پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

فریضه حج و تبلیغات سوء در فضای مجازی

فریضه حج و تبلیغات سوء در فضای مجازی

چند روزی از آغاز ثبت نام کاروان های حج 96  می گذرد با توجه به این که  بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر  در انتظار تشرف هستند و با عنایت به سهمیه 86 هزار نفری سال جاری که  با استقبال زیاد زائران مواجه شده است همزمان  متاسفانه اخبار کذبی  در شبکه های مجازی در خصوص نا امن بودن عربستان یا انصراف زائران و نقل قول های دروغ منتشر شده که موجبات نگرانی و هراس تعداد اندکی از واجدان شرایط تشرف را فراهم کرده است .لذا بر آن شدیم برای روشنگری  به بازبینی موضوع بپردازیم .  

 نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به دنبال انتشار کلیپ سخنرانی یکی از خطبا در فضای مجازی با موضوع هشدار به زائران حج امسال با رد این شایعات تصریح کرده است: اگر کوچکترین مشکلی در حج وجود داشته باشد اولین کسی که این موضوع را به مردم اعلام می کند بنده خواهم بود چون به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نمی توانیم مسائل را از مردم مخفی نگهداریم . 

حجت الاسلام  و المسلمین قاضی عسکر در این باره اضافه کرد: متاسفانه مواردی که در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده   اشکالات ریشه ای و اساسی دارد . بنده از سال 59 در حج بوده ام و با اطمینان می گویم که هرگز در این سالها چنین هتک حرمتی نسبت به زائران ایرانی صورت نگرفته است و اینگونه حرف ها اهانت به ملت ایران و بانوان با فضیلت ایرانی است 

 ایشان جای دیگری هم عنوان کرد : علی رغم تبلیغات منفی دشمنان در فضاهای مجازی ، استقبال گسترده مردم از ثبت نام اولیه تشرف به حج امسال نشان داد که اینگونه جو سازی ها در مردم بی تاثیر است و اکثریت جامعه از باز شدن مسیر حج رضایت دارند. 

همچنین آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با نماینده ولی فقیه در حج و زیارت و رئیس سازمان حج اعلام کردند: سم پاشی هایی که برای تعطیلی حج انجام می شود باید با آنها مقابله شود و خطبا مردم را در این زمینه روشنگری کنند. 

آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار با حجت الاسلام  قاضی عسکر و آقای حمید محمدی با قدردانی از تلاشهای انجام شده فرمودند : همه منتظر بودند که م‍‍ژده برگزار شدن حج را بشنوند و شما کار خیلی خوب و بزرگی کردید .

در رویدادی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تاکید بر اینکه حج امسال ، عزتمندانه و با کرامت خواهد بود  بیان کرد : با مذاکرات انجام شده با طرف عربستانی امسال زائران ما ، حجی عزتمندانه و با کرامت را تجربه می کنند . 

دکتر صالحی امیری با تاکید بر اینکه نباید مردم را از رفتن به سفر پرفیض حج محروم کرد ، گفت : در زمینه حج دولت راه تدبیر و مذاکره با عقلانیت را پی گرفت و زمانی که وزیر حج عربستان از ما دعوت رسمی کرد رئیس سازمان حج و زیارت را به آنجا اعزام و طرف عربستانی شروط ما را پذیرفت و به صورت مکتوب امضا کرد و بلافاصله  مقدمات ثبت نام از هموطنان برای اعزام انجام گرفت.

با این همه کار به نهادهای دولتی محدود نشد تا آن که گروهی از مومنین در رابطه با شرایط استطاعت حج از جمعی از مراجع تقلید ازجمله حضرات آیات عظام:  جوادی آملی ، سبحانی، سیستانی ، صافی گلپایگانی ، علوی گرگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی و مقام معظم رهبری در این باره به این شرح استفتاء نمودند : همانطوری که مستحضرید به حمدا... شرایط بار دیگر برای اعزام حجاج ایرانی به حج فراهم شده است لکن برخی از طرق مختلف و از جمله شبکه های مجازی، اخبار دروغی را انتشار داده اند که تعدادی از افراد که نوبت حج آنها فرارسیده در تشرف به حج دچار تردید شده اند حال با توجه به حوادث حج سال 94 و تبلیغات سو  آیا داشتن چنین خوفی مانع از استطاعت می شود یا خیر؟ 

در همین  باره مقام معظم رهبری فرمودند :  مجرد آن چه ذکر شد مانع از تحقق استطاعت نیست.

آیت الله جوادی آملی نیز هراس کاذب را مانع از امتثال حکم صادق ندانستند.

آیت الله سبحانی هم به زائران توصیه کردند: با توکل به خدا فریضه حج را به جا آورید و به خود خوف راه ندهید . 

آیت الله صافی گلپایگانی تبلیغات سوء مذکور را مانع تحقق استطاعت ندانستند.

آیت الله علوی گرگانی هم  با ذکر این که  این مقدار خوف نمی تواند مانع از استطاعت حج باشد تاکید کردند: باید کسانی که مستطیع هستند به حج بروند.

 آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ  فرمودند :کسانی که نامشان به حج در آمده ترس به خود راه ندهند و توکل برخدا کنند و به حج بروند.

آیت الله نوری همدانی نیز در پاسخ به استفتاء ذکر فرمودند: برای افراد مستطیع رفتن به حج واجب است و شایعات بی اساس مانع از رفتن به حج نمی شود.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.