پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری همايش قبل از سفر عتبات،ويژه دانشگاهيان استان فارس

برگزاری همايش قبل از سفر عتبات،ويژه دانشگاهيان استان فارس

همايش قبل از سفر عتبات،ويژه دانشگاهيان استان فارس، عصر پنج شنبه۲۳دي ماه با حضور رئيس و مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور،مديران،روحانيون و مسئولان استاني ، در تالار فجر دانشگاه شيراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت استان فارس، اين همايش از ساعت ۱۴ الي ۱۷ با شركت اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه هاي استان فارس كه در قرعه كشي به عنوان زائر اصلي يا ذخيره انتخاب شده بودند، ‌ترتيب يافت.


دعوت از خادمان حرم حضرت احمدبن موسي(ع) و قرائت صلوات خاصه آن حضرت، پخش كليپ هاي متنوع، برپايي نمايشگاه عكس عتبات،‌ پرچم گرداني پرچم حرم اباعبدالله الحسين(ع) و قرعه كشي از ميان حاضرين در جلسه و اهداي كمك هزينه سفر ، از جمله بخش هاي اين مراسم بود.

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدرضا فقيهي، رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور در همايش عتبات دانشگاهيان استان فارس در دانشگاه شيراز اظهار داشت :۸۲هزار نفر براي شانزدهمين دور سفر به عتبات ثبت نام كردند كه در نهايت با تلاش هاي صورت گرفته امكان تشرف براي۱۶هزار نفر مهيا گرديد.

وي بيان داشت: دانشجويان كشور در قالب ۴۰۰ كاروان به عتبات عاليات اعزام‌ خواهند شد كه با برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده، اين اعزام‌ها از بهمن ماه آغاز مي شود و تا پايان فروردين‌ماه سال آينده ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمين فقيهي افزود: يكي از مشخصه‌هاي بارز اعزام‌هاي امسال، برنامه‌هاي فرهنگي پيش از سفر، هنگام سفر و پس از سفر است كه دانشجويان ضمن شركت در كارگاه‌هاي آموزشيبا آداب زيارت و مسائل گوناگوني كه در سفر به عتبات به آن نياز دارند، به‌خوبي آشنا خواهند شد.

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور با اشاره به نفرات اعزامي از استان فارس گفت: ۳ هزار نفر از استان فارس براي سفر به عتبات عاليات ثبت‌نام كرده‌اند كه امسال ۵۰۰ نفر از اين تعداد اعزام خواهند شد و به دليل توجه به كيفيت بهتر، سعي مي‌كنيم تعداد كمتري را به اين سفر معنوي بفرستيم و كيفيت را فداي كميت نكنيم.

حجت الاسلام والمسلمين فقيهي خاطر نشان كرد : افرادي كه به‌صورت هوايي اعزام مي‌شوند، روز اول در كاظمين خواهند بود و بقيه كساني كه از راه زميني مشرف مي‌شوند، در نخستين روز به نجف مي‌روند.

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور با بيان اينكه "نفرات اعزامي بايد بدانند كه مورد توجه خاص ائمه(علیهم السلام)قرارگرفته اند و در بين تعداد بسياري، آن‌ها برگزيده شده‌اند"،خطاب به دانشجويان اعزامي اظهار داشت: پيشنهاد مي‌كنم تا با علم و آگاهي بيشتري به زيارت برويد تا بتوانيد از اين سفر معنوي نهايت استفاده را ببريد.

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدرضا فقيهي،‌ در بخش ديگري از سخنانش به برخي از ويژگي هاي اختصاصي امام حسين(ع) اشاره كرد و گفت : اين امام بزرگوار،داراي شاخصه هاي ممتازي هستند كه هيچ انساني اين خصوصيات را ندارد و عزيزاني كه به حرم ايشان وارد مي‌شوند، بايد بدانند كه به كجا مي روند و به اهميت اين زيارت واقف باشند.

وي، همچنين به بيان گوشه هايي از توصيف و تمجيد بزرگان اهل سنت و غيرمسلمانان از امام علي (ع) پرداخت و گفت : شايسته است كه با مطالعه روزانه نهج البلاغه ، معرفت خويش را نسبت به آن امام همام افزايش دهيم.

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور در ادامه با طرح اين پرسش كه " چه كنيم تا از اين سفر بهره ببريم؟ " بيان داشت : افزايش شناخت و معرفت، توبه حقيقي،‌خداحافظي و طلب حلاليت از دوستان و آشنايان، دقت در نماز اول وقت و همراهي و همدلي با همراهان و مسئولان كاروان ،‌ از جمله مواردي است كه با توجه به آنها مي توانيم بيشترين بهره را از اين سفر معنوي كسب نماييم.

وي در پايان سخنانش با بيان اينكه شعار امسال سبك زندگي فاطمی است ،‌اظهار اميدواري كرد: با رفتار و گفتار خويش بتوانيم عامل و مبلغ سبك زندگي ائمه اطهار (عليهم السلام) باشيم.

حجت الاسلام و المسلمين دكتر محمد شريفاني، مسئول شوراي هماهنگي عمره و عتبات دانشگاهيان استان فارس ،‌ديگر سخنران همايش بود.

وي ،‌ "زيارت" را يكي از باظرفيت ترين عرصه هاي ديني توصيف كرد و گفت: فرهنگ فاخر و ارزشمند و نعمت بزرگي به نام زيارت اهل بيت (عليهم السلام) در اختيار ماست.

دكتر شريفاني تصريح كرد : آنچه به عنوان زيارت قدم در آن مي گذاريم در حقيقت تجلي و تجسم بخشي از حديث ثقلين است.

استاد دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه شيراز ادامه داد : اين حديث از سند اعتبار و قطعيت از جايگاه والايي برخوردار است و بيش از يكصد راوي معتبر آن را بيان كرده اند.

وي افزود : بر اساس حديث ثقلين ،‌ راه جلوگيري از گمراهي، تمسك به قرآن و اهل بيت (ع) است و يكي از جلوه هاي عيني تمسك به اهل بيت ، "زيارت" مي باشد.

مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان فارس اظهار داشت: در پرت

ehsan, [۲۱.۰۱.۱۷ ۰۹:۴۶]
[Forwarded from R.falahati.fars]
و زيارت ، محبت ما نسبت به اهل بيت(ع) افزوده مي شود و تولي و تبري عينيت مي يابد.

دكتر شريفاني گفت : به بركت زيارت ،تحول معنوي ايجاد مي گردد و در كلام و سيره عملي معصومين بسيار به آن سفارش شده است.

مسئول شوراي هماهنگي عمره و عتبات دانشگاهيان استان فارس به زيارت جامعه كبيره اشاره و خاطر نشان كرد : اين زيارت، يكي از جامع ترين زيارات به شمار مي رود كه امام هادي (ع) در آن حدود ۴۰۰ صفت براي ائمه(علیهم السلام) ذكر كرده اند.

دكتر شريفاني بيان داشت : زيارت جامعه كبيره در حقيقت يك دوره شيعه شناسي است و در ساير دعاها نيز بر طلب زيارت تاكيد شده كه نشان دهنده بركات فراوان آن است.

وي، با بيان خاطراتي از علماي ديني،‌ تصريح كرد : سرگذشت عالمان ديني مشخص مي كند كه با زيارت انس داشته اند و مستندات فراواني است كه بسياري از افراد به واسطه زيارت بصير شده اند و به راه آمده اند.

مسئول شوراي هماهنگي عمره و عتبات دانشگاهيان استان فارس از راه اندازي "مدرسه زيارت" خبر داد وگفت : با هدف افزايش و تعميق معرفتي زائران،‌ طرح راه اندازي "مدرسه زيارت" به كارگروه فرهنگي سازمان حج و زيارت استان فارس ارائه شده است و درقالب آن ۴ كارگاه آموزشي با موضوعاتي از قبيل آداب ظاهري و معنوي زيارت ، شناخت زيارت جامعه كبيره ، زيارت در نگاه مخالفين و بررسي شبهات زيارت ، اجرا مي گردد.

دكتر شريفاني افزود : متقاضيان مي توانند قبل از اعزام به سفر ، جهت شركت در اين كارگاه ها به دفتر ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان استان فارس واقع در پرديس ارم،‌ طبقه فوقاني مسجد جامع دانشگاه شيراز مراجعه و ثبت نام نمايند.

آقاي عليرضا زينلي، رئيس سازمان حج و زيارت استان فارس نيز در همايش عتبات دانشگاهيان اظهار داشت : عليرغم آنكه در طول هفته به طور متوسط ۳۰ كاروان از استان فارس اعزام مي شوند،‌ اما توجه و دغدغه ما نسبت به كاروان هاي دانش آموزي و دانشگاهي مضاعف است.

وي تصريح كرد : در راستاي "طرح حرم تا حرم" ، كاروان هاي عتبات استان فارس از حرم حضرت شاهچراغ به كربلاي معلي مشرف مي شوند و حرم حضرت احمد بن موسي(ع) كانون توجه و محل اجراي برنامه هاي فرهنگي كاروان ها قرار خواهد گرفت.

رئيس سازمان حج و زيارت استان فارس گفت : اميد آن مي رود كه زائران به ويژه دانشگاهيان ، ‌پس از بازگشت از سفر عتبات ، گسترش دهنده فرهنگ اهل بيت (ع) در خانواده و جامعه باشند.

وي خاطر نشان كرد : با هدف بهبود و گسترش ابعاد فرهنگي ،‌كارگروه ويژه اي در سازمان حج و زيارت استان فارس تشكيل شده كه به آسيب شناسي مسائل مرتبط با اين سفر زيارتي مي پردازد و دانشگاهيان مي توانند پيشنهادات و راهكارهاي خود را به اين كارگروه ارائه نمايند.

آقاي زينلي در پايان سخنانش تاكيد كرد : اگر همه با هم ، همدل ، ‌همزبان و همراه باشيم قطعا نتيجه مي گيريم و فرهنگ زيارت ،‌روز به روز گسترش مي يابد.

در ادامه همايش عتبات دانشگاهيان استان فارس در دانشگاه شيراز ، حجت الاسلام والمسلمين مجتبي منصورآبادي ، معاون فرهنگي ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور در خصوص برنامه هاي فرهنگي قبل ،حين و بعد از سفر ويژه زائرين عتبات توضيحاتي ارائه نمود.

شايان توجه است، همايش منطقه اي مديران عتبات استان هاي فارس،بوشهر و كهگيلويه و بوير احمد نيز صبح پنج شنبه ۲۳ دي ماه ۹۵ با حضور رئيس و مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان كشور ، در تالار مرحوم دكتر مصطفوي دانشگاه شيراز برگزار شد.

در اين نشست جمعي از روحانيون و مديران، ديدگاه ها، ‌پيشنهادات و انتقادات خويش را در خصوص مسائل فرهنگي و اجرايي كاروان ها بيان كردند .
امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.