پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مجردی ،از دستاوردها و تحولات ساختاری سازمان حج و زیارت می گوید:

مجردی ،از دستاوردها و تحولات ساختاری سازمان حج و زیارت می گوید:
اسناد حج تمتع از گذشته دور تا کنون انتقال مسدود مطلق نبوده و در فصل حج باز می شده و بعد از حج موقتاً جلوگیری می شده و واقعیت هم ریشه شرعی آن بوده که فردی  از استطاعت افتاده وباید این حق به او داده شود
اشاره : مسعود مجردی از مدیران نسل اول سازمان حج و زیارت ،با داشتن تجارب انبوه در زمینه حج، از جمله کارشناسان  خبره این عرصه قلمداد می شود.از سویی استان خراسان رضوی از لحاظ تعداد کاروان های تمتع و نیز نسبت جمعیت  زائر، جزء استان های نخست کشور می باشد.البته نقش مجردی در اجرای طرح اعزام استانی زائران به عتبات در راستای تحقق ایده ریاست محترم سازمان حج و زیارت برجسته و قابل توجه می باشد .خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز جهت بررسی دستاوردهای سازمان حج و زیارت در دوره اخیر و تحولات ساختاری گفتگویی کوتاه با ایشان انجام داده که از نظر می گذرد.

*تحول اداری در سازمان حج و زیارت و تبدیل آن به یک نهاد حاکمیتی و انفکاک دفاتر استانی از ادارات کل ارشاد اسلامی را چگونه ارزسابی می کنید؟
برای یک کارمندهیچ چیزارزشمندترازعزت اداری او نیست و از انصاف به دور بود که آقایان بریدند و دوختند و به ادارات کل ارشادابلاغ شدو مقررگردیدپس از30سال خدمت مازیرمجموعه اداره کل ارشاد قرار بگیریم . لذا از حق نباید گذشت نفوذ کلام ایشان دولت طرح را مختومه کرد و جایگاه والای حج وزیارت و بعثه مقام معظم رهبری که شایستگی و توان آنرا دارندکه چندین اداره کل مرتبط با فرهنگ را زیر نظر داشته باشد محفوظ بهانه که جای تقدیر دارد.
*علت فضاساری های اخیر رسانه ای و گروهی پیرامون نقل و انتقال اسناد حج و عمره و همچنین قیمت تمام شده حج 92 را چه می دانید ؟ چه پاسخی برای آنها دارید؟آیا خرید و فروش فیش حج در سال های گذشته نیز بوده ؟فرایند چگونه انجام می گرفت؟
آنچه مسلم است و بزرگان سازمان و بعثه نیز بدان اشاره فرمودند علت اصلی گرانی حج رشد بیش از صددرصد نرخ ارز است و آنچه در مصاحبه ها عنوان می شود پیرامون 8درصد کل هزینه ریالی داخل ایران است که هم قابل تجدید نظر و قابل تعدیل است منتهی از بدیهیات است که  به اعتبار گرانی ارز سایر هزینه ها و دستمزدها درایران نیز افزایش یافته و اگر قرار باشد از حق الزحمه مدیر، عوامل ، هزینه های دفتر و جلسات مناسک ، بیمه ، پزشکی فرهنگی (بعثه)و اجرایی و ....  مبلغی کاهش پیدا کند حتماً روی 92% هزینه ارزی در عربستان نیز تاثیر گذار خواهد بود.
لذاجو موجود در جامعه با یک مصاحبه ملتهب می شود و با مصاحبه دیگر آرامش برقرار می گردد و بایدبپذیریم مردم پذیرفته اندکه وضعیت ارزی کشورمتعادل نیست وهمین پذیرش هم باعث شده کاروانها تکمیل شود. لذا احتیاط در بیان مطالب همواره سفارش  بزرگان ما در سازمان و بعثه بوده که امیدوارم هم خود بدان عمل کنند و هم به ما مدیران استانها آموزش دهند و مردم را گرفتار ومنتظر بازگشت مبلغ کلانی به آنها نکنیم .
پیرامون خرید و فروش اسناد حج و عمره نیز میبایست اشاره کنم اسناد عمره تحت هیچ شرایطی به جز اقوام منتقل نمی شود و واسطه ها و دلالها نیز عاجز و ناامید هستند مگر تخلفی در استانی صورت بگیرد که قابل پیگرد است ولی پیرامون اسناد حج تمتع از گذشته دور تا کنون انتقال مسدود مطلق نبوده و در فصل حج باز می شده و بعد از حج موقتاً جلوگیری می شده و واقعیت هم ریشه شرعی آن بوده که فردی  از استطاعت افتاده وباید این حق به او داده شود که با فروش سند حج خود بیمارش درمان شود و یافرزندش ازدواج کند و یازندانیش آزاد گردد ودهها دلیل دیگر والا هیچ آدم عاقلی این ویژگی الهی را از خود سلب نمی کند جز نیاز.از سوی دیگر هم عده ای مستطیع شده اند و بسیاری از مراجع می فرمایند به محض استطاعت از هرطریق ممکن می بایست حج انجام دهدواینهاهمان خریداران هستندکه اگراین ویژگی برای آنها ازناحیه نظام ودولت فراهم نشودگرفتارواسطه هاودلالهای ازخدابی خبرمی‌شوندوباویزای جعلی وارد عربستان می شوند که همگی یادمان هست چه صدماتی خوردیم بنابراین خرید و فروش فیش حج یک ضرورت است ولی کنترل افراد فرصت طلب و سودجو تنها وظیفه حج وزیارت نیست ونهادهای قضائی ، انتظامی و امنیتی نقش  اساسی در جمع آوری این افرادفرصت طلب دارند. البته از این آب گل آلود و فضایی که ما یکدیگر را متهم می کنیم خیلی ها سوءاستفاده می کنند و وظایف ذاتی خود را در ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی و دینی مردم فراموش کرده اند. بنابراین بهتر است بزرگان از نفوذشان در دستگاههای مختلف کنترلی استفاده کنند و آنهارا ترغیب کنند به میدان عمل وارد شوند تا دست واسطه ها قطع شود لذاپاک کردن صورت مسئله و جلوگیری از خرید و فروش حج اقدام کارشناسی و راه مناسب نمی تواند باشد.
*دیدگاه حضرتعالی پیرامون طرح استانی اعزام زائران به عتبات و دستاوردهای آن چیست؟
در اجرای طرح حرکتهای استانی عتبات فشار و صدمه فراوانی به ما وارد شد و بارها متهم به عدم هماهنگی شدیم ولی اصلاً مهم نیست خود اباعبدا... الحسین(ع) شاهد و ناظر است که فشار را تحمل کردیم ولی خروجی آن نمره قبولی گرفت، بطوری که با تغییر مدیریت در شمسا تعامل ، تفاهم و همدلی ایجاد شدو تقریباً این دو گروه دارند به لازم و ملزوم بودنی یکدیگر تبدیل می شوند نفع آن هم متوجه زائر است و این در شرایطی است که هنوز کسی سوال نکرده این مبلغ بیش از دویست هزار تومانی که شمسا به تبعیت از گروههای استانی از هزینه سفر کم کرده تا کنون چرا انجام نشده ، مگر چه اتفاقی افتاده ؟ عراق همان عراق است ،خدمات همان خدمات ، مالکین عراقی همان مالکین هستند پس کاهش از کجا آمده راحت ترین پاسخ به نظر می رسد همین است که قبلاً هم میتوانستند و انجام ندادندالان هم اگر انجام ندهند نمی توانند پاسخگوی سازمان باشند زیرا حرکتهای استانی اگر نگوئیم خدماتی بهتر از شمسا دارند در همان سطح با نرخ کمتر بدون فشار به سازمان و نظام در تهیه ارز در حال انجام است، لذا اگر حمایت بزرگان بعثه هم باشد قطعاً نفعش متوجه زائرین است به گونه ای که در حال حاظر در استان خراسان تنوع قیمتی باعث جذب حداکثری متقاضی شده به که در فصل اردیبهشت ماه که خلوتی در جذب مسافر همه ساله بوده 9 پرواز پهن پیکر استان همراه 20 دستگاه اتوبوس تکمیل اعزام می شود.
*مهمترین دستاوردهای کمتراز یکساله دوره مدیریت آقای دکتر موسوی در سازمان حج و زیارت را بطور خلاصه چه می دانید ؟
آنچه بعنوان دستاورد ویژگی مدیریت جناب آقای دکتر موسوی می توان برشمرد عبارت است از: 1.سفرهای متعدد استانی و آشنایی از نزدیک با همکاران ، کارگزاران و زائران و شناسائی نقاط قوت وضعف در نهایت دستور پیگیری جدی آن
2.ملاقات با مسئولین استانی و علماء طراز اول در هر استان با هدف ارتقاء سطح مدیریتهای استانها و اصرار در عدم قطع رابطه مدیران استانها با استانداران و ائمه جمعه و نمایندگان    ولی فقیه ونمایندگان مجلس و سایر ارکان تاثیر گذار در حوزه مسئولیتهای حج وزیارت با هدف آشنا شدن آنها با ماموریتهای حج و زیارت
3. هدفمندی سهمیه ها که همواره مورد تاکید نماینده محترم ولی فقیه در سنوات گذشته نیز بوده و رهایی استانها از توقع توام با طلبکاری نهادهای مختلف
4.پیگیری و تلاش ایشان پیرامون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان و توجه خاص به معیشت همکاران
5.دستور ایشان به حوزه پشتیبانی و حضور استانی مدیر کل محترم این حوزه کاری در تجهیز و رفع نواقص فراوان استانها و به روز رسانی سیستمهای رایانه ای و نشست با کارکنان و شنیدن مشکلات فردی آنها.
6.اعتقاد ایشان به مشورت با کارشناسان سازمان و در عملیاتی نمودن امور اجرائی
7.پیشنهاد و اجرای موفق طرح اعزام استانی زائران به عتبات که باعث رقابت استان ها با شمسا در راستای کاهش قیمت تورهای عتبات گردید
8.تعدیل و کاهش 1000 نفر از عوامل اجرایی اعم از ستادی ،پزشکی ،روحانیون و غیره که در مجموع ضمن صرفه جویی در هرسنه ها بسود زائران ظرفیت جدیدی برای مردم ایجاد کرد.
در خاتمه فقط باید گفت :      خدایا چنان کن سرانجام کار                      تو خشنود باشی و ما رستگار

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.