایشان اصرار به جا بجایی داشت. بعد از صحبت‌های آقای دکتر جهانگیری تقاضا بر این بود که علاوه‌بر این که مسئولیت مشاور در امور عراق، در سازمان حج نیز فعالیت خود را ادامه دهند؛ ولی بعد از چند روز مراکز حقوقی بر دو شغله بودن ایشان تفسیر وارد کردند و باید تصمیم می‌گرفتیم. بعد از صحبت با آقای قاضی‌عسکر نیز تصمیم گرفتیم بدون عجله و برای حفظ ثبات مدیریت، انتخابی داشته باشم که آقای محمدی- معاون پیشین حج زیارت- به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شدند.

دکتر صالحی امیری در خصوص ویژگی‌های فردی آقای اوحدی گفت: اخلاق‌محوری و اقدامات جهادی در کارهای آقای اوحدی همواره در دستور کارش بوده است و وی از تمام ظرفیت‌هایش حین فعالیت‌های روزمره از این دو موضوع بهره‌مند می‌شد.

وی در پایان گفت: ما با آقای اوحدی خداحافظی نمی‌کنیم و به عنوان مشاور از ایشان کمک خواهم گرفت و از تجربیات‌شان استفاده خواهم کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.