پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ورود تاریخی امام خمینی به ایران سرآغازی بر وحدت و انسجام ملی

ورود تاریخی امام خمینی به ایران سرآغازی بر وحدت و انسجام ملی

دوازدهم بهمن سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن است. بزرگمردی که با رهنمودهای خویش پرچم مبارزه علیه رژیم پهلوی را بر افراشته نگاه داشتند و با بسیج کردن نیروهای مردمی در راستای انسجام و هماهنگی حرکت های انقلابی توانستند حکومت شاهنشاهی را سرنگون کنند و با استقرار نظام اسلامی در کشور استقلال و آزادی را به ارمغان آورند.

سالروز ورود معمار بزرگ انقلاب به کشور یادآور هنگامه ای سرنوشت ساز و رویدادی مهم است که روحیه مقاومت و انگیزه مبارزاتی مردم را افزایش داد و زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد. بازگشت امام راحل به ایران پس از چندین سال دوری از وطن در ابتدا با کارشکنی و ممانعت عوامل رژیم پهلوی همراه بود زیرا آنها می پنداشتند، با حضور ایشان، کنترل اوضاع کشور از دست آنان خارج می شود و مردم به مطالبات خود دست خواهند یافت. به همین منظور در ابتدا شاپور بختیار نخست وزیر وقت با بستن فرودگاه ها به بهانه نامساعد بودن هوا و نبود دید کافی، مانع از بازگشت پیرجماران به ایران شد اما با گسترده تر شدن دامنه اعتراض ها و راهپیمایی های مردم در شهرهای گوناگون، دولت بختیار به ناچار عقب نشینی کرد. 

سرانجام امام خمینی(ره) در میان استقبال بی نظیر مردم و پس از تحمل نزدیک به 14 سال دوری از وطن در 12 بهمن 1357 خورشیدی به میهن بازگشتند. گزارش های نقل شده گویای آن است که میلیون ها تن در مسیر 33 کیلومتری از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا(س) برای استقبال از امام راحل حضور یافتند. ایشان پس از ورود به تهران بلافاصله به بهشت زهرا(س) رفتند و به سخنرانی پرداختند. ایشان در بخشی از سخنان خویش فرمودند: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی بر دوشم احساس می شود که نمی توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد و قبرستان های ما را آباد. 

بازگشت امام خمینی(ره) به ایران، امیدی تازه در میان ملت ایجاد کرد و سبب شد تا در نهایت در 22 بهمن همان سال با تکیه بر قدرت منسجم مردمی و هدایتگری امام خمینی(ره) نهضت انقلاب به پیروزی دست یابد و شعار استقلال و آزادی منصه ظهور برسد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.