پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت:

با برنامه ریزی ها و توافق انجام شده انشاءالله شاهد برگزاری حج عزتمندانه باشیم

با برنامه ریزی ها و توافق انجام شده انشاءالله شاهد برگزاری حج عزتمندانه باشیم

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: بر اساس تدبیر نظام و نظر مراجع عظام تقلید, بستر حضور حجاج ایرانی در حج سالجاری فراهم شد و با توجه به برنامه ریزی ها و توافق انجام شده انشاءالله شاهد برگزاری حج عزتمندانه باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ حمید محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت که در گردهمایی آموزشی کارگزاران حج سالجاری استانهای گلستان و مازندران حضور یافته است،  در سخنان خود بر نقش مهم و محوری مدیران  کاروانهای حج در اطلاع رسانی دقیق, آموزش و آشنا سازی آنها با فرایندهای اجرایی از بدو ثبت نام تا طول سفر و به ویژه ایام تشریق که موجب ایجاد آرامش و امنیت زایران می شود تاکیدکرد.

ایشان با اشاره به بُعد معنوی این سفر پرفضیلت  متذکر شد مدیران کاروانها و تمامی کارگزاران و دست اندرکاران خدمت رسانی به حجاج باید با تسلط بر دستورالعمل ها و برنامه ریزی های ابلاغی, همت خود را بکار بندند تا با ارائه خدماتی خالصانه هم سختی های طبیعی سفر را برای حجاج کم کنند هم بستر مناسب تری فراهم سازند تا حجاج با آرامش خاطر از فضای روحانی این سفر معنوی بیشتر بهره ببرند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد:  براساس تدبیر نظام و نظر مراجع عظام تقلید, بستر حضور حجاج ایرانی در حج سالجاری فراهم شد و با توجه به برنامه ریزی ها و توافق انجام شده انشاءالله شاهد برگزاری حج عزتمندانه باشیم.

حمید محمدی در همایش توجیهی ویژه کارگزاران حج تمتع استان‌های مازندران و گلستان که در سالن همایش بانک ملی ساری برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی در دفاع مقدس، اظهار کرد: امروز امنیت و آرامشی که در کشور داریم مدیون رشادت‌های رزمندگان به ویژه در حماسه سوم خرداد است. 
 
وی افزود: در ایام پایانی ماه شعبان و فرارسیدن ماه مبارک رمضان هستیم که امیدواریم همه افراد از فضایل و برکات این ماه بهره‌مند شوند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت به شرایط متفاوت حج امسال اشاره و اضافه کرد: به‌دلیل قطع روابط بین ایران و عربستان بسیاری از هماهنگی‌ها که باید براساس سیر عادی زودتر انجام می‌شد با تاخیرروبرو شد. 
 
آقای محمدی تصریح کرد: براساس تدبیر نظام و مراجع عظام تقلید ، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مسیر حجاج را فراهم کردند که انشاء الله با برنامه ریزی ها و توافقات صورت گرفته شاهد برگزاری حج عزت‌مندانه باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال ۲۰ درصد به تعداد حجاج همه کشورها افزوده شد که با تأکید و پیگیری ما این عدد برای کشور ما به 35 درصد رسید، گفت: سال 94 تعداد 64 هزار زائر به سفر معنوی حج تمتع اعزام شدند که امسال این رقم به 86 هزار و 500 زائر افزایش یافته است.
 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر رفاه حجاج، خاطرنشان کرد: با تلاش و همت هیئت مسکن حج اجاره هتل های زائران در مکه و مدینه نهایی شد.
 
آقای محمدی درباره تفاوت‌های سفر حج تمتع امسال با سال گذشته، اظهار کرد: امسال موسم حج با اوج گرما مقارن شده است و با توجه به اینکه نخستین پرواز مدینه قبل 9 مرداد و مدینه بعد 20 مرداد ماه امسال است و با توجه به بحث گرما مشکلاتی از جمله گرمازدگی به همراه دارد که باید زائران با آمادگی بیشتری وارد عرصه شوند. 
 
وی با اعلام اینکه کارگزاران باید نسبت به دستورالعمل‌ها آگاهی لازم را پیدا کنند، افزود: برنامه آموزشی ویژه‌ای برای حجاج درنظر گرفتیم و تمام اقدامات ما به‌منظور تأمین امنیت و آرامش زائران خواهد بود. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: کارگزاران باید زائران را نسبت به آنچه پیش رو دارند مطلع کنند تا در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: مواردی که دغدغه و نگرانی ما بوده در طول مذاکرات با عربستان با شفافیت و قاطعیت مطرح کردیم و تمام مطالبات به‌صورت دقیق و مشخص در متن توافق‌نامه آمده است. 
 
آقای محمدی به بحث اعزام عتبات عالیات در نوروز 96 اشاره کرد و افزود: همه ساله در نوروز به‌دلیل ترافیک و تعداد بالای زائران عتبات بعضا زائران گله مند می شدند اما امسال اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت گرفت و با وجود اینکه تعداد زائران امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بود آنان رضایت کاملی داشتند چرا که زائران با آگاهی کاملی در این سفر حضور داشتند. 
 
وی با اعلام اینکه امسال قصد داریم شرایط واقعی و وضعیت کلی برای حجاج اطلاع‌رسانی شود تا فضا برای زائران کاملاً ملموس باشد، گفت: دستورالعمل‌ها در قالب کتاب منتشر شده که در اختیار کارگزاران قرار می‌گیرد. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه مدیران کاروان‌ها باید تابع دستورالعمل باشند، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرایط خاص  شاخص‌هایی از جمله مدیریت برنامه‌ریزی و اجرا، سلامت جسمانی، داشتن سابقه و اینکه سال اولی نباشد و تشکیلاتی بودن و تبعیت‌پذیری درنظر گرفته است. 
 
محمدی ادامه داد: تمام تأکید ما این است که حجاج با دقت در جلسات آموزشی توجیهی شرکت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات ما در سال‌های گذشته بحث همراه داشتن لپ تاپ  و تب‌لت بود که وقت و انرژی بسیاری برای بازپس گرفتن آنها از ما گرفته شد ، توصیه ما این است زائران به دستورالعمل‌ها توجه کنند.

این مقام مسؤول با تأکید بر پرهیز از همراه داشتن اقلام ممنوعه برای حجاج، خاطرنشان کرد: اگر زائری باید داروی خاصی مصرف کند حتماً باید نسخه معتبر به همراه داشته تا با مشکلی مواجه نشوند. 
 
محمدی در مورد برنامه‌ریزی ایام تشریق اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم در این زمینه صورت گرفته تا کاروان‌ها به‌صورت زمان‌بندی به جمرات بروند و کسی در این زمینه نباید خارج از دستورالعمل ابلاغی عمل کند چرا که همه اقدامات انجام شده تا زائران با هیچ مشکل و ترافیکی مواجه نشوند. 
 
وی با اشاره به آغاز معاینات پزشکی از هفته آینده، اضافه کرد: توصیه ما این است کارگزاران اطلاع‌رسانی کنند تا زائران سریع‌تر نسبت به این کار اقدام کنند.
 
رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه مطالبی در فضای مجازی در ارتباط با عدم ضرورت سفر حج قرار گرفته که نگرانی بسیاری ایجاد کرده است، افزود: برخی افراد به‌دلیل مخالفت با اصل حج این مطالب را منتشر می کنند و از هر بهانه‌ای استفاده می‌کنند در حالی‌که حج یک وظیفه شرعی است و نباید به این فضاسازی‌های مجازی توجه کنیم. 
 
این مقام مسؤول درباره ضرورت همراه داشتن مچ‌بند برای حجاج، تصریح کرد: در سال‌های گذشته کارت شناسایی شامل اطلاعات کامل زائران بود تا اگر زائری با مشکل مواجه شود و یا گم شد با این کارت مشکل حل شود که برخی از زائران از همراه داشتن کارت شناسایی پرهیز می کردند که امسال زائران باید مچ‌بندی که تمامی اطلاعات زائران در آن موجود است را باید به همراه داشته باشند. 
 
محمدی در پایان گفت: تمام تلاش ما بر این بوده که هزینه‌های حج  را به‌گونه‌ای سامان‌دهی کنیم که در حدی نباشد که برای مردم سنگین باشد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.