پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت سالروز میلاد چهارمین پیشوای شیعیان

نیایش های امام سجاد(ع)؛ گنجینه کمال و سرچشمه پارسایی

نیایش های امام سجاد(ع)؛ گنجینه کمال و سرچشمه پارسایی

امام سجاد(ع) چهارمین امام شیعیان و زینت بخش عبادت کنندگان است که با نیایش های عارفانه خویش در راه هدایت و ارشاد جامعه گام های موثری برداشت و زبان دعا و وعظ را به منظور مبارزه با ستمگران زمانه و معرفی حقیقت اسلام و اهل بیت(ع) برگزید و اینگونه به پاسداری و احیای حماسه عاشورا همت گماشت و رسالت خویش را به سرانجام رساند.

امام زین العابدین(ع) چهارمین پیشوای شیعیان در پنجم شعبان 38 هجری در شهر مدینه دیده به جهان گشود. ایشان فرزند بزرگوار امام حسین(ع) و شهربانو فرزند یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانیان بود. لقب های امام(ع) «زین العابدین، سجاد، سید العابدین، زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، اَلمتهجد، الزاهد، العابد، العدل، البکّاء، ذوالثفنات، امام الامه، الزکی، الامین و السجاد» به شمار می رود و «ابامحمد و ابوالحسن ثانی» از کنیه های ایشان محسوب می شود. 

چهارمین پیشوای شیعیان(ع) دارای ویژگی های برجسته ای چون فصاحت و بلاغت در کلام، تواضع، بردباری، شجاعت، عفو و جوانمردی، تقوا و عبادت بود. ایشان از مروجان اصلی و احیاگر واقعه عاشورا محسوب می شد که در کربلا حضور داشت اما به دلیل بیماری با وجود علاقه بسیار برای مبارزه نتوانست در این قیام شرکت کند. این بیماری موقت چند روزی بیش ادامه نیافت و پس از آن مصلحت الهی بر این امر قرار گرفت تا ایشان عهده دار امامت و ولایت شود. 

امام زین العابدین(ع) پس از شهادت امام حسین(ع)، رسالت سنگین امامت را به مدت 34 سال برعهده گرفت و در طول این سال ها با زبان دعا و وعظ و برجای گذاشتن آثار گرانبهایی چون رساله حقوق و صحیفه سجادیه، پیام این رویداد تلخ را به همگان رساند و اینگونه در جهت حفظ حادثه عاشورا و هدایت مردم گام های موثری برداشت. صحیفه سجادیه شامل 57 دعا است که دقیق ترین مسایل توحیدی، عبادی، اجتماعی و اخلاقی را در خود دارد. به این اثر ارزشمند «زبور آل محمد(ص)» نیز می گویند. 

شیخ مفید از عالمان و دانشمندان جهان اسلام درباره مقام امام زین العابدین(ع) بیان کرده است: «علمای اهل سنت علوم بسیاری را از امام سجاد(ع) نقل کرده ‌اند و پندها، دعاها، احادیثی در فضل قرآن، جنگ‌ها و روزها(تاریخ) از وی به جا مانده که نزد علما مشهور است. گفتنی است از امام زین العابدین(ع) 300 حدیث در کتب اربعه شیعه آمده است».

افرادی چون «یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک» در دوره امامت چهارمین امام شیعیان به خلافت رسیدند. دوره امامت ایشان با وقوع قیام های بسیاری همراه بود که از آن جمله می توان به قیام مختار، توابین، عبدالله بن زبیر در مکه و مردم مدینه علیه بنی امیه اشاره کرد.

افشاگری های امام سجاد(ع) و خطبه های کوبنده و موثر ایشان نسبت به فعالیت های خلفای اموی سبب شد تا هشام بن عبدالملک این امام همام را در 55 سالگی در مدینه مسموم کند و سرانجام امام(ع) در 12 محرم 95 هجری قمری به مقام والای شهادت نایل آمد و پیکر پاک ایشان در قبرستان بقیع در شهر مدینه در کنار عموی بزرگوارش امام حسن مجتبی(ع) به خاک سپرده شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.